Comunicat de presӑ privind participarea AEP la reuniunea online Transparența finanțării politice – instrumente și impact, organizată de IFES și Institutul CEELI

Comunicat de presӑ privind participarea AEP la reuniunea online Transparența finanțării politice – instrumente și impact, organizată de IFES și Institutul CEELI

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că participă astăzi, 15 aprilie 2021, la reuniunea online Transparența finanțării politice – instrumente și impact, organizată de Fundația Internațională pentru Sisteme Electorale (IFES) în parteneriat cu Institutul CEELI.

Reuniunea online face parte din proiectul Combaterea eficientă a corupției demarat de IFES și  Institutul CEELI și sprijinit de Biroul pentru Aplicarea Dreptului Internațional și Combaterea Traficului de Stupefiante din cadrul Departamentului de Stat al Statelor Unite. Proiectul presupune oferirea de asistență Bosniei și Herțegovinei, Bulgariei, Muntenegrului și României pentru implementarea recomandărilor anticorupție.

Evenimentul reunește reprezentanți ai societății civile, ai structurilor care supraveghează activitatea statului și ai organizațiilor internaționale.

AEP vă fi reprezentată la eveniment de către directorul general al Departamentului de control al finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale, domnul Constantin Rada.

Temele discuției vizează abordări practice asupra dezvoltării de baze de date publice care privesc finanțarea partidelor politice, metode pentru urmărirea cheltuielilor realizate pentru publicitatea online și oportunități de maximizare a impactului datelor despre finanțarea politică și a analizei acestora.

 

Direcția comunicare

15.04.2021

Comunicat de presӑ privind rezultatele finale ale chestionarelor de evaluare a proceselor electorale din anul 2020

Comunicat de presӑ privind rezultatele finale ale chestionarelor de evaluare a proceselor electorale din anul 2020

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că au fost colectate și analizate rezultatele chestionarelor privind modul de organizare și desfășurare a alegerilor din anul 2020, transmise operatorilor de calculator și experților electorali din țară. Astfel, peste 90% din numărul total de experți electorali, respectiv operatori de calculator care au completat chestionarele au evaluat cu note foarte mari modul de organizare și desfășurare a alegerilor locale din anul 2020, aceleași rezultate fiind valabile și în cazul evaluării modului de organizare și desfășurare a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020.

Obiectivul acestor acțiuni a fost evaluarea corectă și reală a modului de desfășurare a activităților biroului electoral al secției de votare, respectiv a celor ale birourilor electorale de circumscripție locală în vederea îmbunătățirii tuturor aspectelor care alcătuiesc aceste activități.

În ceea ce privește rezultatele chestionarelor de evaluare a modului de organizare și desfășurare a alegerilor administrației publice locale din anul 2020, acestea au reliefat faptul că 68,4% dintre experții electorali care au completat chestionarul și au deținut funcția de președinte al biroului electoral al secției de votare, respectiv locțiitor al acestuia și 83,6% dintre operatorii de calculator care au completat chestionarul au apreciat cu note de 10 și 9 modul de organizare și desfășurare a procesului electoral. Totodată, 27,8% dintre experții electorali care au completat chestionarul și au deținut funcția de președinte al biroului electoral al secției de votare, respectiv locțiitor al acestuia și 10,2% dintre operatorii de calculator care au completat chestionarul au apreciat cu nota 8 modul de organizare și desfășurare a procesului electoral.

Totodată, 84,1% dintre experții electorali care au completat chestionarul și au deținut funcția de președinte al biroului electoral de circumscripție locală, respectiv locțiitor al acestuia au apreciat cu note de 10 și 9 modul de organizare și desfășurare a procesului electoral, în timp ce 11% au apreciat cu nota 8.

