Comunicat de presă privind desfășurarea dezbaterii publice online pe tema proiectului de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale

Comunicat de presă privind desfășurarea dezbaterii publice online pe tema proiectului de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a organizat astăzi, 19 iunie 2020, o dezbatere publică online cu privire la proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale.

Evenimentul s-a desfășurat prin intermediul aplicației Microsoft Teams și a fost transmis live pe canalul de YouTube al instituției, precum și pe pagina de Facebook.

Lista participanților a cuprins reprezentanții următoarelor formațiuni politice parlamentare: Partidul Social Democrat (PSD), Partidul Național Liberal (PNL), Uniunea Salvați România (USR), Partidul Mișcarea Populară (PMP), Partidul Libertate, Unitate și Solidaritate (PLUS), Uniunea Democrată Maghiară din România (UDMR), Partidul Alianța Liberalilor și Democraților (ALDE), reprezentanți ai  Grupului Minorităților Naționale din Camera Deputaților, reprezentanți ai organizației neguvernamentale Expert Forum (EFOR), precum și ai Comisiei Juridice a Camerei Deputaților.

În debutul dezbaterii, directorul general al Departamentului de control al finanțării activității partidelor politice și a campaniilor electorale, Constantin Rada, a redat coordonatele cheie care au condus la necesitatea elaborării proiectului de lege supus discuției și a reliefat preocuparea constantă a conducerii AEP pentru creșterea transparenței în scopul prevenirii riscurilor de corupție în finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale.

Vectorii principali care au contribuit la crearea cadrului de dezbatere și fundamentare a propunerilor de modificare a legislației privind finanțarea partidelor politice l-au constituit principiile și procedurile înglobate în Ghidul de bune practici privind finanțarea partidelor politice, elaborat în cadrul proiectului ARGUS – Integritate, etică, transparență, anticorupție în finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, și recomandările Curții de Conturi a României, formulate cu ocazia controlului din anul 2019.

Președintele AEP, Constantin-Florin Mitulețu-Buică, a expus detaliat modificările și completările aduse Legii 334/2006, enumerând motivele care au stat la baza acestora și a oferit clarificări referitoare la implicațiile și forma de aplicare a fiecărui element modificat sau nou introdus.

Modificările și completările centrale vizează sursele de finanțare a partidelor politice, stabilirea pașilor procedurali privind comunicarea lunară a situației cheltuielilor efectuate din subvenția de la bugetul de stat, clarificarea destinației cheltuielilor care pot fi efectuate din subvenție, redefinirea materialelor de propagandă și extinderea categoriilor permise în perioada electorală, diferențierea termenelor de efectuare a controalelor privind legalitatea veniturilor și cheltuielilor la formațiunile politice care beneficiază de subvenția de la bugetul de stat în raport cu cele care nu beneficiază de această subvenție.

Totodată, proiectul de lege prevede extinderea perioadei de rambursare a cheltuielilor electorale, asumarea sarcinii de publicare a raportărilor obligatorii în Monitorul Oficial, Partea I, precum și pe pagina proprie, de către AEP, precum și majorarea anumitor sancțiuni contravenționale.

În ceea ce privește normele metodologice de aplicare a prevederilor legii, dacă înainte acestea erau aprobate de Guvern, la propunerea AEP, după intrarea în vigoare a legii în forma propusă, acestea vor fi aprobate prin hotărâre a Autorității Electorale Permanente, cu consultarea Curții de Conturi și a Ministerului Finanțelor Publice.

În continuarea dezbaterii, șeful Departamentului Legislativ, Cristian – Alexandru Leahu, a făcut o radiografie a observațiilor și recomandărilor înaintate de către organizația neguvernamentală Expert Forum și a prezentat concluziile analizei acestor propuneri.

Recomandările și observațiile făcute de către participanți, precum și analiza acestora, vor fi înglobate în raportul dezbaterii care va fi publicat pe pagina de Internet a instituției în perioada următoare, concomitent cu publicarea proiectului de lege actualizat în conformitate cu recomandările admise.

