Comunicat de presă privind numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 31 martie 2024

Comunicat de presă privind numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 31 martie 2024

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) aduce la cunoștința opiniei publice că totalul de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 31 martie 2024 este de 18.965.288, cu 24.454 mai mulți față de ultima informare publică realizată de AEP pe această temă, potrivit căreia, la data de 29 februarie 2024 figurau în Registrul electoral 18.940.834 de alegători români.

Diferențele apar ca urmare a operațiunilor curente efectuate de primari în Registrul electoral aferent unităților administrativ-teritoriale conduse de aceștia și a importului de date de la Direcția Generală de Pașapoarte (DGP).

Precizăm că, în perioada 01.03.2024 – 31.03.2024, la nivelul primăriilor au fost operate în Registrul electoral următoarele radieri:

• 19.507 persoane au fost radiate ca urmare a decesului, conform prevederilor art. 37 din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare;

• 275 de persoane au fost radiate ca urmare a încadrării în prevederile art. 39 din aceeași lege, referitor la radierea din Registrul electoral a alegătorilor cărora li s-a interzis exercitarea dreptului de a alege sau au fost puși sub interdicție.

Un număr de 89 de persoane au redobândit drepturile electorale ca urmare a expirării perioadei de radiere.

Numărul de alegători care au împlinit 18 ani în perioada 01.03.2024 – 31.03.2024 este de 19.017, aceștia fiind înscriși în Registrul electoral din oficiu, de către Autoritatea Electorală Permanentă, pe baza comunicării Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor (DGEP).

Datele importate de la Direcția Generală de Pașapoarte în data 18.03.2024 relevă că au intrat în evidențe 25.130 de alegători noi.

Menționăm că, din totalul de alegători români care figurează în Registrul electoral, 18.020.261 au domiciliul sau reședința în țară, iar 945.027 au domiciliul în străinătate și sunt posesori de pașaport CRDS.

Potrivit Legii nr. 208/2015, Registrul electoral este un sistem informatic național de înregistrare și actualizare a datelor de identificare a cetățenilor români cu drept de vot și a informațiilor privind arondarea acestora la secțiile de votare. Registrul electoral este structurat pe județe, municipii, orașe, comune, pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în țară. Persoanele autorizate să efectueze operațiuni în Registrul electoral cuprinzând cetățenii români cu domiciliul sau reședința în țară sunt primarii sau persoanele desemnate de către primari, prin dispoziție, conform legii.

Anexa nr. 1 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 31 martie 2024, pe categorii de vârstă și în funcție de mediu (urban/rural);

Anexa nr. 2 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 31 martie 2024, aferent fiecărei localități;

Anexa nr. 3 cuprinde numărul de alegători români cu domiciliul în străinătate, posesori de pașaport CRDS, structurat pe țări.

Direcția comunicare

01.04.2024

Comunicat de presă privind procedura de înregistrare a alegătorilor români aflați în afara țării pe portalul www.votstrainatate.ro pentru alegerile prezidențiale și alegerile parlamentare din acest an

Comunicat de presă privind procedura de înregistrare a alegătorilor români aflați în afara țării pe portalul www.votstrainatate.ro pentru alegerile prezidențiale și alegerile parlamentare din acest an

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că, începând cu ziua de 1 aprilie 2024, alegătorii români care doresc să voteze la alegerile prezidențiale și/sau la alegerile parlamentare din acest an prin corespondență sau la o secție de votare din străinătate mai aproape de domiciliu sau reședință se pot înregistra online pe portalul www.votstrainatate.ro.

Portalul cuprinde două secțiuni: Alegerea Președintelui României și Alegerea Senatului și a Camerei Deputaților. În cadrul fiecărei secțiuni există două categorii: Alegător în străinătate la o secție de votare și Alegător în străinătate prin corespondență.

Alegătorul care dorește să se înscrie pentru votul prin corespondență trebuie să completeze un formular online, în care să menționeze numele, prenumele, codul numeric personal, adresa de domiciliu sau reşedinţă, adresa de e-mail, precum şi opţiunea de transmitere în ţară sau la reprezentanţa diplomatică a votului exprimat prin corespondenţă. La acest formular, alegătorul trebuie să anexeze copia scanată sau fotografia actului de identitate şi a documentului care dovedeşte dreptul de şedere, eliberat de autorităţile străine.

