AEP continuă verificarea surselor de finanțare a publicității politice stradale din perioada preelectorală
AEP continuă verificarea surselor de finanțare a publicității politice stradale din perioada preelectorală
Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) continuă să dea curs numeroaselor sesizări venite pe adresa instituției și informațiilor vehiculate în presă prin care sunt reclamate încălcări ale legislației electorale de către partide politice și potențiali candidați independenți, prin afișarea, pe spațiul public, a unor materiale de propagandă.
În perioada 4 – 15 aprilie, în cadrul Departamentului de control al finanțării activității partidelor politice și a campaniilor electorale al AEP și al filialelor au fost înregistrate și soluționate un număr de 20 de sesizări privind distribuirea de materiale electorale/politice, amplasarea de bannere, montarea unor prisme sau cuburi de mari dimensiuni ce aveau imprimate siglele formațiunilor politice sau imagini cu reprezentanții acestora, imagini cu primari interimari în funcție și mesaje adresate publicului.
Urmare a acțiunilor demarate în vederea soluționării sesizărilor, a deplasărilor în teren și a documentelor întocmite cu această ocazie, s-a constatat că materialele depistate în locațiile sesizate au caracter politic/publicitar. În interesul soluționării aspectelor sesizate, echipe de control din cadrul departamentului de specialitate al AEP, al filialelor și al birourilor județene s-au deplasat în teren, au efectuat planșe foto, au întocmit procese-verbale de constatare la fața locului, au înaintat adrese către formațiunile politice vizate și au solicitat date suplimentare instituțiilor publice locale.
Pentru stabilirea modului de finanțare, au fost solicitate partidelor politice documente privind sursele de finanțare, contracte și alte acte specifice. De asemenea, au fost solicitate contracte și documente unor instituții publice – primării și consilii județene, precum și unor firme private ce dețin panouri de mari dimensiuni. Sesizările au fost însoțite de mijloace probatorii, fotocopii ale bannerelor afișate, respectiv ale panourilor publicitare.
Ca urmare a verificării documentelor financiare și a contractelor transmise de formațiunile politice notificate, s-a constatat că nu au fost încălcate actele normative în materia finanțării activității partidelor politice și a campaniilor electorale.
Precizăm că anterior celor 20 de sesizări din perioada 4 – 15 aprilie 2016, au mai fost soluționate 58 de sesizări și 63 de autosesizări, majoritatea dintre acestea vizând partidele politice.
În legătură cu publicitatea politică pe care și-o fac partidele politice și persoanele publice în perioadele dintre campaniile electorale, AEP reamintește următoarele:
- Nu există nicio încălcare a legislației electorale în cazul partidelor politice și a persoanelor fizice care își fac publicitate politică stradală în perioadele dintre campaniile electorale, prin bannere și alte materiale de propagandă, întrucât Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, pentru modificarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali reglementează strict conduita candidaților în campania electorală.
- Campania electorală începe în data de 6 mai 2016, iar Legea nr. 334/2006 privind privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale interzice competitorilor politici să utilizeze bannere, mesh-uri, panouri publicitare, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcţionale, structuri de publicitate autoportante, publicitate luminoasă, publicitate pe vehicule.
- În perioadele dintre campaniile electorale, partidele politice pot să-și facă promovare politică prin orice mijloc permis de legile care reglementează domeniul publicității.
- În ceea ce privește locurile în care sunt expuse bannere și alte materiale publicitare aparținând partidelor politice sau presupușilor candidați independenți la alegerile locale, precizăm că responsabilitatea aprobărilor pentru amplasarea acestora pe spațiul public aparține autorităților publice locale, conform Legii nr. 185/2013 privind amplasarea și autorizarea mijloacelor de publicitate.
- Autoritățile administrației publice locale sunt singurele în măsură să răspundă sesizărilor privind amplasarea materialelor de publicitate politică pe spațiul public.
- AEP verifică strict legalitatea surselor de finanțare pentru activitățile de publicitate politică, conform atribuțiilor prevăzute de Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale.
AEP va continua să dea curs tututor sesizărilor pe această temă și va face publice rezultatele verificărilor.