Un alt aspect demn de menționat este faptul că 77,7% dintre experții electorali care au completat chestionarul și au deținut funcția de președinte al biroului electoral al secției de votare, respectiv locțiitor al acestuia și 94,7% dintre operatorii de calculator care au completat chestionarul au evaluat cu note de 10 și 9 instruirea acestora. Totodată, 12,7% dintre experții electorali care au completat chestionarul și au deținut funcția de președinte al biroului electoral al secției de votare, respectiv locțiitor al acestuia au evaluat cu nota 8 instruirea acestora.

Important de subliniat că, 95,6% dintre experții electorali care au completat chestionarul și au deținut funcția de președinte al biroului electoral al secției de votare, respectiv locțiitor al acestuia și 95% dintre operatorii de calculator care au completat chestionarul au apreciat că măsurile de prevenire și combatere a pandemiei COVID-19 aferente organizării procesului electoral au fost în foarte mare măsură și în mare măsură adecvate.

De asemenea, 94,6% dintre experții electorali care au completat chestionarul și au deținut funcția de președinte al biroului electoral de circumscripție locală, respectiv locțiitor al acestuia au apreciat că măsurile de prevenire și combatere a pandemiei COVID-19 aferente organizării procesului electoral au fost în foarte mare măsură și în mare măsură adecvate.

Un indicator foarte important privind modul de organizare și desfășurare a alegerilor este intenția de a participa la alegeri viitoare în calitate de președinte al biroului electoral al secției de votare sau locțiitor al acestuia. Astfel, 97,7% dintre experții electorali care au îndeplinit funcția de președinte sau locțiitor al biroului electoral al secției de votare la alegerea autorităților administrației publice locale din anul 2020 au confirmat intenția de a participa la scrutine viitoare.

Totodată, 98,8% dintre experții electorali care au îndeplinit funcția de președinte sau locțiitor al biroului electoral de circumscripție locală la alegerea autorităților administrației publice locale din anul 2020 au confirmat intenția de a participa la scrutine viitoare.

Alte aprecieri pe tema organizării și desfășurării alegerilor administrației publice locale din anul 2020 pot fi consultate în Anexele 1, 2 și 3, accesând următoarele link-uri:

Anexa 1: https://bit.ly/3wOctLX

Anexa 2: https://bit.ly/3uQhcLi

Anexa 3: https://bit.ly/3sjvpi5

În ceea ce privește rezultatele chestionarelor de evaluare a modului de organizare și desfășurare a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020, acestea au reliefat faptul că 89,7% dintre experți electorali care au completat chestionarul și au deținut funcția de președinte al biroului electoral al secției de votare, respectiv locțiitor al acestuia și 85% dintre operatorii de calculator care au completat chestionarul au apreciat cu note de 10 și 9 modul de organizare și desfășurare a procesului electoral. Totodată, 7% dintre experții electorali care au completat chestionarul și au deținut funcția de președinte al biroului electoral al secției de votare, respectiv locțiitor al acestuia și 10,6% dintre operatorii de calculator care au completat chestionarul au apreciat cu nota 8 modul de organizare și desfășurare a procesului electoral.

Un alt aspect demn de menționat este faptul că 78,8% dintre experții electorali care au completat chestionarul și au deținut funcția de președinte al biroului electoral al secției de votare, respectiv locțiitor al acestuia și 94,4% dintre operatorii de calculator care au completat chestionarul au evaluat cu note de 10 și 9 instruirea acestora. Totodată, 12,4% dintre experții electorali care au completat chestionarul și au deținut funcția de președinte al biroului electoral al secției de votare, respectiv locțiitor al acestuia au evaluat cu nota 8 instruirea acestora.

În ceea ce privește experții electorali care au completat chestionarul și au deținut funcția de președinte al biroului electoral de circumscripție locală, respectiv locțiitor al acestuia, 71,9% dintre aceștia au evaluat cu note de 10 și 9 instruirea lor.

Totodată, 95,3% dintre experții electorali care au completat chestionarul și au deținut funcția de președinte al biroului electoral al secției de votare, respectiv locțiitor al acestuia și 95,5% dintre operatorii de calculator care au completat chestionarul au apreciat că măsurile de prevenire și combatere a pandemiei COVID-19 aferente organizării procesului electoral au fost în foarte mare măsură și în mare măsură adecvate.