Direcția comunicare

19.06.2020

Comunicat de presă privind stabilirea datei alegerilor pentru autorităţile administraţiei publice locale din anul 2020, precum şi a unor măsuri pentru buna organizare şi desfăşurare a acestora

Comunicat de presă privind stabilirea datei alegerilor pentru autorităţile administraţiei publice locale din anul 2020, precum şi a unor măsuri pentru buna organizare şi desfăşurare a acestora

 

Autoritatea Electorală Permanentă informează că a elaborat proiectul de lege privind stabilirea datei alegerilor pentru autorităţile administraţiei publice locale din anul 2020, precum şi a unor măsuri pentru buna organizare şi desfăşurare a acestora.

Potrivit art. 10 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, pentru modificarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, data alegerilor este duminica, aceasta fiind stabilită prin hotărâre a Guvernului cu cel puţin 75 de zile înaintea votării.

Prin art. 2 alin. (1) din Legea nr. 84/2020, a fost stabilită o derogare de la prevederile art. 10 alin. (1) din Legea nr. 115/2015, în sensul că data alegerilor pentru autoritățile administrației publice locale din anul 2020 se stabilește prin lege organică, cu cel puțin 60 de zile înaintea votării.

Precizăm că stabilirea datei alegerilor locale trebuie să asigure efectivitatea prevederilor  art. 1 din Legea nr. 84/2020 potrivit cărora mandatele aflate în curs de exercitare ale primarilor, primarului general al municipiului București, președinților de consilii județene, consiliilor locale, Consiliului General al Municipiului București și consiliilor județene se prelungesc până la data de 1 noiembrie 2020, precum și continuitatea activității autorităților locale.

De asemenea, se prevede că data alegerilor pentru autoritățile administrației publice locale din anul 2020 se stabilește prin lege organică, cu cel puțin 60 de zile înaintea votării.

Prin urmare, proiectul de lege ar trebui să intre în vigoare cel târziu la data de 29 iulie 2020, astfel că devin incidente prevederile art. 7 alin. (13) din Legea nr. 52/2003, republicată.

În acest sens, a fost elaborat proiectul de act normativ prin care se propun, în principal, următoarele:

 stabilirea datei alegerilor locale din anul 2020 în ziua de duminică 27 septembrie 2020, ținând cont și de suprapunerea cu perioada electorală a alegerilor parlamentare la termen;

 o serie de măsuri tehnice de natură să îmbunătățească modul de derulare a alegerilor locale din 2020.

Proiectul de act normativ a fost publicat pe site-ul www.roaep.ro la data de 19.06.2020 și poate fi consultat la secțiunea Legislaţie electorală/Transparență decizională accesând următorul link: https://www.roaep.ro/legislatie/wp-content/uploads/2020/06/Lege-data-alegeri-si-masuri-19-iunie.pdf

Direcția Comunicare

19.06.2020

Comunicat de presă privind organizarea unei dezbateri on-line a proiectului de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale

Comunicat de presă privind organizarea unei dezbateri on-line a proiectului de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale

 

Autoritatea Electorală Permanentă anunță organizarea unei dezbateri publice on-line cu privire la proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale.

Evenimentul se va desfășura prin intermediul aplicației Microsoft Teams, în data de 19 iunie 2020, începând cu ora 11.00.

La dezbatere vor participa reprezentanți ai Autorității Electorale Permanente, alături de care sunt invitați să participe reprezentanți ai organizațiilor neguvernamentale, ai partidelor politice, precum și orice alte persoane interesate.

Ordinea de zi a ședinței dezbaterii publice on-line este următoarea:

11.00 – 11.10 Prezentarea regulilor de desfășurare a dezbaterii publice. Reprezentanţii AEP

11.10 – 11.30 Prezentarea proiectului de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale Reprezentanţii AEP

11.30 -13.30 Dezbateri (timpul alocat fiecărui participant pentru luarea cuvântului, este de 15 minute; se admit numai luările de cuvânt în legătură cu proiectul de lege care face obiectul dezbaterii) Reprezentanţii societăţii civile și ai partidelor politice care s-au înscris pentru luarea cuvântului

14.00 Prezentarea concluziilor dezbaterii Reprezentanţii AEP

Documentul supus dezbaterii publice (proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, în format electronic) poate fi consultat accesând linkul: https://www.roaep.ro/legislatie/wp-content/uploads/2020/06/Proiect-de-lege.pdf.

