Comunicat de presă privind numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 29 februarie 2024

Comunicat de presă privind numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 29 februarie 2024

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) aduce la cunoștința opiniei publice că totalul de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 29 februarie 2024 este de 18.940.834, cu 3.749 mai puțini față de ultima informare publică realizată de AEP pe această temă, potrivit căreia, la data de 31 ianuarie 2024 figurau în Registrul electoral 18.944.583 de alegători români.

Diferențele apar ca urmare a operațiunilor curente efectuate de primari în Registrul electoral aferent unităților administrativ-teritoriale conduse de aceștia.

Precizăm că, în perioada 01.02.2024 – 29.02.2024, la nivelul primăriilor au fost operate în Registrul electoral următoarele radieri:

• 21.668 de persoane au fost radiate ca urmare a decesului, conform prevederilor art. 37 din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare;

• 190 de persoane au fost radiate ca urmare a încadrării în prevederile art. 39 din aceeași lege, referitor la radierea din Registrul electoral a alegătorilor cărora li s-a interzis exercitarea dreptului de a alege sau care au fost puși sub interdicție.

Un număr de 73 de persoane au redobândit drepturile electorale ca urmare a expirării perioadei de radiere.

Numărul de alegători care au împlinit 18 ani în perioada 01.02.2024 – 29.02.2024 este de 18.036, aceștia fiind înscriși în Registrul electoral din oficiu, de către Autoritatea Electorală Permanentă, pe baza comunicării Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor (DGEP).

Menționăm că, din totalul de alegători români care figurează în Registrul electoral, un număr de 18.038.779 au domiciliul sau reședința în țară, iar 902.055 au domiciliul în străinătate și sunt posesori de pașaport CRDS.

Potrivit Legii nr. 208/2015, Registrul electoral este un sistem informatic național de înregistrare și actualizare a datelor de identificare a cetățenilor români cu drept de vot și a informațiilor privind arondarea acestora la secțiile de votare. Registrul electoral este structurat pe județe, municipii, orașe, comune, pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în țară. Persoanele autorizate să efectueze operațiuni în Registrul electoral cuprinzând cetățenii români cu domiciliul sau reședința în țară sunt primarii sau persoanele desemnate de către primari, prin dispoziție, conform legii.

Anexa nr. 1 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 29 februarie 2024, pe categorii de vârstă și în funcție de mediu (urban/rural);

Anexa nr. 2 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 29 februarie 2024, aferent fiecărei localități;

Anexa nr. 3 cuprinde numărul de alegători români cu domiciliul în străinătate, posesori de pașaport CRDS, structurat pe țări.

Direcția comunicare

01.03.2024

Comunicat de presă privind organizarea de către AEP a unor ateliere de lucru dedicate creșterii transparenței, eticii și integrității proceselor electorale

Comunicat de presă privind organizarea de către AEP a unor ateliere de lucru dedicate creșterii transparenței, eticii și integrității proceselor electorale

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) organizează luni, 26 februarie a.c., și marți, 27 februarie a.c., la București, o serie de întâlniri de lucru dedicate aprofundării cunoștințelor și competențelor privind creșterea transparenței, eticii și integrității proceselor electorale la nivelul personalului care îndeplinește atribuții specifice organizării și desfășurării alegerilor.

Reuniunile fac parte dintr-o serie de opt ateliere de lucru organizate de către AEP la București, Călărași, Craiova, Deva, Târgu-Mureș, Bistrița, Brăila și Piatra-Neamț, în perioada 26 – 29 februarie 2024, și care vizează pregătirea temeinică a alegerilor din acest an și creșterea încrederii alegătorilor în procesul electoral.

“Avem ocazia, prin aceste întâlniri care se desfășoară în toată țara, să discutăm și să stabilim acele măsuri necesare pentru pregătirea alegerilor, în așa fel încât la final să avem mulțumirea că am depus toate eforturile pentru desfășurarea alegerilor în cele mai bune condiții, iar alegătorul să aibă certitudinea că votul lui contează și că opțiunea exprimată este deplin respectată. Cu atât mai mult în contextul informațional actual marcat de răspândirea campaniilor de dezinformare și defăimare, este esențial ca toți factorii implicați în organizarea și desfășurarea alegerilor să își îndeplinească atribuțiile cu profesionalism, corectitudine, transparență, etică și integritate, în acord cu prevederile Constituției și ale normelor europene în materie. Purtăm cu toții responsabilitatea de a consolida încrederea cetățenilor în corectitudinea modului de organizare și desfășurare a alegerilor, păstrând, în același timp, un dialog neutru și echidistant cu toți competitorii electorali”, a afirmat președintele AEP, Toni Greblă, în deschiderea atelierului de lucru de la București.