În ceea ce privește intenția de a participa la alegeri viitoare în calitate de președinte al biroului electoral al secției de votare sau locțiitor al acestuia, 98% dintre respondenți au confirmat intenția de a participa la scrutine viitoare în calitate de președinte al biroului electoral al secției de votare sau locțiitor al acestuia.

Alte aprecieri pe tema organizării și desfășurării alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020 pot fi consultate în Anexele 4 și 5, accesând următoarele link-uri:

Anexa 4: https://bit.ly/2QnEDwq

Anexa 5: https://bit.ly/2RxVVro

Totodată, a fost realizată o comparație a evaluărilor modului de organizare și desfășurare a proceselor electorale din anul 2019 și 2020, bazate pe chestionarele aplicate experților electorali care au îndeplinit funcția de președinte a biroului electoral al secției de votare sau locțiitor al acestuia, respectiv de operator de calculator, aceasta putând fi consultată în Anexele 6 și 7, accesând link-urile următoare:

Anexa 6: https://bit.ly/32g4Boe

Anexa 7: https://bit.ly/3wPtJR3

Toate documentele menționate au fot publicate pe site-ul www.roaep.ro și pot fi consultate accesând următorul link: https://www.roaep.ro/management-electoral/chestionare/

Direcția comunicare

14.04.2021

Comunicat de presă privind obligația partidelor politice de a depune la AEP rapoartele și situațiile financiare prevăzute de lege

Comunicat de presă privind obligația partidelor politice de a depune la AEP rapoartele și situațiile financiare prevăzute de lege

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că a notificat cele 171 de partide politice înregistrate în Registrul fiscal deținut de AEP privind obligația acestora de a transmite Autorității următoarele rapoarte și situații financiare prevăzute de lege:

  • Raportul detaliat al veniturilor și cheltuielilor realizate în anul precedent, conform art. 49 alin. (1) din Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, până la data de 30 aprilie 2021;
  • Situațiile financiare anuale, conform art. 49 alin. (3) din Legea nr. 334/2006, în cel mult 15 zile de la înregistrarea la organul fiscal competent;
  • Toate raportările obligatorii a fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform art. 51 alin. (2) din Legea nr. 334/2006;
  • O copie a raportului de audit statutar efectuat asupra situațiilor financiare anuale, în termen de 60 de zile de la data efectuării auditului, conform art. 45 alin. (2) din Legea 334/2006, în cazul partidelor politice care primesc subvenții de la bugetul de stat.

Notificările au fost redactate și înaintate de către Departamentul de control al finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale în vederea prevenirii și monitorizării neregulilor în finanțarea partidelor politice, precum și pentru creșterea eficientizării activității departamentului. Precizăm că lista partidelor politice înregistrate în Registrul fiscal deținut de Autoritatea Electorală Permanentă către care au fost transmise notificări poate fi consultată în ANEXĂ.

Totodată, precizăm că acțiunile de verificare a respectării dispozițiilor legale privind îndeplinirea obligațiilor referitoare la transmiterea de către formațiunile politice  a raportărilor obligatorii instituite de Legea nr. 334/2006 se vor desfășura în perioada 30 aprilie – 31 mai 2021. Începând cu data de 1 iulie 2021 se va desfășura controlul respectării prevederilor legale privind veniturile și cheltuielile înregistrate de către partidele politice în activitatea curentă.

 

 

Direcția comunicare

07.04.2021

Comunicat de presă privind participarea AEP la atelierul online al Grupului de lucru pentru rețelele de socializare, dezinformare și integritate electorală (SMEID), organizat de IFES, în perioada 6-7 aprilie 2021

Comunicat de presă privind participarea AEP la atelierul online al Grupului de lucru pentru rețelele de socializare, dezinformare și integritate electorală (SMEID), organizat de IFES, în perioada 6-7 aprilie 2021

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) participă, în perioada 6-7 aprilie 2021, la atelierul online al Grupului de lucru pentru rețelele de socializare, dezinformare și integritate electorală (SMEID), organizat de Biroul Regional pentru Europa al Fundației Internaționale pentru Sisteme Electorale (IFES).