Persoanele interesate se pot înscrie pentru participarea la dezbaterea publică on-line la adresa de e-mail cabinetpresedinte@roaep.ro sau departamentul.legislativ@roaep.ro, până la data de 18 iunie 2020, ora 14.00 și vor comunica, în mod obligatoriu, următoarele date de contact: nume și prenume, organizația pe care o reprezintă, funcția, numărul de telefon și adresa de e-mail. Persoanele înscrise vor primi prin e-mail datele de acces la platforma prin intermediul căreia se va desfășura dezbaterea publică on-line.

Direcția comunicare
16.06.2020

Comunicat de presă referitor la elaborarea proiectului de hotărâre a AEP privind modelele proceselor-verbale pentru consemnarea rezultatului votării la alegerile locale

Comunicat de presă referitor la elaborarea proiectului de hotărâre a AEP privind modelele proceselor-verbale pentru consemnarea rezultatului votării la alegerile locale

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a elaborat și a lansat în dezbatere publică proiectul de hotărâre privind modificarea şi completarea Hotărârii Autorității Electorale Permanente nr. 12/2016 pentru aprobarea modelelor proceselor-verbale privind consemnarea rezultatului votării la alegerile locale.

Precizăm că elaborarea acestui proiect de act normativ a fost determinată de necesitatea completării Hotărârii AEP nr. 12/2016, (modificată prin Hotărârea AEP nr. 24/2016 și Hotărârea AEP 27/2016 cu dispoziții privind consemnarea rezultatului votării la alegerile pentru președintele consiliului județean.

Precizăm că procedura alegerii directe a președinților consiliilor județene a fost instituită prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2019 privind modificarea și completarea Legii nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali, pentru modificarea și completarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001, precum și pentru modificarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali.

Astfel, prin prezentul proiectul de hotărâre sunt stabilite modelele proceselor-verbale pentru consemnarea rezultatului votării la alegerile pentru președintele consiliului județean, respectiv:

– modelul procesului-verbal privind consemnarea rezultatelor votării pentru președintele consiliului judeţean, care va fi utilizat de birourile electorale ale secţiilor de votare;

– modelul procesului-verbal privind centralizarea voturilor, constatarea rezultatului alegerilor şi atribuirea mandatului pentru președintele consiliului judeţean, care va fi utilizat de birourile electorale de circumscripţie judeţeană;

– modelul procesului-verbal privind centralizarea pe ţară a voturilor şi constatarea rezultatului pentru alegerea președinţilor consiliilor judeţene, care va fi utilizat de către Biroul Electoral Central.

Proiectul de act normativ a fost publicat pe site-ul www.roaep.ro la data de 09.06.2020 și poate fi consultat la secțiunea Legislaţie electorală/Transparență decizională accesând următorul link: https://www.roaep.ro/legislatie/wp-content/uploads/2020/06/HAEP-completare-HAEP-12-2016-procese-verbale.pdf

Observaţiile şi propunerile privind proiectul de act normativ menţionat pot fi transmise la adresa departamentul.legislativ@roaep.ro până la data de 19.06.2020.

Direcția comunicare

12.06.2020

 

Comunicat de presă privind subvențiile acordate partidelor politice în luna iunie 2020

Comunicat de presă privind subvențiile acordate partidelor politice în luna iunie 2020

 

 

TOTAL SUBVENȚIE IUNIE 2020

Total subvenţie de la bugetul de stat pentru fiecare partid politic

Nr. Crt.  