Lista documentelor care atestă reședința în străinătate este cuprinsă în Ordinul ministrului afacerilor externe nr. 373/2024 privind documentele care atestă reședința în străinătate în vederea exercitării dreptului de vot prin corespondență la alegerile pentru Președintele României sau la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților și pentru exercitarea dreptului de vot la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților.

Alegătorul român care optează să voteze în străinătate la o secție de votare va completa un formular online, în care va înscrie numele, prenumele, codul numeric personal, adresa de e-mail, localitatea şi statul unde optează să voteze, la care anexează copia scanată sau fotografia actului de identitate. Menționăm că o secție de votare poate fi înființată la cererea a minimum 100 de cetățeni din aceeași localitate sau dintr-un grup de localități.

După finalizarea procedurii de înregistrare pe portal, alegătorul va primi un e-mail de verificare care conține un link valabil pentru 24 de ore, ce trebuie să fie accesat pentru confirmarea cererii, în caz contrar nerealizându-se validarea înregistrării. Soluționarea cererii alegătorului din străinătate pentru votul la secția de votare se face de către AEP, în termen de 10 zile lucrătoare de la confirmarea, de către acesta, a e-mailului de verificare. Soluționarea cererii alegătorului din străinătate pentru votul prin corespondență se face de către AEP, în termen de 5 zile de la confirmarea, de către acesta, a e-mailului de verificare.

Întrebări și sesizări legate de procedura de înregistrare pot fi transmise la adresa de e-mail contact@votstrainatate.ro.

Important: Cadrul legal în vigoare permite opțiunea votului prin corespondență doar la alegerile pentru Președintele României, respectiv la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților.

 

Direcția comunicare

01.04.2024

Comunicat de presă privind sesiunile de instruiri pe tema ghidurilor finanțării campaniilor electorale la alegerile din data de 9 iunie 2024

Comunicat de presă privind sesiunile de instruiri pe tema ghidurilor finanțării campaniilor electorale la alegerile din data de 9 iunie 2024

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP), în colaborare cu CECCAR – Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, organizează, în data de 5 aprilie 2024, instruirea mandatarilor financiari coordonatori, a mandatarilor financiari teritoriali ai competitorilor electorali și a directorilor financiari ai formațiunilor politice participante la alegeri.

În cadrul acestei sesiuni de instruire vor fi prezentate informațiile cuprinse în ghidurile elaborate de AEP cu privire la finanțarea campaniilor electorale pentru alegerea reprezentanților României în Parlamentul European, precum și pentru alegerea autorităților administrației publice locale și monografiile contabile generale privind finanțarea campaniilor electorale.

Sesiunea de instruire va fi organizată în format hibrid, la sediul Autorității Electorale Permanente și prin intermediul aplicației ZOOM, conform următorului program:

Partea I – prezentarea informațiilor cuprinse în ghidurile elaborate de AEP cu privire la finanțarea campaniilor electorale pentru alegerea reprezentanților României în Parlamentul European, precum și pentru alegerea autorităților administrației publice locale, după cum urmează:

  • înregistrarea mandatarilor financiari și deschiderea conturilor bancare;
  • contribuțiile electorale și declararea acestora la AEP;
  • cheltuielile electorale și materialele de propagandă electorală;
  • raportări ulterioare campaniei electorale și rambursarea cheltuielilor electorale.

Partea a II-a – prezentarea monografiilor contabile generale privind finanțarea campaniilor electorale.

Sesiunea de instruire din data de 5 aprilie a.c. este prima dintr-o serie de trei, următoarele fiind programate pentru datele de 15 aprilie 2024 și 9 mai 2024.

 

Direcția comunicare

29.03.2024

Comunicat de presă referitor la proiectul de hotărâre a Autorității Electorale Permanente privind aprobarea procedurii de acreditare la alegerile din data de 9 iunie 2024

Comunicat de presă referitor la proiectul de hotărâre a Autorității Electorale Permanente privind aprobarea procedurii de acreditare la alegerile din data de 9 iunie 2024

În temeiul art. 7 din Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administraţia publică, republicată, Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) aduce la cunoștința publicului proiectul de hotărâre a Autorității Electorale Permanente privind aprobarea procedurii de acreditare, a modelelor documentelor de acreditare şi a modelelor ecusoanelor persoanelor acreditate la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024 și la alegerile pentru autoritățile administrației publice locale din anul 2024.

