Informare de presă privind adoptarea a trei Hotărâri de Guvern necesare bunei desfășurări a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților

Informare de presă privind adoptarea a trei Hotărâri de Guvern necesare bunei desfășurări a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că miercuri, 21 august a.c., Guvernul României a adoptat trei acte normative necesare pentru desfășurarea în cele mai bune condiții a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din acest an, respectiv:

  • Hotărârea Guvernului pentru aprobarea calendarului acțiunilor din cuprinsul perioadei electorale a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024;
  • Hotărârea Guvernului privind stabilirea măsurilor tehnice necesare bunei organizări și desfășurări a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024;
  • Hotărârea Guvernului privind stabilirea cheltuielilor necesare pregătirii, organizării și desfăşurării în bune condiţii a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024.

Menționăm că, după publicarea în Monitorul Oficial al României, cele trei Hotărâri de Guvern vor putea fi consultate pe site-ul Autorității Electorale Permanente, www.roaep.ro.

Totodată, în perioada următoare, vor fi supuse aprobării Guvernului României și proiectele de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea programului calendaristic pentru realizarea acțiunilor necesare pentru alegerea Președintelui României din anul 2024, respectiv pentru stabilirea măsurilor tehnice necesare bunei organizări și desfășurări a alegerilor prezidențiale și pentru stabilirea cheltuielilor necesare pregătirii, organizării și desfăşurării în bune condiţii a alegerilor prezidențiale.

Ziua de duminică, 24 noiembrie 2024, a fost stabilită ca dată a alegerilor pentru Președintele României (respectiv data de 8 decembrie 2024 pentru al doilea tur de scrutin, în eventualitatea organizării acestuia), în timp ce ziua de duminică, 1 decembrie 2024, a fost stabilită ca dată a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților.

 

Direcția comunicare și relații publice

21.08.2024

Comunicat de presă privind modelele listelor de susținători la alegerile pentru Președintele României și la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024

Comunicat de presă privind modelele listelor de susținători la alegerile pentru Președintele României și la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că modelele listelor susținătorilor la alegerile pentru Președintele României și la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024 pot fi accesate pe pagina web a AEP – www.roaep.ro.

Modelele listelor pot fi descărcate în format .PDF din secțiunile Alegeri Prezidențiale 2024/Candidați și Alegeri Parlamentare 2024/Candidați, la următoarele linkuri:

https://www.roaep.ro/legislatie/wp-content/uploads/2024/07/Lista-sustinatorilor-prezidentiale.pdf

https://www.roaep.ro/legislatie/wp-content/uploads/2024/07/Lista-sustinatorilor-parlamentare-2024.pdf

Totodată, arătăm că modelul listei susținătorilor utilizat la alegerile pentru Președintele României este prevăzut în Anexa la Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, iar modelul utilizat la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților este prevăzut în Anexa nr. 2 la Legea nr. 208/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Astfel, ca urmare a publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Hotărârii Guvernului nr. 755/2024 și a Hotărârii Guvernului nr. 756/2024, pot fi strânse semnături pentru susținerea unei candidaturi la alegerile pentru Președintele României, respectiv pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024.

De asemenea, menționăm că un alegător poate susține mai mulți candidați la alegerile pentru Președintele României din 24 noiembrie 2024, respectiv poate susține mai multe liste de candidați sau candidați independenți la alegerile parlamentare din data de 1 decembrie a.c.

Direcția comunicare și relații publice

02.08.2024

Comunicat de presă privind numărul alegătorilor români aflați în afara țării înregistrați pe portalul www.votstrainatate.ro pentru alegerile prezidențiale și pentru alegerile parlamentare din anul 2024

Comunicat de presă privind numărul alegătorilor români aflați în afara țării înregistrați pe portalul www.votstrainatate.ro pentru alegerile prezidențiale și pentru alegerile parlamentare din anul 2024

Alegătorii români cu domiciliul sau reședința în afara țării care doresc să voteze la alegerile prezidențiale sau parlamentare din acest an prin corespondență sau la o secție de votare din străinătate mai aproape de domiciliu sau reședință se pot înregistra online pe portalul web www.votstrainatate.ro.

Site-ul www.votstrainatate.ro cuprinde secțiunile: Alegerea Președintelui României și Alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, în cadrul cărora există două categorii: Alegător în străinătate la o secție de votare și Alegător în străinătate prin corespondență.

Menționăm că, pentru alegerea Președintelui României din acest an, până la data de 2 august a.c, ora 10:00, 1205 alegători au depus cereri pentru a vota la secție și 2038 de alegători s-au înregistrat pentru a vota prin corespondență.

De asemenea, pentru alegerea Senatului și Camerei Deputaților, 1397 de cetățeni au depus cereri pentru a vota la secție și 1923 cetățeni s-au înregistrat pentru a vota prin corespondență.