 

 

 

 

Partidul politic

 

Valoare subvenţie rezultată în urma aplicării algoritmului de calcul prevăzut la art. 24 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016

(lei )

 

Valoare  subvenţie virată de AEP în contul fiecărui partid politic, în prima decadă a lunii iunie 2020 (lei)
1 Partidul Social Democrat 11.915.746,06 11.915.746,06
2 Partidul Național Liberal 6.613.873,64 6.613.873,64
3 Uniunea Salvați România 1.765.884,18 1.765.884,18
4 Partidul Alianța Liberalilor și  Democraților 1.445.594,72 1.445.594,72
 5 Partidul Mișcarea Populară 794.647,88 794.647,88
6 Uniunea Națională pentru Progresul României* 36.242,34  
7 Partidul PRO România 1.103.677,61 1.103.677,61
8 Partidul Forța Națională 176.588,42 176.588,42
      TOTAL 23.852.254,85 23.816.012,51
*Acordarea subvenţiei lunare de la bugetul de stat Uniunii Naționale pentru Progresul României, determinată potrivit algoritmului de repartizare a subvenţiei prevăzut în Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016, coroborate cu prevederile art. 38 alin. (1) din Legea partidelor politice nr. 14/2003, republicată, s-a suspendat prin Decizia Preşedintelui AEP nr. 32 din 31.03.2016 şi va fi păstrată în sumă de mandat potrivit prevederilor art. 24 alin. (5) din Legea nr. 334/2006, republicată.

Direcția comunicare

10.06.2020

Comunicat de presă privind dezvoltarea și implementarea, de către Autoritatea Electorală Permanentă, a aplicației informatice pentru gestionarea Registrului fiscal al partidelor politice

Comunicat de presă privind dezvoltarea și implementarea, de către Autoritatea Electorală Permanentă, a aplicației informatice pentru gestionarea Registrului fiscal al partidelor politice

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) anunță că a implementat aplicația informatică pilot Registrul fiscal al partidelor politice, dezvoltată în regie proprie de către specialiștii Direcției generale sistemul informațional electoral național, cu sprijinul Direcției prevenție, monitorizare și îndrumare din cadrul Departamentului de control al finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale.

Prin intermediul acestei aplicații, Autoritatea urmărește informatizarea operațiunilor legate de finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, transparentizarea acestora, prin expunerea datelor legate atât de activitățile instituției, cât și de activitățile partidelor politice, îmbunătățirea fluxurilor de lucru, a comunicării între actorii implicați, precum și o mai bună gestionare a resurselor.

Această aplicație informatică va asigura transferul bidirecţional de date între Autoritatea Electorală Permanentă, pe de o parte şi formațiunile politice, pe de altă parte, cu precizarea că orice persoană interesată are posibilitatea de a vizualiza online aceste date.

Dezvoltarea unei astfel de aplicații în regie proprie a constituit o provocare pentru specialiștii Autorității, iar eforturile lor și-au atins obiectivul și, în același timp, au realizat și o economie de două milioane de euro la bugetul instituției. Precizăm că AEP a mai inițiat și în trecut demersuri în vederea achiziționării de servicii pentru implementarea aplicației informatice Registrul fiscal al partidelor politice, cu un singur modul – Raportul detaliat al veniturilor și cheltuielilor, însă costurile dezvoltării acesteia de către o terță persoană juridică, de specialitate, se ridicau la peste două milioane de euro.

Implementarea aplicației informatice Registrul fiscal al partidelor politice reprezintă o măsură pentru asigurarea îndeplinirii laturii preventive, menite să responsabilizeze formațiunile politice cu privire la obligațiile legale care le revin, cât și pentru identificarea și sancționarea faptelor contravenționale. În acest sens, prin înființarea Direcției prevenție, îndrumare și monitorizare, AEP își concentrează eforturile pe desfășurarea unor acțiuni concrete de prevenție în domeniul finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale, demonstrând astfel angajamentul său pentru transparență și responsabilitate.

