Comunicat de presă privind participarea Autorității Electorale Permanente la webinarul ,,Votul cu urna mobilă: în slujba votanților, pentru protejarea democrației”, organizat de International IDEA și ACEEEO

Comunicat de presă privind participarea Autorității Electorale Permanente la webinarul ,,Votul cu urna mobilă: în slujba votanților, pentru protejarea democrației”, organizat de International IDEA și ACEEEO

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) participă astăzi, 17 noiembrie 2020, la dezbaterea online organizată de Institutul Internațional pentru Democrație și Asistență Electorală (International IDEA) și Asociația Oficialilor Electorali Europeni (ACEEEO), cu tema ,,Votul cu urna mobilă: în slujba votanților, pentru protejarea democrației” (Mobile Voting – Serving Voters, Protecting Democracy).

Webinarul face parte dintr-o serie de întâlniri în mediul online, organizate în perioada 27 octombrie – 17 noiembrie 2020, care reunesc specialiști și practicieni din domeniul managementului electoral pentru a discuta despre experiențe și bune practici, lecții învățate și recomandări privind diverse metode de vot.

Evenimentul de astăzi se desfășoară în intervalul orar 15:00 – 16:00 (ora României) și se concentrează pe aspecte practice privind desfășurarea votului cu urna mobilă.

Metoda votului cu urna mobilă facilitează accesibilitatea grupurilor defavorizate de a-și exprima votul, în acest caz provocarea majoră fiind păstrarea secretului votului și asigurarea faptului că voturile sunt exprimate fără constrângere.

 

Direcția comunicare

17.11.2020

Comunicat de presă privind sesiunile de instruire a membrilor birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate organizate cu ocazia alegerilor parlamentare

Comunicat de presă privind sesiunile de instruire a membrilor birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate organizate cu ocazia alegerilor parlamentare

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că, în perioada 11 – 15 noiembrie 2020, au fost organizate 30 de sesiuni de instruire în sistem de videoconferință a persoanelor ce urmează a fi desemnate ca președinți ai birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate, locțiitori ai acestora, sau membri în secțiile de votare din afara țării.

În cadrul acestor sesiuni de instruire au participat 2.354 de persoane din 74 de țări, precum: Africa de Sud, Australia, Afganistan, Canada, Cehia, Chile, China, Cipru, Columbia, Croația, Danemarca, Egipt, Elveția, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, India, Indonezia, Iordania, Italia, Japonia, Letonia, Lituania, Mexic, Norvegia, Noua Zeelandă, Olanda, Pakistan, Peru, Polonia, Portugalia, Qatar, Regatul Unit al Marii Britanii, Republica Coreea, Spania, SUA, Suedia, Ungaria, Uruguay și Vietnam, printre altele.

Sesiunile de instruire au fost organizate de către Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), Autoritatea Electorală Permanentă și Ministerul Afacerilor Externe (MAE), fiind structurate în trei părți, după cum urmează:

  1. Prezentarea funcționalităților tabletei – susținută de STS;
  2. Prezentarea privind prevederile legale referitoare la modul de organizare și desfășurare a
    procesului electoral în cadrul secției de votare din străinătate – susținută de AEP;
  3. Sesiune de întrebări – participare comună STS, AEP, MAE.

 

Precizăm că AEP a realizat o serie de materiale de instruire care să ofere informații cât mai detaliate despre activitatea din cadrul secției de votare, după cum urmează:

Menționăm, totodată, că în perioada următoare vor fi organizate și alte sesiuni de instruire în același format.

 

Direcția comunicare

16.11.2020

Comunicat de presă privind procedura de acreditare la alegerile parlamentare din anul 2020

Comunicat de presă privind procedura de acreditare la alegerile parlamentare din anul 2020

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că, la alegerile parlamentare din data de 6 decembrie 2020, eliberează acreditări asociațiilor, fundațiilor și instituțiilor mass-media interesate să desemneze observatori interni, precum și observatorilor internaționali și reprezentanților mass-media străine.

Acreditările vor fi eliberate în baza prevederilor Legii nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare și a Hotărârii Autorității Electorale Permanente nr. 34/2016 privind procedura de acreditare, precum și pentru aprobarea modelelor documentelor de acreditare şi ale ecusoanelor persoanelor acreditate la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor, disponibile pe site-ul www.roaep.ro secțiunea LEGISLAȚIE ELECTORALĂ -Alegeri Parlamentare, la următorul link: https://www.roaep.ro/legislatie/

Asociația sau fundația interesată să desemneze observatori interni la acest scrutin trebuie să transmită la Autoritatea Electorală Permanentă o cerere însoțită de o copie a statutului și o copie a hotărârii judecătorești de înființare, din care să rezulte că asociația sau fundația desfășoară activități de apărare a democrației și a drepturilor omului și este legal constituită cu cel puțin 6 luni înaintea datei alegerilor.