Alegătorii români cu domiciliul sau reședința în străinătate care doresc să își exercite dreptul de vot PRIN CORESPONDENŢĂ, trebuie să se înregistreze ca alegători prin corespondență, PENTRU FIECARE TIP DE ALEGERE. Termenul de înregistrare ca alegător prin corespondență expiră cu 45 de zile înainte de data votării.

În acest sens, alegătorii români cu domiciliul sau reședința în străinătate trebuie să completeze un formular online, în care să menționeze numele, prenumele, codul numeric personal, adresa de domiciliu sau reședință, adresa de e-mail, precum și opțiunea de transmitere în țară sau la reprezentanța diplomatică a votului exprimat prin corespondență. La acest formular, alegătorul trebuie să anexeze copia scanată sau fotografia actului de identitate și a documentului care dovedește dreptul de ședere, eliberat de autoritățile străine.

Pe de altă parte, alegătorii români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate care doresc să își exercite dreptul de vot LA SECȚIA DE VOTARE, se pot înregistra în Registrul electoral ca alegător în străinătate, PENTRU FIECARE TIP DE ALEGERE, până la data expirării a cel mult 15 zile de la data începerii perioadei electorale. Alegătorul român va completa un formular online, în care va înscrie numele, prenumele, codul numeric personal, adresa de e-mail, localitatea şi statul unde optează să voteze, la care anexează copia scanată sau fotografia actului de identitate. Menționăm că o secție de votare poate fi înființată la cererea a minimum 100 de cetățeni din aceeași localitate sau dintr-un grup de localități.

După finalizarea procedurii de înregistrare pe portal, alegătorul va primi un e-mail de verificare care conține un link valabil pentru 24 de ore, ce trebuie să fie accesat pentru confirmarea cererii, în caz contrar nerealizându-se validarea înregistrării. Soluționarea cererii alegătorului din străinătate pentru votul la secția de votare se face de către AEP, în termen de 10 zile lucrătoare de la confirmarea, de către acesta, a e-mailului de verificare. Soluționarea cererii alegătorului din străinătate pentru votul prin corespondență se face de către AEP, în termen de 5 zile de la confirmarea, de către acesta, a e-mailului de verificare.

Lista documentelor care atestă reședința în străinătate este cuprinsă în Ordinul ministrului afacerilor externe nr. 373/2024 privind documentele care atestă reședința în străinătate în vederea exercitării dreptului de vot prin corespondență la alegerile pentru Președintele României sau la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților și pentru exercitarea dreptului de vot la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților.

Întrebări și sesizări legate de procedura de înregistrare pot fi transmise la adresa de e-mail contact@votstrainatate.ro.

 

Direcția comunicare și relații publice

02.08.2024

Comunicat de presă privind numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 31 iulie 2024

Comunicat de presă privind numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 31 iulie 2024

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) aduce la cunoștința opiniei publice că totalul de de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 31 iulie 2024 este de 18.978.447, cu 1.112 mai puțini față de ultima informare publică realizată de AEP pe această temă, potrivit căreia, la data de 30 iunie 2024, figurau în Registrul electoral 18.979.559 alegători români.

Diferențele apar ca urmare a operațiunilor curente efectuate de primari în Registrul electoral aferent unităților administrativ-teritoriale conduse de aceștia.

Precizăm că, în perioada 01.07.2024 – 31.07.2024, la nivelul primăriilor au fost operate în Registrul electoral următoarele radieri:

  • 22.622 persoane au fost radiate ca urmare a decesului, conform prevederilor art. 37 din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare;
  • 129 persoane au fost radiate ca urmare a încadrării în prevederile art. 39 din aceeași lege, referitor la radierea din Registrul electoral a alegătorilor cărora li s-a interzis exercitarea dreptului de a alege sau au fost puși sub interdicție.

Un număr de 83 persoane au redobândit drepturile electorale ca urmare a expirării perioadei de radiere.

Numărul de alegători care au împlinit 18 ani în perioada 01.07.2024 – 31.07.2024 este de 21.556, aceștia fiind înscriși în Registrul electoral din oficiu, de către Autoritatea Electorală Permanentă, pe baza comunicării Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor (DGEP).  

Menționăm că, din totalul de alegători români care figurează în Registrul electoral, un număr de 18.018.591 au domiciliul sau reședința în țară, iar 959.856 au domiciliul în străinătate și sunt posesori de pașaport CRDS.

Potrivit Legii nr. 208/2015, Registrul electoral este un sistem informatic național de înregistrare și actualizare a datelor de identificare a cetățenilor români cu drept de vot și a informațiilor privind arondarea acestora la secțiile de votare. Registrul electoral este structurat pe județe, municipii, orașe, comune, pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în țară. Persoanele autorizate să efectueze operațiuni în Registrul electoral cuprinzând cetățenii români cu domiciliul sau reședința în țară sunt primarii sau persoanele desemnate de către primari, prin dispoziție, conform legii.