Aplicația Registrul fiscal al partidelor politice conține trei module, respectiv:

– Modulul 1, în care sunt înregistrate sediile filialelor județene și sediile centrale, persoanele responsabile cu administrarea fondurilor si persoanele îndreptățite să reprezinte partidul la nivel central și județean, conform art. 60 alin. (1) din Legea nr. 334/2006 privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, precum și orice modificare a datelor menționate, care vor fi înregistrate în cel mult 45 de zile de la data producerii acestora, conform alin. (3) din cadrul aceluiași articol;

– Modulul 2, în care persoanele desemnate de către formațiunile politice vor încărca lunar veniturile și cheltuielile partidelor politice și anual Raportul detaliat al veniturilor si cheltuielilor;

– Modulul 3, în care vor fi încărcate de către persoanele desemnate situațiile financiare anuale, în cel mult 15 zile după înregistrarea la organul fiscal competent.

În prezent se fac demersuri pentru a face disponibil în format online pe site-ul https://finantarepartide.ro aplicația – pilot Registrul fiscal al partidelor politice modulul 2, care va fi utilizată de către reprezentanții formațiunilor politice în vederea transmiterii/încărcării electronice a rapoartelor detaliate de venituri și cheltuieli realizate în anul precedent.

Implementarea aplicației informatice Registrul fiscal al partidelor politice aduce beneficii tuturor actorilor implicaţi, prin automatizarea unei activităţi care este în prezent mare consumatoare de resurse umane, timp, resurse financiare și materiale.

      De asemenea, prin introducerea/încărcarea datelor în timp real de către reprezentanții desemnați ai formațiunilor politice, pe lângă reducerea consumului de resurse, se previne și încălcarea termenelor de depunere stabilite de lege, în sensul că în prezent transmiterea/primirea documentelor atât în format electronic, cât și în format letric, urmează un circuit anevoios.

Totodată, AEP intenţionează să extindă utilizarea online a tuturor modulelor aplicației Registrul fiscal al partidelor politice începând cu data de 1 ianuarie 2021.

Direcția comunicare

10.06.2020

Comunicat de presă privind masa rotundă online pe tema alegerilor în perioada pandemiei, organizată în sistem de videoconferință de AEP în parteneriat cu International IDEA (10 iunie, ora 14 :00)

Comunicat de presă privind masa rotundă online pe tema alegerilor în perioada pandemiei, organizată în sistem de videoconferință de AEP în parteneriat cu International IDEA (10 iunie, ora 14 :00)

 

Autoritatea Electorală Permanentă în parteneriat cu Institutul Internațional pentru Democrație și Asistență Electorală (International IDEA) organizează astăzi, 10 iunie, o masă rotundă în sistem de videoconferință, cu tema COVID -19 și modalități speciale de vot. Ce pot face organismele de management electoral pentru a se pregăti alegeri?

Obiectivul acestui eveniment online este realizarea schimbului de informații și bune practici cu privire la utilizarea unei palete mai largi de modalități de vot, prin care, în contextul actualei pandemii, să li se ofere alegătorilor alternative la votul în secția de votare și să garanteze protecția sănătății tuturor celor implicați în procesele electorale.

În deschiderea lucrărilor, vor lua cuvântul secretarul general al International IDEA, dr. Kevin Casas-Zamora și președintele Autorității Electorale Permanente, Constantin-Florin Mitulețu-Buică.

Despre măsurile speciale referitoare la organizarea și desfășurarea alegerilor în perioadă de pandemie vor susține prezentări Peter Wolf, directorul Serviciului tehnic din cadrul International IDEA, Zsombor Vajda, vicepreședinte AEP, Tamara Zhvania, președinte al Comisiei Centrale Electorale din Georgia și Laura Matjošaitytė, președinte al Comisiei Centrale Electorale din Lituania.

Masa rotundă organizată de AEP în parteneriat cu International IDEA reunește experți din cadrul organismelor de management electoral din țări europene, printre care  Austria, Danemarca, Finlanda, Germania, Letonia, Lituania, Suedia, Marea Britanie, Moldova, Norvegia, Olanda, Elveția, Georgia, Ucraina, specialiști în domeniul asistenței electorale internaționale din cadrul Națiunilor Unite, Consiliului Europei/Comisia de la Veneția, Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID), reprezentanți ai mediului academic și ai societății civile.