Pe baza documentului de acreditare emis de Autoritatea Electorală Permanentă, asociația sau fundația poate desemna ca observatori interni numai persoane care nu au apartenență politică. Asociațiile şi fundațiile acreditate de Autoritatea Electorală Permanentă au dreptul de a emite ecusoane pentru observatorii lor, iar aceștia pot asista la operațiunile birourilor electorale ale secțiilor de votare numai pe baza ecusonului, însoțit de actul de identitate.

Instituția mass-media interesată să desemneze observatori interni la acest scrutin trebuie să depună la Autoritatea Electorală Permanentă o cerere, însoțită de documente din care să rezulte faptul că instituția desfășoară activități în domeniul mass-media.

Pe baza documentului de acreditare emis de Autoritatea Electorală Permanentă, instituția mass-media poate desemna ca observatori interni numai persoane care nu au apartenență politică. Instituțiile mass-media acreditate de Autoritatea Electorală Permanentă au dreptul de a emite ecusoane pentru observatorii lor, iar aceștia pot asista la operațiunile birourilor electorale ale secțiilor de votare numai pe baza ecusonului, însoțit de actul de identitate.

Documentele pot fi transmise de asociații, fundații și instituțiile mass-media la numărul de fax +40 21 310 13 86, la adresa de e-mail acreditare@roaep.ro, prin poștă ori pot fi depuse la registratura Autorităţii Electorale Permanente, până cel mai târziu cu 15 zile înaintea datei alegerilor, respectiv până la data de 20 noiembrie 2020.

Autoritatea Electorală Permanentă acreditează, la cerere, observatorii internaționali și reprezentanţii instituţiilor mass-media străine.

Observatorii internaționali și reprezentanții instituțiilor mass-media străine pot asista la operațiunile birourilor electorale ale secțiilor de votare numai pe baza documentului de acreditare emis de către Autoritatea Electorală Permanentă, care este valabil și în copie, însoțit de actul de identitate.

Cererile pot fi transmise de observatorii internaționali și de reprezentanții instituțiilor mass-media străine la numărul de fax +40 21 310 13 86, la adresa de e-mail acreditare@roaep.ro, prin poștă ori pot fi depuse la registratura Autorităţii Electorale Permanente.

Acreditările se transmit solicitanţilor prin poştă, e-mail sau fax, conform solicitării acestora, ori pot fi predate persoanelor desemnate de aceştia.

Informații detaliate privind procedura de acreditare și formularele aferente sunt disponibile pe site-ul www.roaep.ro  secțiunea ALEGERI PARLAMENTARE 2020/ACREDITĂRI și pot fi accesate la următorul link: https://www.roaep.ro/prezentare/intrebari-si-raspunsuri-parlamentare-2020/

 

Direcția comunicare

16.11.2020

Comunicat de presă referitor la elaborarea materialelor de informare destinate membrilor birourilor electorale ale secțiilor de votare organizate cu ocazia alegerilor pentru Parlamentul României din data de 6 decembrie 2020

Comunicat de presă referitor la elaborarea materialelor de informare destinate membrilor birourilor electorale ale secțiilor de votare organizate cu ocazia alegerilor pentru Parlamentul României din data de 6 decembrie 2020

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) vine în sprijinul experților electorali și pune la dispoziția acestora o serie de materiale de informare privind activitatea membrilor birourilor electorale ale secțiilor de votare organizate cu ocazia alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din data de 6 decembrie 2020.

Astfel, AEP a elaborat materiale de instruire cu privire la sarcinile ce le revin președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară și a locțiitorilor acestora, precum și a celor din străinătate, în vederea organizării și desfășurării în bune condiții a alegerilor parlamentare  din anul 2020.