La workshopul din Capitală participă reprezentanți din partea Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Afacerilor Externe, Serviciului de Telecomunicații Speciale, Secretariatului General al Guvernului, Institutului Naţional de Statistică, Consiliului Național al Audiovizualului, Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității, Regiei Autonome Monitorul Oficial, Inspectoratului General al Poliției Române, Inspectoratului General pentru Imigrări, Ministerului Finanțelor, Ministerului Educației, Ministerului Sănătății, Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, Instituției Prefectului Municipiul Bucureşti, Instituției Prefectului Judeţul Ilfov, primăriilor din regiunea București – Ilfov și a altor instituții cu atribuții în organizarea alegerilor.

Aceste workshopuri se desfășoară la București, Călărași, Craiova, Deva, Târgu-Mureș, Bistrița, Brăila și Piatra-Neamț în contextul derulării de către AEP, în calitate de beneficiar, a proiectului DIGI-EMB – Digitalizare pentru creșterea nivelului transparenței, eticii și integrității activităților de management electoral și finanțare a partidelor politice și a campaniilor electorale, cofinanţat din Fondul Social European (FSE) prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă (POCA) 2014 – 2020.

Direcția comunicare

26.02.2024

sedinta3

sedinta2

Comunicat de presă privind vizita de studiu a unei delegații a Instanței Superioare Independente pentru Alegeri din Tunisia la Autoritatea Electoralӑ Permanentӑ

Comunicat de presă privind vizita de studiu a unei delegații a Instanței Superioare Independente pentru Alegeri din Tunisia la Autoritatea Electoralӑ Permanentӑ

În contextul alegerilor din anul 2024 din România și Tunisia, președintele Autorității Electorale Permanente (AEP), domnul Toni Greblă, a primit luni, 12 februarie a.c., vizita de studiu a unei delegații a Instanței Superioare Independente pentru Alegeri (ISIE) din Tunisia la sediul AEP din București.

Delegația tunisiană este compusă din domnul Aymen Boughatas, membru al Consiliului ISIE Tunisia, și domnul Imed Abdelli, director general al Direcției afaceri juridice și controlul campaniei electorale, iar din partea AEP, alături de președintele instituției, domnul Toni Greblă, participă la discuții domnul Constantin Rada, director general al Departamentului de control al finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale, domnul Ovidiu Oproaica, director general al Departamentului informatizarea proceselor electorale, domnul Octavian Chesaru, directorul Direcției Reglementări, contencios electoral și coordonarea aplicării unitare a legislației, și domnul Ion Mincu, directorul Direcției relații externe din cadrul Departamentului cooperare internațională.

Vizita de lucru se desfășoară în baza Memorandumului de colaborare dintre Autoritatea Electorală Permanentă și Instanța Superioară Independentă pentru Alegeri din Tunisia, încheiat la data de 11 februarie 2020, și reprezintă un pas important pentru consolidarea relației bilaterale prin realizarea unui schimb de bune practici și experiențe în materie electorală.

Cu această ocazie, președintele Autorității Electorale Permanente, domnul Toni Greblă, a subliniat dorința de consolidare a dialogului instituțional în domeniul electoral, menționând că vizita delegației tunisiene la București le oferă specialiștilor români posibilitatea continuării procesului de consultare a celor mai importante organisme în domeniu, în vederea aplicării celor mai înalte standarde și bune practici în organizarea și gestionarea celor patru tipuri de alegeri din acest an.

Acest schimb de informații este foarte important pentru Autoritatea Electorală Permanentă, având în vedere experiența părții tunisiene în cadrul Rețelei pentru Competențe Electorale Francofone – RECEF. Este datoria și responsabilitatea noastră, a tuturor organismelor electorale, de a asigura organizarea unor alegeri libere, corecte și democratice, mai ales în actualul context internațional care se confruntă cu provocări fără precedent”, a declarat președintele AEP, domnul Toni Greblă.

La rândul său, domnul Aymen Boughatas, membru al Consiliului ISIE Tunisia, și-a manifestat aprecierea față de sistemul electoral românesc și a mulțumit conducerii AEP pentru organizarea acestui schimb activ de experiență în domeniul electoral.