Proiectul de act normativ a fost publicat la data de 26 martie 2024 pe website-ul www.roaep.ro și poate fi consultat la secțiunea Legislaţie electorală – Transparență decizională.

Observaţiile şi propunerile privind proiectul de act normativ menţionat pot fi transmise la adresa de e-mail legislatie@roaep.ro până la data de 08.04.2024.

Totodată, precizăm că, la secțiunea Legislaţie electorală – Transparență decizională a fost publicat, în data de 25 martie 2024, proiectul de hotărâre a Autorității Electorale Permanente pentru aprobarea Procedurii de monitorizare video a localurilor secțiilor de votare din străinătate la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024.

Observaţiile şi propunerile privind proiectul de act normativ menţionat pot fi transmise la adresa de e-mail legislatie@roaep.ro până la data de 05.04.2024.

Direcția comunicare

26.03.2024

Comunicat de presă privind înregistrarea mandatarilor financiari coordonatori pentru alegerile din data de 9 iunie 2024

Comunicat de presă privind înregistrarea mandatarilor financiari coordonatori pentru alegerile din data de 9 iunie 2024

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează competitorii electorali care doresc să participe la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European şi/sau la alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale din 9 iunie 2024 că, începând cu data de 25 martie a.c., a demarat procedura de înregistrare a mandatarilor financiari coordonatori desemnaţi, în vederea atribuirii codurilor unice de identificare.

Înregistrarea mandatarilor financiari coordonatori şi teritoriali se va face pe baza documentelor prevăzute de art. 42 din Hotărârea Guvernului nr. 10/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale, cu modificările şi completările ulterioare şi utilizând formularele publicate la poziţia 150 pe site-ul www.finantarepartide.ro

În vederea înregistrării mandatarilor financiari coordonatori, documentele enumerate anterior se vor depune la sediul central al Autorităţii Electorale Permanente de către competitorii electorali al căror sediu/domiciliu se află în municipiul Bucureşti sau în judeţul Ilfov şi la sediile direcţiilor judeţene ale AEP de către competitorii electorali al căror sediu/domiciliu se află în raza teritorială a acestora.

Precizăm că mandatarii financiari teritoriali vor fi înregistraţi în aceleaşi condiţii de mai sus, însă numai după înregistrarea mandatarilor financiari coordonatori ai competitorilor electorali.

Atragem atenţia că nerespectarea prevederilor legale privind desemnarea şi înregistrarea mandatarului financiar coordonator se sancţionează potrivit dispoziţiilor art. 34 alin. (12) din Legea nr. 334/2006 privind finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale, cu modificările şi completările ulterioare, iar candidaţilor declaraţi aleşi nu li se pot valida mandatele dacă raportul detaliat al veniturilor şi cheltuielilor electorale ale competitorului electoral nu a fost depus de către mandatarul financiar coordonator în condiţiile legii.

Direcţia comunicare

25.03.2024

Comunicat de presă referitor la dezbaterea publică pe tema proiectelor de hotărâre ale Autorității Electorale Permanente privind aprobarea ghidurilor finanțării campaniei electorale la alegerile din data de 9 iunie 2024

Comunicat de presă referitor la dezbaterea publică pe tema proiectelor de hotărâre ale Autorității Electorale Permanente privind aprobarea ghidurilor finanțării campaniei electorale la alegerile din data de 9 iunie 2024

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a organizat joi, 21 martie 2024, o dezbatere publică având ca temă proiectele de hotărâre ale Autorității Electorale Permanente privind aprobarea Ghidului finanțării campaniei electorale la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024 și a Ghidului finanțării campaniei electorale la alegerile pentru autoritățile administrației publice locale din anul 2024.

În perspectiva activităților pe care AEP le va derula în vederea exercitării atribuțiilor de control al finanțării campaniilor electorale, ne propunem să continuăm buna colaborare cu formațiunile politice în aceeași manieră caracterizată de deschidere și disponibilitate, astfel încât finanțarea și rambursarea cheltuielilor electorale la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European, respectiv la alegerile pentru autoritățile administrației publice locale din anul 2024, să se desfășoare în condiții de legalitate, corectitudine, transparență, eficiență și imparțialitate. Scopul dezbaterii de astăzi este să faciliteze un dialog constructiv și discuții aplicate din care să rezulte înțelegerea corectă și interpretarea unitară a regulilor privind finanțarea campaniilor electorale, pentru ca alegerile să se desfășoare liber, corect, transparent și cu respectarea celor mai înalte standarde internaționale în materie”, a declarat președintele AEP, domnul Toni Greblă, în deschiderea dezbaterii publice organizate astăzi, 21 martie a.c., la sediul instituției.