Din partea AEP vor participa, alături de președintele Constantin-Florin Mitulețu-Buică și vicepreședintele Zsombor Vajda, și coordonatorii următoarelor departamente: Departamentul Legislativ, Direcția generală pentru coordonarea sistemului informatic electoral național, Departamentul suport organizatoric electoral, Departamentul cooperare internațională și relații publice, Departamentul management electoral.

Menționăm că International IDEA este o organizație interguvernamentală internațională care sprijină democrația durabilă la nivel mondial. Cu sediul în Stockholm, Suedia, International IDEA are birouri în Europa, Africa, Asia și Pacific, America Latină și Caraibe, precum și în regiunile Asiei de Vest și Africa de Nord. International IDEA este un Observator Permanent al Națiunilor Unite și acreditat la Instituțiile Uniunii Europene.

Direcția comunicare

10.06.2020

Comunicat de presă referitor la elaborarea proiectului de act normativ pentru modificarea şi completarea Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale

Comunicat de presă referitor la elaborarea proiectului de act normativ pentru modificarea şi completarea Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) anunță că a elaborat și a lansat în dezbatere publică proiectul de act normativ pentru modificarea şi completarea Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Elaborarea acestui proiect de act normativ a fost determinată de solicitarea Curții de Conturi, formulată prin Decizia nr. 7/19.12.2019, emisă în urma misiunii de audit financiar pentru anul 2018 privind finanțarea activității partidelor politice din subvențiile de la bugetul de stat, prin care s-a cerut Autorității Electorale Permanente inițierea demersurilor necesare în vederea modificării și completării Legii nr. 334/2006, astfel încât să fie asigurate următoarele deziderate principale:

a) Consolidarea disciplinei financiare a partidelor politice şi creşterea responsabilităţii persoanelor care administrează fondurile partidelor politice;

b) Diversificarea surselor private de finanţare a activităţii partidelor politice;

c) Reducerea pragului de la care donaţiile trebuie să fie efectuate prin conturi, conform recomandării GRECO;

d) Extinderea sferei de acordare a subvenţiei;

e) Reglementarea mai clară a condiţiilor, procedurilor şi termenelor privind suspendarea dreptului la subvenţie;

f) Completarea cadrului legal privind modul de reflectare în evidenţa contabilă, de raportare şi utilizare, de către partidele politice, a veniturilor din subvenţii acordate de la bugetul de stat, precum şi armonizarea acestuia cu dispoziţiile legale aplicabile instituţiilor publice privind salarizarea personalului, diurnele de deplasare şi normativele de cheltuieli de protocol;

g) Clarificarea regimului surselor de finanţare a campaniilor electorale;

h) Reglementarea mai clară a posibilităţii de utilizare a subvenţiilor de la bugetul de stat în campaniile electorale pentru alegerile locale şi parlamentare;

i) Definirea mai clară a materialelor de propagandă electorală şi diversificarea tipurilor de materiale de propagandă electorală şi modificarea limitelor maxime ale tipurilor de cheltuieli care pot fi efectuate în campania electorală;

j) Reglementarea mai clară a controlului efectuat de Autoritatea Electorală Permanentă privind finanţarea activităţii curente a partidelor politice, pentru o mai bună alocare a resurselor acesteia în contextul proliferării numărului partidelor politice

k) Dizolvarea partidelor politice care nu respectă condiţia minimală de a depune raportul anual de venituri şi cheltuieli timp de 2 ani consecutivi;

l) Aprobarea normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, prin hotărâre a Autorităţii Electorale Permanente;

m) Instituirea posibilităţii partidelor politice de a sponsoriza, în mod excepţional, persoane juridice fără scop lucrativ, care desfășoară în România sau urmează să desfășoare o activitate în domeniul umanitar, al protecției drepturilor omului, medico-sanitar şi/sau de asistență și servicii sociale, precum şi instituțiile și autoritățile publice, inclusiv organele de specialitate ale administrației publice, pentru aceste activităţi.