Materialele au fost publicate pe site-ul propriu, la secțiunea Corpul Experților Electorali – Îndrumare și instruire electorală – Alegeri parlamentare, și pot fi accesate la următoarele linkuri:

  1. Instruirea președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară și a locțiitorilor acestora – alegeri parlamentare 2020 – https://bit.ly/36uRb9K
  2. Instruirea membrilor birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate – alegeri parlamentare 2020https://bit.ly/32JjwIk

În ceea ce privește instruirea membrilor birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate, pe canalul de YouTube al Autorității a fost publicat materialul video destinat pregătirii acestora, material care poate fi consultat la următorul link: https://www.youtube.com/watch?v=B1IOQZmUWtY

Materialele au fost concepute ca instrumente de lucru care să sprijine activitatea desfășurată de membrii secției de votare, fiind elaborate pe baza textelor legale în vigoare la data alcătuirii lor.

Acestea oferă informații despre tipurile de materialele electorale utilizate în secția de votare, precum listele electorale, ștampilele și buletinele de vot, furnizează informații privind persoanele care își desfășoară activitatea în cadrul secției de votare, enumeră atribuțiile acestora și descriu principalele activități pe care biroul electoral al secției de votare le va desfășura în preziua votării și în ziua votării, inclusiv operațiunea predării materialelor electorale către biroul electoral ierarhic superior.

Totodată, a fost realizat și publicat pe canalul de YouTube și pe pagina de Facebook ale instituției, un ghid video care conține tutoriale structurate pe diferite segmente ale activității biroului electoral al secției de votare, după cum urmează:

  1. Procedurile biroului electoral al secției de votare în preziua votării
    https://www.youtube.com/watch?v=bujyw-fs9ug&t=1s
  2. Procedurile biroului electoral al secției de votare pentru deschiderea secției de votarehttps://www.youtube.com/watch?v=wlzUJ2rdDgM&t=12s
  3. Procedurile biroului electoral al secției de votare în timpul desfășurării votării
    https://www.youtube.com/watch?v=eL90hvEvQNc
  4. Procedurile biroului electoral al secției de votare la încheierea votării –
    https://www.youtube.com/watch?v=JD8niSPw0cw

Precizăm că linkul la care poate fi accesat ghidul video a fost transmis, prin sms, experților electorali.

Obiectivul principal vizat de elaborarea acestor materiale este acordarea suportului și furnizarea informațiilor necesare, astfel încât, prin îndeplinirea eficientă a atribuțiilor cu care au fost învestiți, membrii birourilor secțiilor de votare să contribuie la derularea corectă, transparentă și democratică a procesului electoral.

Având în vedere contextul actual generat de pandemia de COVID – 19, menționăm că este acordată o atenție deosebită regulilor privind protecția sanitară a participanților la procesul electoral.

Reamintim că în data de 16 noiembrie 2020 va avea loc tragerea la sorți computerizată pentru desemnarea președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare și a locțiitorilor acestora pentru alegerea Senatului și a Camerei Deputaților din data de 6 decembrie 2020.

 

Direcția comunicare

14.11.2020     

Comunicat de presă privind tragerea la sorți computerizată a președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare și a locțiitorilor acestora pentru alegerea Senatului și a Camerei Deputaților din data de 6 decembrie 2020

Comunicat de presă privind tragerea la sorți computerizată a președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare și a locțiitorilor acestora pentru alegerea Senatului și a Camerei Deputaților din data de 6 decembrie 2020

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că în data de 16 noiembrie 2020 va avea loc tragerea la sorți computerizată pentru desemnarea președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare și a locțiitorilor acestora pentru alegerea Senatului și a Camerei Deputaților din data de 6 decembrie 2020.

În tabelul anexat găsiți informații privind ora și locul ședințelor publice de tragere la sorți care vor fi efectuate la nivelul birourilor electorale de circumscripție județene și al Biroului electoral de circumscripție a municipiului București. 

Anexă – Centralizarea programărilor tragerii la sorți a președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară și a locțiitorilor acestora

 Potrivit legislației în vigoare, președintele biroului electoral al secției de votare și locțiitorul acestuia sunt desemnați de către Autoritatea Electorală Permanentă, în ședință publică, anunțată cu 48 de ore înainte, prin tragere la sorți computerizată, organizată la nivel județean sau al municipiului București cu 15 zile înaintea datei alegerilor, pe funcții, dintre persoanele înscrise în corpul experților electorali, cu domiciliul sau reședința în județul respectiv, pe baza criteriului apropierii domiciliului sau reședinței de sediul secției de votare, precum și pe baza criteriului studiilor absolvite.

În cazuri de forță majoră, înlocuirea președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare sau a locțiitorilor acestora se realizează de AEP, prin tragere la sorți computerizată, dintre persoanele înscrise în corpul experților electorali, cu domiciliul sau reședința în județul respectiv, cu aplicarea corespunzătoare a criteriilor enunțate mai sus.