Grupul de lucru SMEID a fost lansat în luna mai 2020, în prezența a 45 de membri ai organismelor de management electoral din 13 țări din Europa și Eurasia, iar activitatea acestuia se concentrează asupra provocărilor prezentate de rețelele de socializare și a pericolelor generate de fenomenul dezinformării din timpul proceselor electorale. Acesta a fost conceput pentru a servi drept forum care să faciliteze schimbul de bune practici și dezvoltarea de cunoștințe în domeniul integrității comunicării privind organizarea și desfășurarea alegerilor.

Obiectivele principale ale atelierului virtual urmăresc prezentarea manualului de comunicare în situații de criză și dezinformare dezvoltat de către IFES împreună cu Grupul Brunswick și explorarea unor scenarii de management al crizelor în vederea sprijinirii organismelor de management electoral în eforturile lor de combatere a dezinformării.  

AEP este reprezentatӑ la acest eveniment virtual de către domnul Cristian Leahu, șeful Departamentului legislație, contencios electoral, relația cu Parlamentul și Uniunea Europeană, de către doamna Anamaria Revnic-Călugărița, directorul Direcției comunicare din cadrul Departamentului cooperare internațională, și de către doamna Cristina Moldoveanu, directorul Direcției evidențe electorale informatizate din cadrul Departamentului informatizarea proceselor electorale.

IFES este o organizație internaționalӑ care promovează democrația ȋn ȋntreaga lume și colaborează cu societatea civilă, instituțiile publice și sectorul privat pentru a construi democrații reziliente.

 

Direcția comunicare

06.04.2021

Comunicat de presă privind rambursarea sumelor aferente cheltuielilor efectuate în campania electorală pentru alegerile locale și parlamentare din anul 2020

Comunicat de presă privind rambursarea sumelor aferente cheltuielilor efectuate în campania electorală pentru alegerile locale și parlamentare din anul 2020

Autoritatea Electorală Permanentă(AEP) informează că a fost finalizată etapa rambursării cheltuielilor electorale efectuate ca urmare a desfășurării alegerilor locale și a celor parlamentare din anul 2020.

Precizăm că astăzi, 6 aprilie 2021, au fost efectuate ultimele plăți privind rambursarea cheltuielilor electorale către competitorii electorali, după cum urmează:

 

Rambursări cheltuieli electorale

pentru alegerile parlamentare din data de 6 decembrie 2020

 

Nr. Crt.

Nume partid/ candidat

Suma rambursată

 

 
   

1

UNIUNEA CULTURALĂ A RUTENILOR DIN ROMÂNIA

17.560,22

   

2

PAPICI MARCELA ANAMARIA

26.596,66

   

3

PARTIDUL ALIANȚA PENTRU UNIREA ROMÂNILOR

1.471.371,10

   

4

PARTIDUL LIBERTATE, UNITATE ȘI SOLIDARITATE

5.838.553,23

   

5

PARTIDUL NAȚIONAL LIBERAL

36.096.160,96

   

6

PARTIDUL PUTERII UMANISTE (social-liberal)

140.496,79

   

7

PARTIDUL PRO ROMÂNIA

25.386.685,11

   

8

PARTIDUL SOCIAL DEMOCRAT

43.333.247,51

   

9

UNIUNEA DEMOCRATĂ MAGHIARĂ DIN ROMÂNIA

3.414.781,00

   

10

UNIUNEA SALVAȚI ROMÂNIA

9.392.955,60

   

11

ASOCIAȚIA PARTIDA ROMILOR PRO-EUROPA

64.346,92

   

12

PARTIDUL MIȘCAREA POPULARĂ

19.651.715,41

   

 13

TOTAL

144.834.470,51

   

 

 

Rambursări cheltuieli electorale

pentru alegerile locale din data de  27 septembrie 2020

 

Nr. Crt.