Prin intermediul acestei vizite de studiu, ne arătăm deschiderea pentru aprofundarea bunelelor practici din domeniul electoral implementate în cele două țări. Totodată, dorim să profităm de oportunitatea de a învăța aspecte relevante în privința proceselor electorale de la specialiștii Autorității Electorale Permanente și să beneficiem la cel mai înalt nivel de experiența dumneavoastră vastă în organizarea alegerilor”, a afirmat domnul Aymen Boughatas.

Reamintim că, în sfera cooperării internaționale, relația dintre AEP și ISIE Tunisia este extinsă prin apartenența celor două instituții la Rețeaua pentru Competențe Electorale Francofone (RECEF), iar inițiativa de a găzdui o vizită de studiu a ISIE Tunisia la București vine ca o prelungire firească a dialogului bilateral susținut în marja Seminarului electoral privind metodele de vot pentru facilitarea participării electorale și păstrarea încrederii cetățenilor și a Adunării Generale a RECEF, care s-a desfășurat la Paris, în luna mai 2023.

Direcția comunicare

12.02.2024

sedinta

sedinta2

Comunicat de presă privind semnarea unui Memorandum de Înțelegere între Autoritatea Electorală Permanentă din România și Comisia Electorală Centrală a Ucrainei

Comunicat de presă privind semnarea unui Memorandum de Înțelegere între Autoritatea Electorală Permanentă din România și Comisia Electorală Centrală a Ucrainei

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) și Comisia Electorală Centrală (CEC) a Ucrainei au semnat astăzi, 6 februarie 2024, un Memorandum de Înțelegere în vederea aprofundării și dezvoltării cooperării bilaterale în domeniul administrării alegerilor și referendumurilor.

Ceremonia de semnare a Memorandumului a avut loc la sediul Autorității Electorale Permanente din București. Documentul a fost semnat de către președintele instituției, domnul Toni Greblă, și de către președintele Comisiei Electorale Centrale a Ucrainei, domnul Oleh Didenko.

Am convingerea că semnarea acestui Memorandum dintre AEP și CEC Ucraina va contribui la consolidarea și dinamizarea cooperării dintre cele două instituții de profil în vederea protejării democrației și a bunelor practici electorale recunoscute la nivel internațional”, a declarat președintele AEP, Toni Greblă, cu ocazia evenimentului.   

Președintele Comisiei Electorale Centrale a Ucrainei, domnul Oleh Didenko, a mulțumit, la rândul său, pentru deschiderea și disponibilitatea AEP de a împărtăși cunoștințele și bunele practici cu privire la organizarea și gestionarea în condiții optime a proceselor electorale din străinătate.

Documentul de cooperare semnat astăzi înlocuiește Memorandumul încheiat între cele două părți în anul 2014 și vizează, printre altele, creșterea capacității instituționale a celor două organisme de management electoral, realizarea și protecția drepturilor electorale ale cetățenilor, inclusiv ale grupurilor vulnerabile, dezvoltarea și implementarea tehnologiilor inovatoare în domeniul electoral, asigurarea securității cibernetice și dezvoltarea profesională a diferitelor categorii de specialiști implicați în organizarea și desfășurarea alegerilor și a referendumurilor.

Ceremonia de semnare a avut loc în contextul vizitei de studiu privind experiența României în ceea ce privește organizarea votului în străinătate și explorarea modalităților alternative de vot pentru diaspora Ucrainei postbelice, realizată de delegația ucraineană la AEP, în perioada 5-6 februarie 2024, la inițiativa Institutului Internațional pentru Democrație și Asistență Electorală (International IDEA). La eveniment au participat reprezentanți ai CEC Ucraina, ai Ministerului Afacerilor Externe al Ucrainei, ai International IDEA și ai Ministerului Afacerilor Externe din România.

Cu acest prilej, președintele Comisiei Electorale Centrale a Ucrainei, domnul Oleh Didenko, a apreciat experiența României în organizarea proceselor electorale pentru cetățenii români aflați în diaspora.

Experiența dumneavoastră este foarte importantă pentru noi, pentru că sunt convins că ne va ajuta în desfășurarea unor alegeri libere și corecte în perioada post-conflict și de această organizare în condiții cât mai bune depinde și integrarea euroatlantică și europeană a Ucrainei, în viitor. De asemenea, de cât de democratice vor fi aceste alegeri post-conflict depinde și viteza cu care Ucraina se va reconstrui după război”, a afirmat domnul Oleh Didenko.

