Conferința de presă susținută de președintele AEP, Toni Greblă, pe tema alegerilor pentru Președintele României din anul 2024
Conferința de presă susținută de președintele AEP, Toni Greblă, pe tema alegerilor pentru Președintele României din anul 2024
În data de 19 septembrie a.c., președintele Autorității Electorale Permanente (AEP), domnul Toni Greblă, a susținut o conferință de presă pe tema alegerilor pentru Președintele României din anul 2024.
Evenimentul a fost transmis live și poate fi vizionat la următorul link: https://www.youtube.com/watch?v=WUWr0OXVHEE
Vă prezentăm, mai jos, câteva informații sintetice cu privire la organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României, după cum urmează:
- Ziua alegerilor - 24 NOIEMBRIE 2024 – TUR I
8 DECEMBRIE 2024 – TUR II
- Număr total alegători - 18.023.071 (la data de 17 septembrie 2024, potrivit adresei AEP, înregistrată la Biroul Electoral Central cu nr. 30/C/BEC/PR/17.09.2024)
- Număr secţii de votare ţară - 18.955 – (1.289 în municipiul București)
- Număr experți electorali - 73.450 (ACTIVI - fără cereri de suspendare sau retragere)
- Număr operatori de calculator - 70.569
- Cereri de vot prin corespondență (19.09.2024) – 3970
10 OCTOMBRIE 2024 - TERMEN-LIMITĂ înregistrare pe portalul www.votstrainatate.ro
- Ghiduri pentru birourile electorale ale secțiilor de votare - 57.500
REPERE CALENDARISTICE
- 19 septembrie - stabilirea regulilor de desfășurare prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale a campaniei electorale pentru alegerea Președintelui României;
- 24 septembrie - termenul-limită până la care alegătorii se pot înregistra în Registrul electoral ca alegător în străinătate, prin intermediul formularului online, aflat pe site-ul votstrainatate.ro;
- 5 octombrie, ora 24.00 - termenul-limită pentru depunerea candidaturilor și a semnelor electorale la Biroul Electoral Central;
- 6 octombrie - stabilirea orarului pentru campania electorală și repartizarea timpilor de antenă pentru accesul candidaților la serviciile publice de radio și televiziune;
- 10 octombrie - rămânerea definitivă a candidaturilor și a semnelor electorale;
- 10 octombrie – termenul - limită pentru înregistrarea ca alegător prin corespondență;
- 12 octombrie – termenul - limită până la care BEC stabilește ordinea de înscriere a candidaților pe buletinul de vot;
- 25 octombrie - începerea campaniei electorale;
- 6 noiembrie - termenul-limită pentru stabilirea sediilor secțiilor de votare din străinătate;
- 9 noiembrie - desemnarea președintelui biroului electoral al secției de votare din țară și a locțiitorului acestuia;
- 22 noiembrie (între orele 12.00-21.00) - prima zi a votării în străinătate;
- 23 noiembrie, ora 7.00 - încheierea campaniei electorale;
- 23 noiembrie (între orele 07.00-21.00) - a doua zi a votării în străinătate;
- 24 noiembrie (între orele 07.00-21.00) - ziua votării în țară și în străinătate.
În situația organizării unui al doilea tur de scrutin, calendarul este următorul:
- 29 noiembrie - aducerea la cunoștința opiniei publice a numelor celor doi candidați care vor participa la al doilea tur de scrutin, precum și datei alegerilor;
- 29 noiembrie - începerea campaniei electorale pentru al doilea tur de scrutin;
- 30 noiembrie - stabilirea orarului pentru campania electorală și repartizarea timpilor de antenă pentru accesul candidaților la serviciile publice de radio și televiziune;
- 6 decembrie (între orele 12.00-21.00) - prima zi a votării în străinătate;
- 7 decembrie, ora 7.00- încheierea campaniei electorale;
- 7 decembrie (între orele 07.00-21.00) - a doua zi a votării în străinătate;
- 8 decembrie (între orele 07.00-21.00) - ziua votării în țară și în străinătate.