Nume partid/ candidat

Suma rambursată

 

 
   

1

PARTIDUL PUTERII UMANISTE (social-liberal)

348.258,80

   

2

PARTIDUL ECOLOGIST ROMÂN

1.721.278,80

   

 

TOTAL

2.069.537,60

   

 

 

Direcția comunicare

06.04.2021

Comunicat de presă privind participarea AEP la Programul Virtual Internațional de Observare a Alegerilor Generale ale Adunărilor Legislative din India

Comunicat de presă privind participarea AEP la Programul Virtual Internațional de Observare a Alegerilor Generale ale Adunărilor Legislative din India

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) participă, ȋn perioada 5-6 aprilie 2021, la Programul Virtual Internațional de Observare a Alegerilor Generale ale Adunărilor Legislative din India, organizat sub egida Centrului Asociației Mondiale a Organismelor Electorale (A-WEB) din India.

Programul Virtual Internațional de Observare a Alegerilor Generale ale Adunărilor Legislative se va desfӑșura ȋn regiunile Assam, Kerala, Tamil Nadu, Bengalul de Vest și Puducherry.

Evenimentul este precedat de Programul Virtual Internațional de Observare a Alegerilor Generale a Adunării Legislative din regiunea Bihar, care a avut loc ȋn perioada 5-7 noiembrie 2020.

Scopul organizării celui de-al doilea program de observare a alegerilor sub egida Centrului A-WEB este de împărtăși cele mai bune practici adoptate de către Comisia Electoralӑ din India în contextul pandemiei de Covid-19, precum și de a oferi participanților o mai bună înțelegere a procesului electoral din această țară. Precizăm că ultimele estimări arată că își vor exercita dreptul la vot aproximativ 187 de milioane de alegători.

AEP este reprezentatӑ la acest eveniment virtual de către Cristina-Delciza Mareș, consilier parlamentar în cadrul Serviciului relații externe al Departamentului cooperare internațională.

Centrul A-WEB din India funcționeazӑ sub controlul administrativ al Comisiei Electorale ca parte integrantă a acesteia și menține coordonarea cu A-WEB pentru îndeplinirea mandatului său. Centrul A-WEB din India reprezintӑ un „centru de cunoaștere și resurse” de clasă mondială, în scopul susținerii alegerilor libere, corecte, incluzive, accesibile, eficiente, transparente și credibile și al consolidării democrației electorale.

 

Direcția comunicare

05.04.2021

Comunicat de presă privind numărul total de alegători înscriși în Registrul electoral la data de 31 martie 2021

Comunicat de presă privind numărul total de alegători înscriși în Registrul electoral la data de 31 martie 2021

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) aduce la cunoștința opiniei publice că numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 31 martie 2021, este de 18.928.552, cu 1.869 mai puțini față de ultima informare publică realizată de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) pe această temă, potrivit căreia, la data de 28 februarie 2021 figurau în Registrul Electoral 18.930.421 de alegători români.

Diferențele apar ca urmare a operațiunilor curente efectuate de primari în Registrul electoral aferent unităților administrativ-teritoriale conduse de aceștia, a importurilor de date de la DGP și DEPABD.

Precizăm că, în perioada 01.03.2021 – 31.03.2021, la nivelul primăriilor au fost operate în Registrul electoral următoarele radieri:

  • 31.042 persoane au fost radiate ca urmare a decesului, conform prevederilor art. 37 din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare;
  • 162 persoane au fost radiate ca urmare a încadrării în prevederile art. 39 din aceeași lege, referitor la radierea din Registrul electoral a alegătorilor cărora li s-a interzis exercitarea dreptului de a alege sau au fost puși sub interdicție.