La rândul său, președintele AEP, domnul Toni Greblă, a menționat că democrația este o componentă esențială a vieții sociale, economice și politice dintr-o țară, iar o parte însemnată a acestui concept o reprezintă încrederea în buna organizare și desfășurare a alegerilor.

În momentul în care, în Ucraina, veți aprecia că au fost create condițiile pentru organizarea alegerilor, vă asigur că autoritățile din România vă vor acorda tot sprijinul pentru buna desfășurare a scrutinului pentru cetățenii ucraineni care se vor afla atunci pe teritoriul țării noastre”, a precizat domnul Toni Greblă.

 

Direcția comunicare

06.02.2024

comitet

Comunicat de presă privind numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 31 ianuarie 2024

Comunicat de presă privind numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 31 ianuarie 2024

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) aduce la cunoștința opiniei publice că totalul de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 31 ianuarie 2024 este de 18.944.583, cu 3.464 mai puțini față de ultima informare publică realizată de AEP pe această temă, potrivit căreia, la data de 31 decembrie 2023 figurau în Registrul electoral 18.948.047 de alegători români.

Diferențele apar ca urmare a operațiunilor curente efectuate de primari în Registrul electoral aferent unităților administrativ-teritoriale conduse de aceștia și a importului de date de la Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor (DGEP) .

Precizăm că, în perioada 01.01.2024 – 31.01.2024, la nivelul primăriilor au fost operate în Registrul electoral următoarele radieri:

  • 26.412 persoane au fost radiate ca urmare a decesului, conform prevederilor art. 37 din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare;
  • 158 de persoane au fost radiate ca urmare a încadrării în prevederile art. 39 din aceeași lege, referitor la radierea din Registrul electoral a alegătorilor cărora li s-a interzis exercitarea dreptului de a alege sau care au fost puși sub interdicție.

Un număr de 101 persoane au redobândit drepturile electorale ca urmare a expirării perioadei de radiere.

Numărul de alegători care au împlinit 18 ani în perioada 01.01.2024 – 31.01.2024 este de 18.607, aceștia fiind înscriși în Registrul electoral din oficiu, de către Autoritatea Electorală Permanentă, pe baza comunicării Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor (DGEP).

Ca urmare a importului de date de la DGEP au apărut 4.398 de alegători noi.

Menționăm că, din totalul de alegători români care figurează în Registrul electoral, un număr de 18.042.477 au domiciliul sau reședința în țară, iar 902.106 au domiciliul în străinătate și sunt posesori de pașaport CRDS.

Potrivit Legii nr. 208/2015, Registrul electoral este un sistem informatic național de înregistrare și actualizare a datelor de identificare a cetățenilor români cu drept de vot și a informațiilor privind arondarea acestora la secțiile de votare. Registrul electoral este structurat pe județe, municipii, orașe, comune, pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în țară. Persoanele autorizate să efectueze operațiuni în Registrul electoral cuprinzând cetățenii români cu domiciliul sau reședința în țară sunt primarii sau persoanele desemnate de către primari, prin dispoziție, conform legii.

Anexa nr. 1 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 31 ianuarie 2024, pe categorii de vârstă și în funcție de mediu (urban/rural).

Anexa nr. 2 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 31 ianuarie 2024, aferent fiecărei localități.

Anexa nr. 3 cuprinde numărul de alegători români cu domiciliul în străinătate, posesori de pașaport CRDS, structurat pe țări.

Direcția comunicare

01.02.2024

Comunicat de presă privind întâlnirea președintelui Autorității Electorale Permanente cu ambasadorul Tunisiei la București

Comunicat de presă privind întâlnirea președintelui Autorității Electorale Permanente cu ambasadorul Tunisiei la București

 

Președintele Autorității Electorale Permanente, domnul Toni Greblă, s-a întâlnit cu Excelența Sa domnul ambasador Sami Nagga, joi, 1 februarie 2024, la sediul Autorității Electorale Permanente din București.

Întrevederea a avut loc în perspectiva vizitei de lucru pe care o delegație a Instanței Superioare Independente pentru Alegeri din Tunisia urmează să o efectueze la București, în cursul lunii februarie, în contextul proceselor electorale din România și Tunisia.

Vizita de curtoazie a domnului ambasador la Autoritatea Electorală Permanentă a prilejuit o trecere în revistă a bunelor relații bilaterale și a oferit premisele reiterării angajamentului de a implementa direcțiile de acțiune stabilite prin Memorandumul de colaborare dintre Autoritatea Electorală Permanentă și Instanța Superioară Independentă pentru Alegeri din Tunisia, încheiat la data de 11 februarie 2020.