ORARUL DE FUNCȚIONARE A SECȚIILOR DE VOTARE DIN STRĂINĂTATE
Secțiile de votare din străinătate vor fi deschise timp de trei zile pentru fiecare tur al alegerilor, după cum urmează:
- Vineri, 22 noiembrie 2024/6 decembrie 2024, între orele 12-21
- Sâmbătă, 23 noiembrie 2024/7 decembrie 2024, între orele 7-21
- Duminică, 24 noiembrie 2024/8 decembrie 2024, între orele 7-21*
*cu posibilitatea de prelungire până la ora 23:59 pentru alegătorii care se află la sediul secției de votare la ora 21:00, precum și pentru cei care se află la rând în afara sediului secției de votare.
ALEGĂTORUL VOTEAZĂ LA UNA DINTRE URMĂTOARELE SECŢII DE VOTARE:
Alegeri prezidențiale |
|
Țară |
Străinătate |
Alegătorul care se află în unitatea administrativ-teritorială unde îşi are domiciliul sau reşedinţa poate vota numai la secţia de votare la care este arondată strada sau localitatea unde îşi are domiciliul ori reşedinţa, conform legii;
Alegătorul care se află în altă unitate administrativ- teritorială decât cea unde îşi are domiciliul sau reşedinţa poate vota la orice secţie de votare din cadrul acesteia;
Alegătorul care îndeplineşte funcţia de membru al biroului electoral al secţiei de votare sau de operator de calculator al biroului electoral al secţiei de votare ori asigură menţinerea ordinii votează la secţia de votare unde îşi desfăşoară activitatea;
Alegătorul care are mobilitate redusă poate vota la orice secţie de votare care îi asigură accesul la vot. CEREREA PENTRU URNA SPECIALĂ SE DEPUNE ✔ la SECȚIA DE VOTARE ÎN PREZIUA VOTĂRII, ÎNTRE ORELE 18.00-20.00 sau ✔ la BIROUL ELECTORAL JUDEȚEAN SAU LA BIROUL ELECTORAL AL SECTORULUI MUNICIPIULUI BUCUREȘTI, cel mai târziu până vineri, 22 NOIEMBRIE 2024. |
Alegătorul care se află în străinătate poate vota la orice secţie de votare organizată în străinătate.
|
DOCUMENTE DE IDENTITATE ÎN BAZA CĂRORA SE POATE VOTA
Alegeri prezidențiale |
|
Țară |
Străinătate |
Cetățenii români cu domiciliul sau reședința în România care în ziua votării se află în țară își pot exercita dreptul de vot la secțiile de votare organizate în România în baza unuia dintre următoarele acte de identitate, valabile în ziua votării: a) cartea de identitate, cartea electronică de identitate, cartea de identitate provizorie; b) buletinul de identitate; c) pașaportul diplomatic, pașaportul diplomatic electronic; d) pașaportul de serviciu, pașaportul de serviciu electronic; e) carnetul de serviciu militar, în cazul elevilor din școlile militare. |
Cetățenii români cu domiciliul sau reședința în străinătate care în ziua votării se află în străinătate își pot exercita dreptul de vot în baza unuia dintre următoarele acte de identitate, valabile în ziua votării: a) cartea de identitate, cartea electronică de identitate, cartea de identitate provizorie; b) buletinul de identitate; c) pașaportul diplomatic, pașaportul diplomatic electronic; d) pașaportul de serviciu, pașaportul de serviciu electronic; e) carnetul de serviciu militar, în cazul elevilor din școlile militare; f) paşaportul simplu, paşaportul simplu electronic; paşaportul simplu temporar. |
Atenție! Paşaportul simplu, paşaportul simplu electronic şi paşaportul simplu temporar pot fi folosite pentru exercitarea dreptului de vot numai de cetăţenii români care votează în străinătate sau de cetăţenii români cu domiciliul în străinătate care votează în România. |
Direcția comunicare și relații publice
19.09.2024