Un număr de 121 persoane au redobândit drepturile electorale ca urmare a expirării perioadei de radiere.

Numărul de alegători care au împlinit 18 ani în perioada 01.03.2021 – 31.03.2021 este de 18.244, aceștia fiind înscriși în Registrul electoral din oficiu, de către Autoritatea Electorală Permanentă, pe baza comunicării Direcției pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date.

Datele importate de la Direcția Generală de Pașapoarte în data 26.03.2021 relevă că au intrat în evidențe 4.647 alegători noi, iar un număr de 230 alegători nu mai figurează în Registrul electoral, ca urmare a decesului sau pierderii cetățeniei.

Ca urmare a importului de date de la DEPABD au apărut 6.553 alegători noi care au împlinit vârsta de 18 ani înainte de data de 1 martie 2021.

Menționăm că, din totalul de alegători români care figurează în Registrul electoral, un număr de 18.173.618 au domiciliul sau reședința în țară, iar 754.934 au domiciliul în străinătate și sunt posesori de pașaport CRDS.

Potrivit Legii nr. 208/2015, Registrul electoral este un sistem informatic național de înregistrare și actualizare a datelor de identificare a cetățenilor români cu drept de vot și a informațiilor privind arondarea acestora la secțiile de votare. Registrul electoral este structurat pe județe, municipii, orașe, comune, pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în tara. Persoanele autorizate să efectueze operațiuni în Registrul electoral cuprinzând cetățenii români cu domiciliul sau reședința în tara sunt primarii sau persoanele desemnate de către primari, prin dispoziție, conform legii.

Anexa nr. 1 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 31 martie 2021, pe categorii de vârstă și în funcție de mediu (urban/rural).

Anexa nr. 2 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 31 martie 2021, aferent fiecărei localități.

Anexa nr. 3 cuprinde numărul de alegători români cu domiciliul în străinătate, posesori de pașaport CRDS, structurat pe țări.

 

Direcția comunicare

01.04.2021

Comunicat de presӑ privind participarea AEP la webinarul cu tema “Reziliența democratică la un an de la începerea pandemiei”, organizat de Fundația Internațională pentru Sisteme Electorale în data de 25 martie 2021

Comunicat de presӑ privind participarea AEP la webinarul cu tema “Reziliența democratică la un an de la începerea pandemiei”, organizat de Fundația Internațională pentru Sisteme Electorale în data de 25 martie 2021

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) participă astӑzi, 25 martie 2021, la webinarul cu tema “Reziliența democratică la un an de la începerea pandemiei”, organizat de Fundația Internațională pentru Sisteme Electorale (IFES).

IFES organizează acest eveniment online pentru a dezbate cele mai mari provocări și lecții învățate în contextul pandemiei, în ceea ce privește reziliența democratică în Europa pe parcursul ultimului an. Impactul va fi analizat prin prisma integrității electorale, observând asemănările și diferențele dintre diferitele tipuri de scrutine.

În conformitate cu versiunile anterioare ale seriei de webinare, evenimentul va avea loc pe platforma Zoom. Va fi asigurată interpretarea simultană din engleză în albaneză, armeană, georgiană, macedoneană, rusă, slavă sudică și ucraineană.

AEP este reprezentatӑ la acest eveniment de doamna Andrada-Maria ALBESCU, director al Direcției resurse electorale din cadrul Departamentului logistică electorală, doamna Camelia-Iulia RUNCEANU, consilier parlamentar în cadrul Departamentului legislație, contencios electoral, relația cu Parlamentul și Uniunea Europeană și doamna Alina-Alexandra IORDACHE, consultant parlamentar în cadrul Serviciului relații externe, Departamentul cooperare internațională.

Dezbaterea este moderată de către directorul Biroului Regional IFES pentru Europa, dr. Magnus ÖHMAN, și cuprinde prezentări ale următorilor vorbitori:

  • Domnul Anthony BANBURY, președinte și CEO, IFES;
  • Doamna Ivana BELEC, membru, Comisia Electorală de Stat a Republicii Croația;
  • Domnul Romain RAMBAUD, profesor universitar specializat în drept electoral, Université Grenoble-Alpes, Franța;
  • Domnul Albert KRASNIQI, Organizația Democracy Plus, Kosovo.