Rezultatul tragerii la sorți se consemnează în procese-verbale semnate de reprezentanții AEP și președinții birourilor electorale de circumscripție, care se aduc la cunoștință publică prin afișare pe site-ul Autorității, respectiv la sediile birourilor electorale de circumscripție și pe site-urile acestora.

Lista proceselor-verbale privind desemnarea președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare constituite pentru alegerea Senatului și Camerei Deputaților din data de 6 decembrie 2020 va fi publicată pe site-ul AEP, la secțiunea Corpul Experților Electorali, care poate fi accesată la următorul link: http://www.roaep.ro/instruire/corpul-expertilor-electorali/

            Corpul experților electorali este o evidență permanentă a persoanelor care pot deveni președinți ai birourilor electorale ale secțiilor de votare sau locțiitori ai acestora, înființată, gestionată și actualizată de către AEP.

 

Direcția comunicare

13.11.2020

 

 

Comunicat de presă referitor la publicarea Ordinului privind introducerea în algoritmul de repartizare lunară a subvenției de la bugetul de stat pentru partidele politice a datelor din Raportul privind numărul de voturi obținute de competitorii electorali la alegerile generale pentru consilierii județeni și consilierii municipiului București din anul 2020

Comunicat de presă referitor la publicarea Ordinului privind introducerea în algoritmul de repartizare lunară a subvenției de la bugetul de stat pentru partidele politice a datelor din Raportul privind numărul de voturi obținute de competitorii electorali la alegerile generale pentru consilierii județeni și consilierii municipiului București din anul 2020

         

 

 

        Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) anunță publicarea Ordinului pentru aprobarea introducerii în algoritmul de repartizare lunară a subvenției de la bugetul de stat pentru partidele politice, începând cu luna noiembrie 2020, până la următoarele alegeri generale pentru autoritățile administrației publice locale, a datelor din ,,Raportul privind numărul de voturi obținute de partidele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțelor politice și alianțelor electorale la alegerile generale pentru consilierii județeni și consilierii municipiului București din anul 2020, precum și numărul de candidați declarați aleși la aceste alegeri pe partide și/sau alianțe și sexe.

           Ordinul a fost publicat pe site-ul www.finantarepartide.ro, la secțiunea Documente utile și poate fi consultat accesând următorul link: http://www.finantarepartide.ro/documente-utile/

 

 

          Direcția comunicare

              13.11.2020

Comunicat de presă privind întâlnirea conducerii AEP cu delegația OSCE/ODIHR care efectuează o Misiune specială de evaluare a alegerilor parlamentare din data de 6 decembrie 2020

Comunicat de presă privind întâlnirea conducerii AEP cu delegația OSCE/ODIHR care efectuează o Misiune specială de evaluare a alegerilor parlamentare din data de 6 decembrie 2020

Președintele Autorității Electorale Permanente (AEP), Constantin-Florin Mitulețu-Buică s-a întâlnit în data de 12 noiembrie 2020, la sediul AEP, cu delegația Biroului pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului al OSCE (OSCE/ODIHR) care efectuează o Misiune specială de evaluare a alegerilor (SEAM).

Misiunea specială de evaluare a alegerilor (SEAM) continuă demersul inițiat în luna septembrie a.c. de Misiunea ODIHR de evaluare a modului de organizare a alegerilor parlamentare din anul 2020 (NAM) care a vizat mediul preelectoral și pregătirile pentru alegerile parlamentare și se va concentra, în special, pe observarea acelor aspecte ale procesului electoral evidențiate de aceasta.

Raportul Misiunii ODIHR de evaluare (NAM) poate fi consultat la adresa https://www.osce.org/odihr/elections/romania/467130.

Din partea Autorității, alături de preșdintele AEP, au participat la întâlnire conducătorii următoarelor departamente: șeful Departamentului legislație, contencios electoral, relația cu Parlamentul și Uniunea Europeană, Cristian-Alexandru Leahu, șeful Departamentului coordonarea organismelor electorale, Mircea Preoțescu, șeful Departamentului sistemul informațional electoral național, Ovidiu Oproaica și Ion Mincu, director în cadrul Departamentului cooperare internațională.

Discuțiile au vizat măsurile speciale luate de autoritățile române în vederea asigurării bunei desfășurări a procesului electoral, cu accent pe măsurile de protecție sanitară, demersurile întreprinse în vederea instruirii și informării participanților la procesul electoral (reprezentanți ai autorităților publice, președinți ai birourilor electorale ale secțiilor de votare, operatori de calculator și alegători), regulile aplicabile campaniei electorale, cu trimiteri la campania electorală în mediul online, precum și transparența procesului de centralizare a rezultatelor alegerilor.