La eveniment au participat reprezentanți ai formațiunilor politice și alte persoane interesate să prezinte observații și recomandări privind dispozițiile cuprinse în proiectele celor două ghiduri, urmând ca propunerile formulate să fie publicate pe pagina de internet www.roaep.ro la următorul link: https://www.roaep.ro/legislatie/transparenta-decizionala-2/

După adoptarea hotărârilor Autorității privind ghidurile finanțării campaniei electorale la alegerile din data de 9 iunie 2024 și publicarea în Monitorul Oficial, Autoritatea Electorală Permanentă și Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) vor organiza, până la începerea campaniei electorale, o serie de instruiri cu mandatarii financiari ai formațiunilor politice.

Proiectele de hotărâre ale Autorității Electorale Permanente supuse dezbaterii au fost publicate la data de 19 martie 2024 pe website-ul www.roaep.ro și pot fi consultate la secțiunea Legislaţie electorală – Transparență decizională.

Menționăm că observațiile şi propunerile privind cele două proiecte de acte normative pot fi transmise la adresa de e-mail legislatie@roaep.ro până la data de 22 martie 2024.

Direcția comunicare

21.03.2024

Comunicat de presă referitor la elaborarea proiectelor de hotărâre ale Autorității Electorale Permanente privind aprobarea ghidurilor finanțării campaniei electorale la alegerile din data de 9 iunie 2024

Comunicat de presă referitor la elaborarea proiectelor de hotărâre ale Autorității Electorale Permanente privind aprobarea ghidurilor finanțării campaniei electorale la alegerile din data de 9 iunie 2024

În temeiul art. 7 din Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administraţia publică, republicată, Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) aduce la cunoștința publicului proiectul de hotărâre a Autorității Electorale Permanente privind aprobarea Ghidului finanțării campaniei electorale la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024 și proiectul de hotărâre a Autorității Electorale Permanente privind aprobarea Ghidului finanțării campaniei electorale la alegerile pentru autoritățile administrației publice locale din anul 2024.

Proiectele de hotărâre ale Autorității Electorale Permanente menționate au fost publicate la data de 19 martie 2024 pe website-ul www.roaep.ro și pot fi consultate la secțiunea Legislaţie electorală – Transparență decizională.

Observaţiile şi propunerile privind cele două proiecte de acte normative pot fi transmise la adresa de e-mail legislatie@roaep.ro până la data de 22 martie 2024.

Totodată, Autoritatea Electorală Permanentă invită persoanele interesate la dezbaterea publică având ca temă dispozițiile cuprinse în proiectele celor două ghiduri, în data de 21 martie 2024, începând cu ora 10.00, la sediul AEP din București, strada Eugeniu Carada nr. 1, sala „Octavian Opriș”.

Persoanele interesate să prezinte verbal propuneri în cadrul dezbaterii publice vor avea la dispoziție 5 minute pentru prezentare. Aceste persoane sunt rugate să se înregistreze online la adresa de e-mail legislatie@roaep.ro până la data de 20 martie 2024 și să comunice următoarele date de contact: nume și prenume, organizația pe care o reprezintă, funcția, numărul de telefon și adresa de e-mail.

Direcția comunicare

19.03.2024

Mesaj de condoleanțe transmis de conducerea Autorității Electorale Permanente, la trecerea în eternitate a regretatului prof. dr. Daniel Barbu, fost președinte al instituției

Mesaj de condoleanțe transmis de conducerea Autorității Electorale Permanente, la trecerea în eternitate a regretatului prof. dr. Daniel Barbu, fost președinte al instituției

La trecerea în eternitate a domnului profesor doctor Daniel Barbu, conducerea Autorității Electorale Permanente transmite sincere condoleanțe familiei îndoliate.