IFES a activat, începând cu anul 1987, în mai mult de 145 de țări cu democrații în curs de dezvoltare sau democrații consolidate. În calitate de lider global în promovarea și protecția democrației, prin oferirea de asistență tehnică și cercetare aplicată, organizația dezvoltă procese civice și politice la care toți cetățenii pot participa în siguranță și în mod egal, precum și modalități inovatoare prin care tehnologia și datele pot veni în sprijinul alegerilor și al democrației.

 

Direcția comunicare

25.03.2021

Comunicat de presӑ privind preluarea președinției Asociației Oficialilor Electorali din Europa de către Autoritatea Electorală Permanentă

Comunicat de presӑ privind preluarea președinției Asociației Oficialilor Electorali din Europa de către Autoritatea Electorală Permanentă

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informeazӑ cӑ astӑzi, 25 martie 2021, preia președinția Asociației Oficialilor Electorali Europeni (ACEEEO), ȋn cadrul reuniunii online a Comitetului Executiv al Asociației.

La reuniune au confirmat participarea toate organismele de management electoral care sunt membre ale Comitetului Executiv, respectiv: Comisia Electorală Centrală a Bulgariei, Comisia Electorală de Stat a Republicii Croația, Comisia Electorală Centrală a Georgiei, Comisia Electorală Centrală pentru Alegeri și Referendumuri din Republica Kârgâzstan, Comisia Electorală Centrală a Letoniei, Comisia Electorală Centrală a Lituaniei și Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova.

Conducerea ACEEEO este preluatӑ astӑzi de președintele AEP, Constantin-Florin Mitulețu-Buicӑ,  pentru un mandat de un an, iar rolul de membru al Comitetului Executiv al ACEEEO este asumat de domnul Zsombor Vajda, vicepreședinte al AEP. În acest context, AEP va organiza Adunarea Generală a ACEEEO ȋn luna septembrie 2021. Evenimentul are o conotație specială, dată fiind aniversarea a 30 de ani de existență a prestigioasei organizații. Temele principale ale conferinței vor fi: implicarea tinerilor în procesele electorale și finanțarea campaniilor și partidelor politice.

Preluarea Președinției ACEEEO de către AEP denotă angajamentul instituției față de valorile democrației și bunei guvernări, precum și determinarea de a promova schimbul de bune practici din domeniul electoral în zona Europei.

ACEEEO este o asociație regională, înființată în 1991 și cuprinde 25 de state din Uniunea Europeană, Europa Centrală și de Est. AEP este membru de drept al ACEEEO din anul 2004, participând astfel în 2005 la prima conferință anuală a organizației. Asociația promovează alegerile libere, corecte și transparente în regiune și organizează conferințe anuale care dezbat subiecte precum transparența actului electoral, reflectarea alegerilor în presă, procese electorale, reforma finanțării campaniilor electorale și participarea cetățenilor la procesul electoral. ACEEEO oferă asistență și expertiză electorală atât membrilor săi, cât și altor state și, de asemnenea, organizează seminarii, ateliere de lucru și conferințe internaționale.

Președintele AEP, domnul Constantin-Florin Mitulețu-Buică, mulțumește Secretariatului ACEEEO și membrilor Comitetului Executiv pentru încrederea și privilegiul acordate Autorității Electorale Permanente.

Demnitarul a precizat faptul că “în perioada Președinției Autorității Electorale Permanente, ne vom asuma rolul de a impulsiona consolidarea la nivel regional a rețelei de profesioniști în domeniul electoral și vom încuraja implicarea activă a tuturor actorilor interesați de procesele electorale, în special a tinerilor”.

 

 

Direcția comunicare

25.03.2021