Membrii Misiunii speciale a ODIHR și-au exprimat aprecierea cu privire la eforturile depuse de instituție în vederea organizării alegerilor în contextul dificultăților generate de actualul context pandemic, având, de asemenea, în vedere intervalul scurt de timp între alegerile locale din luna septembrie și cele parlamentare care vor avea loc în luna decembrie și menționând faptul că Autoritatea constituie unul dintre cei mai importanți parteneri de dialog.

Președintele Autorității Electorale Permanente a afirmat disponibilitatea reprezentanților acesteia de a mențiune un dialog constant cu membrii Misiunii ODIHR, desemnând o persoană de contact care va răspunde tuturor solicitărilor acestora.

          

Direcția comunicare

13.11.2020

Comunicat de presă referitor la informații privind exercitarea dreptului de vot prin corespondență la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din data de 6 decembrie 2020

Comunicat de presă referitor la informații privind exercitarea dreptului de vot prin corespondență la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din data de 6 decembrie 2020

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că în data de 11 noiembrie 2020 a fost finalizată operațiunea de transmitere prin e-mail a notificărilor referitoare la expedierea materialelor electorale și a numarului de expediere (AWB). Notificările menționate au fost transmise către 35.650 de cetățeni români care au fost înscriși în listele electorale pentru votul prin corespondență, din 106 țări.

Precizăm că singura țară către care nu au fost transmise plicurile prin Poșta Română, urmând ca acestea să fie transmise prin intermediul Ministerului Apărării Naționale, este Afganistan, unde figurează înscrise în listele electorale permanente pentru votul prin corespondență pentru alegerile parlamentare din data de 6 decembrie 2020, 158 de persoane.

Plicul expediat către alegători conține un certificat de alegător, o etichetă pentru sigilarea plicului exterior, un autocolant cu adresa biroului electoral pentru votul prin corespondenţă, un autocolant cu menţiunea „PRIORITY/PRIORITAIRE”, un cod de bare ce asigură identificarea alegătorului, instrucţiuni privind exercitarea dreptului de vot, un buletin de vot prin corespondenţă pentru alegerea Senatului, un buletin de vot prin corespondenţă pentru alegerea Camerei Deputaţilor, un plic interior ce conţine un plic suport în interiorul căruia se află două autocolante cu menţiunea „VOTAT” şi o etichetă pentru sigilarea plicului interior.

Menționăm că Instrucțiunile privind exercitarea dreptului de vot prin corespondență la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020 se găsesc atât în interiorul plicului, cât și pe site-ul www.votstrainatate.ro.

Totodată, reamintim că AEP a realizat un clip video menit să ilustreze tehnica votării prin corespondență pas cu pas.

Videoclipul informativ privind tehnica votării prin corespondență a fost publicat pe pagina de Facebook a instituției și pe canalul de YouTube, fiind disponibil la următorul link: https://youtu.be/Y6EaWtAQzAw

Atragem atenția că, potrivit legislației în vigoare, plicul exterior ce conține buletinele de vot și certificatul de alegător trebuie să ajungă la biroul electoral pentru votul prin corespondență, la misiunea diplomatică sau la oficiul consular, după caz, până la data de 3 decembrie 2020.

Având în vedere contextul internațional generat de pandemia de COVID-19, inclusiv frecvența redusă a curselor de transport, pentru o mai bună informare asupra timpilor de circulație a plicului ce urmează a fi returnat către România/reprezentanța diplomatică sau consulară, vă rugăm să consultați site-urile administrațiilor poștale naționale din țara în care vă aflați sau să solicitați aceste informații direct de la un oficiu poștal. Lista paginilor organizațiilor poștale din întreaga lume poate fi accesată aici: https://www.upu.int/en/Universal-Postal-Union/About-UPU/Member-Countries.

Lista țărilor pentru care activitatea de colectare şi distribuire pentru trimiterile poştei de scrisori şi colete poştale a fost suspendată temporar, poate fi accesată la acest link:

https://www.posta-romana.ro/a1309/stiri/lista-tarilor-cu-trafic-postal-restrictionat.html

Întrebări, sesizări sau reclamații pot fi transmise la adresa de e-mail contact@votstrainatate.ro

 

Direcția comunicare

12.11.2020