“Cu profundă tristețe am aflat despre pierderea prof. dr. Daniel Barbu, o personalitate remarcabilă, care a muncit o viață întreagă pentru mai binele comunității noastre. Plecarea sa dintre noi lasă un gol imens, dar şi amintirea unei persoane de excepție, care a adus mari servicii culturii române și a contribuit la dezvoltarea comunității academice. Un veritabil politolog și un dedicat pedagog și conducător de instituții, profesorul Barbu va rămâne pentru veșnicie în conștiința celor care l-au cunoscut ca un simbol al diplomației, înțelepciunii și demnității. În aceste clipe de adâncă tristețe, alături de întregul colectiv al Autorității Electorale Permanente, transmitem sincere condoleanțe familiei îndoliate. Dumnezeu să-l primească în pace veșnică!”.

Domnul Daniel Barbu a deținut funcția de președinte al Autorităţii Electorale Permanente în perioada 24 mai 2017 – 27 februarie 2019, context în care a inițiat și coordonat realizarea volumelor 1919 – Primele alegeri parlamentare din România Mare şi Primele alegeri parlamentare – culegere de acte normative.

Specialist în științe politice, publicist, eseist, jurnalist și profesor, domnul Barbu a avut o remarcabilă și erudită activitate culturală, didactică și academică. A fost director al cotidianului Realitatea Românească (1991-1992), decan al Facultăţii de Ştiinţe Politice şi Administrative a Universităţii din Bucureşti (1994-2000), decan al Facultăţii de Ştiinţe Politice a Universităţii din Bucureşti (2002-2004), director al Institutului de Cercetări Politice al Universităţii din Bucureşti (1999-2011), senator (2012 – 2016) și ministru al culturii (2012 – 2013).
Este autor a 12 cărţi și a peste 120 de studii publicate în volume colective editate în România şi în străinătate, precum şi în reviste academice româneşti şi internaţionale.

În anul 2000, a fost decorat cu Ordinul Naţional „Steaua României”, în grad de Ofiţer, pentru activitatea sa în domeniul învăţământului superior.

Direcția comunicare

18.03.2024

Comunicat de presă Autoritatea Electorală Permanentă a realizat și publicat Ghidul de prevenire și combatere a acțiunilor de dezinformare a alegătorilor

Comunicat de presă Autoritatea Electorală Permanentă a realizat și publicat Ghidul de prevenire și combatere a acțiunilor de dezinformare a alegătorilor

În contextul începerii perioadei electorale pentru alegerile membrilor din România în Parlamentul European din anul 2024 și pentru alegerile autorităților administrației publice locale din anul 2024, Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că a elaborat și a publicat Ghidul de prevenire si combatere a acțiunilor de dezinformare a alegătorilor.

Materialul prezintă, într-un limbaj accesibil, elementele care compun acțiunile de dezinformare și oferă un set de instrumente pentru înțelegerea caracteristicilor conținutului dăunător și pentru dezvoltarea abilităților de identificare și analiză a informațiilor false, în vederea prevenirii și combaterii efectelor pe care aceste fenomene le-ar putea avea asupra procesului electoral. Ghidul oferă, totodată, o serie de recomandări adresate jurnaliștilor, creatorilor de conținut și competitorilor electorali, care vizează promovarea unui climat de etică în mediul informațional în contextul desfășurării perioadei electorale.

Documentul este fundamentat atât pe recomandările Uniunii Europene, dintre care amintim Recomandarea (UE) 2023/2829 Comisiei Europene din 12 decembrie 2023 referitoare la procese electorale incluzive și reziliente în Uniune și la consolidarea caracterului european și a desfășurării eficiente a alegerilor pentru Parlamentul European, cât și pe îndrumările literaturii de specialitate.

“Fenomenele din sfera dezinformării pot influența participarea la vot și opțiunile alegătorilor, prin urmare constituie pericole reale la adresa democrației. Mediul informațional devine, pe zi ce trece, tot mai greu de navigat din cauza aglomerării de date și informații, fapt ce îngreunează distincția dintre adevăr și fals. Prin acest demers ne propunem să contribuim la stabilirea unui climat de încredere și integritate în organizarea și desfășurarea alegerilor din anul 2024 și să le oferim alegătorilor instrumente concrete prin care să poată obține o imagine corectă asupra procesului electoral”, a afirmat președintele AEP, Toni Greblă.

Ghidul de prevenire si combatere a acțiunilor de dezinformare a alegătorilor este disponibil pe pagina web a AEP www.roaep.ro și poate fi accesat la următorul link https://www.roaep.ro/prezentare/wp-content/uploads/2024/03/GHID_GLFN_FINAL.pdf

Direcția comunicare

14.03.2024