Cu această ocazie, președintele Autorității Electorale Permanente, domnul Toni Greblă, a subliniat dorința de consolidare a dialogului instituțional în domeniul electoral, la nivel bilateral și multilateral.

Totodată, E.S. domnul ambasador Sami Nagga și-a manifestat aprecierea față de sistemul electoral românesc și a subliniat interesul părții tunisiene cu privire la schimbul de bune practici între cele două țări, inclusiv prin promovarea activă a schimbului de experiență în administrarea alegerilor. 

Direcția comunicare

01.02.2024

undefined

Comunicat de presă referitor la elaborarea unui proiect de hotărâre a AEP pentru aprobarea modelului declarației de acceptare a candidaturii, a modelului listei de candidați, a modelului cererii de admitere a candidaturii independente, a modelului cererii de renunțare la candidatură și a modelului certificatului doveditor al alegerii, care vor fi folosite la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024

Comunicat de presă referitor la elaborarea unui proiect de hotărâre a AEP pentru aprobarea modelului declarației de acceptare a candidaturii, a modelului listei de candidați, a modelului cererii de admitere a candidaturii independente, a modelului cererii de renunțare la candidatură și a modelului certificatului doveditor al alegerii, care vor fi folosite la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că a elaborat și a lansat în dezbatere publică proiectul de hotărâre pentru aprobarea modelului declaraţiei de acceptare a candidaturii, a modelului listei de candidaţi, a modelului cererii de admitere a candidaturii independente, a modelului cererii de renunţare la candidatură şi a modelului certificatului doveditor al alegerii, care vor fi folosite la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024.

Proiectul de hotărâre a Autorității Electorale Permanente a fost publicat la data de 30.01.2024 și poate fi consultat la secțiunea „Legislaţie electorală – Transparență decizională” sau accesând următorul link: https://www.roaep.ro/legislatie/wp-content/uploads/2024/01/HAEP-modele-declaratii-EURO-2024.pdf

Observaţiile şi propunerile privind proiectul de act normativ menționat pot fi transmise la adresa de e-mail legislatie@roaep.ro până la data de 14.02.2024.

Informare de presă – Întâlnire de lucru a AEP cu instituțiile implicate în organizarea alegerilor pentru Parlamentul European din data de 9 iunie 2024

Informare de presă – Întâlnire de lucru a AEP cu instituțiile implicate în organizarea alegerilor pentru Parlamentul European din data de 9 iunie 2024

Conducerea Autorității Electorale Permanente (AEP) a avut vineri, 19 ianuarie 2024, o întâlnire de lucru cu reprezentanții principalelor instituții cu atribuții în desfășurarea proceselor electorale pentru a analiza stadiul organizării scrutinului pentru membrii din România în Parlamentul European și principalele acțiuni necesare pentru pregătirea alegerilor libere, corecte și în conformitate cu așteptările democratice ale cetățenilor.

Alegerile trebuie să fie organizate impecabil din punct de vedere tehnic. În general, în lume se observă o scădere a încrederii în autorități și, uneori, chiar corectitudinea proceselor electorale poate fi pusă sub semnul întrebării, fapt care poate avea un impact negativ asupra conceptului de democrație. În acest sens, avem o responsabilitate deosebită în consolidarea încrederii cetățenilor în corectitudinea modului de organizare și desfășurare a alegerilor și păstrarea echidistanței în raport cu toți competitorii electorali”, a afirmat președintele AEP, Toni Greblă, în deschiderea întâlnirii de lucru.

La ședință au participat principalii responsabili din instituțiile cu atribuții în desfășurarea proceselor electorale: doamna Aneta Matei, secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne, doamna Lucreția Tănase, secretar general al Ministerului Afacerilor Externe, președintele Institutului Național de Statistică, domnul Tudorel Andrei, și directorul Serviciului de Telecomunicații Speciale, domnul general ing. Ionel-Sorin Bălan.

În cadrul ședinței au fost analizate aspecte relevante privind normele legislative specifice alegerilor pentru Parlamentul European, măsurile suplimentare necesare pentru buna desfășurare a acestui scrutin, dar și principalele responsabilități care revin fiecăreia dintre instituțiile publice implicate direct în organizarea proceselor electorale.

Direcția comunicare

19.01.2024