Anexa nr. 1 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 31 mai 2024, pe categorii de vârstă și în funcție de mediu (urban/rural).

Anexa nr. 2 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 31 mai 2024, aferent fiecărei localități.

Anexa nr. 3 cuprinde numărul de alegători români cu domiciliul în străinătate, posesori de pașaport CRDS, structurat pe țări.

 

 

Direcția comunicare și relații publice

01.08.2024

 

Informare de presă referitoare la adoptarea Ordonanței de Urgență privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2024 şi a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024

Informare de presă referitoare la adoptarea Ordonanței de Urgență privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2024 şi a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că joi, 25 iulie a.c., Guvernul României a adoptat Ordonanța de Urgență privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2024 şi a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024.

Prin aprobarea acestui act normativ, Guvernul a stabilit un set de măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor prezidențiale și parlamentare care vor avea loc la sfârșitul acestui an, în completarea cadrului juridic general în vigoare privind alegerile.

Detalii privind actul normativ adoptat pot fi găsite pe site-ul Guvernului României, consultând următoarele linkuri:

Ziua de duminică, 1 decembrie 2024, a fost stabilită ca dată a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024.

Totodată, ziua de duminică, 24 noiembrie 2024, a fost stabilită ca dată a alegerilor pentru Președintele României din anul 2024.

Menționăm că alegătorii români care doresc să voteze la alegerile prezidențiale și/sau la alegerile parlamentare din acest an prin corespondență sau la o secție de votare din străinătate mai aproape de domiciliu sau reședință se pot înregistra online pe portalul www.votstrainatate.ro.

Informare de presă - referitoare la adoptarea Ordonanței de Urgență privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2024 şi a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024

 

Direcția comunicare și relații publice

25.07.2024

Comunicat de presă privind informarea competitorilor electorali cu privire la data limită de depunere a cererilor de rambursare a cheltuielilor electorale efectuate pentru alegerile din 9 iunie a.c.

Comunicat de presă privind informarea competitorilor electorali cu privire la data limită de depunere a cererilor de rambursare a cheltuielilor electorale efectuate pentru alegerile din 9 iunie a.c.

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează competitorii electorali participanți la alegerile pentru reprezentanții României în Parlamentul European și la alegerile autorităților administrației publice locale din 9 iunie 2024 că astăzi, 10 iulie a.c., este ultima zi pentru depunerea cererilor de rambursare a cheltuielilor electorale.

Potrivit prevederilor art. 58 din Hotărârea Guvernului nr. 10/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, cererea de rambursare a cheltuielilor electorale, însoţită de documentele justificative prevăzute de prezentele norme metodologice, se întocmeşte şi se depune de către mandatarul financiar coordonator la Autoritatea Electorală Permanentă, în termen de 30 de zile de la data alegerilor.

În cererea de rambursare vor fi incluse numai cheltuielile efectuate sau angajate până la data încheierii campaniei electorale şi plătite până cel mai târziu la data depunerii cererii, iar cererea de rambursare depusă după termenul prevăzut anterior sau neînsoţită de documentele justificative prevăzute de prezentele norme metodologice nu este luată în considerare.

Direcția comunicare și relații publice

10.07.2024

Comunicat de presă privind închiderea secțiilor de votare organizate cu ocazia alegerilor pentru funcția de primar în comuna Costinești, județul Constanța, în data de 7 iulie 2024

Comunicat de presă privind închiderea secțiilor de votare organizate cu ocazia alegerilor pentru funcția de primar în comuna Costinești, județul Constanța, în data de 7 iulie 2024

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că votarea în cele două secții de votare deschise cu ocazia organizării alegerilor pentru funcția de primar la nivelul Circumscripției electorale nr. 29 – Costinești, județul Constanța, s-a încheiat duminică, 7 iulie 2024, la ora 22.00.

Anularea alegerilor din data de 9 iunie 2024, organizate în Circumscripția electorală nr. 29 Comuna Costinești, pentru funcția de primar, și repetarea acestora, în data de 7 iulie 2024, a fost dispusă conform Hotărârii Biroului Electoral Central nr. 394H/25.06.2024.

Datele privind prezența la vot pot fi vizualizate prin afișarea pe pagina de internet a AEP – https://prezenta.roaep.ro, pentru fiecare secție de votare, a numărului de alegători care s-au prezentat la vot, pentru fiecare scrutin în parte. Rezultatele înscrise în procesele-verbale întocmite de către birourile electorale ale secțiilor de votare pot fi consultate pe aceeași pagină, imediat după întocmirea acestora.

După închiderea secțiilor de votare are loc activitatea de numărare a voturilor, de consemnare a acestora în procesele-verbale și de efectuare a operațiunilor de centralizare a rezultatelor votării, activitate de competența exclusivă a birourilor electorale de circumscripție locală și județeană.

Direcția comunicare și relații publice

07.07.2024