Proiectul de lege a fost publicat pe site-ul www.roaep.ro la secțiunea Legislație Electorală – Transparență Decizională și poate fi consultat accesând următorul link:

https://www.roaep.ro/legislatie/wp-content/uploads/2020/06/Propunere-legislativa-334-2006.pdf

Observaţiile şi propunerile privind proiectul de act normativ menţionat pot fi transmise la adresa de e-mail departamentul.legislativ@roaep.ro până la data de 16.06.2020.

Direcția comunicare

09.06.2020

Comunicat de presă privind participarea AEP la dezbaterea online cu tema ”Alegerile locale în pandemie. Scenariile partidelor politice”, organizată de Expert Forum și Fundația Internațională pentru Sisteme Electorale

Comunicat de presă privind participarea AEP la dezbaterea online cu tema ”Alegerile locale în pandemie. Scenariile partidelor politice”, organizată de Expert Forum și Fundația Internațională pentru Sisteme Electorale

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) participă astăzi, 4 iunie 2020, la dezbaterea online cu tema Organizarea alegerilor în timpul pandemiei. Scenariile partidelor politice, organizată de Expert Forum (EFOR) în parteneriat cu Fundația Internațională pentru Sisteme Electorale (IFES) și Institutul de Drept Central și Est-European (CEELI Institute).

Organizatorii evenimentului își propun să inventarieze și să evalueze provocările pe care le ridică organizarea alegerilor locale și parlamentare din anul 2020 în România.

Agenda videoconferinței va include prezentări ale reprezentanților partidelor politice despre modul în care acestea concep organizarea celor două tipuri de alegeri programate în acest an, din perspectiva modificărilor legislative și a provocărilor practice.

La reuniune participă reprezentanți ai partidelor politice parlamentare, iar din partea AEP

șeful Departamentului cooperare internațională și relații publice.

Reamintim că AEP a participat în data de 13 mai la o dezbatere similară organizată de EFOR în parteneriat cu IFES și CELLI Institute,  eveniment la care au luat parte specialiști din partea EFOR, IFES, a Organizației pentru Securitate și Cooperare în Europa/Oficiul pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (OSCE/ODIHR), oficiali ai Ministerului Afacerilor Interne, ai Ministerului Afacerilor Externe, ai Poștei Române și ai Institutului Național de Statistică, președintele Comisiei Electorale Centrale a Republicii Moldova, Dorin Cimil, precum și reprezentanți ai ambasadelor Statelor Unite ale Americii, Austriei, Danemarcei, Suediei, Germaniei și Serbiei.

Direcția comunicare

04.06.2020

 

Comunicat de presă privind participarea AEP la cel de-al doilea simpozion online organizat de Asociația Oficialilor Electorali Europeni (ACEEEO) pe tema alegerilor în timpul pandemiei

Comunicat de presă privind participarea AEP la cel de-al doilea simpozion online organizat de Asociația Oficialilor Electorali Europeni (ACEEEO) pe tema alegerilor în timpul pandemiei

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) participă astăzi, 4 iunie 2020, la cel de-al doilea simpozion online organizat de Asociația Oficialilor Electorali Europeni (ACEEEO), cu tema Alegeri în perioada pandemiei.

Evenimentul își propune să monitorizeze deciziile de amânare a alegerilor în țările afectate de pandemie, să le analizeze într-un context internațional și juridic/constituțional mai larg și să identifice cele mai bune soluții pentru surmontarea dificultăților întâmpinate în această perioadă de autoritățile cu atribuții în domeniul electoral.

Simpozionul online reuneşte experți şi oficiali electorali din țările membre ale ACEEEO, reprezentanți ai unor prestigioase organisme de management electoral şi organizații internaționale care activează în domeniul electoral, precum: Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa/Oficiul pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (OSCE/ODIHR), Institutul Internațional pentru Democrație și Asistența Electorală (IDEA), Asociația Mondială a Organismelor Electorale (A-WEB), Comisia Electorală Centrală a Georgiei, dar şi experți internaționali de profil.

Autoritatea Electorală Permanentă este reprezentată de președintele Constantin-Florin Mitulețu-Buică, vicepreședinții Zsombor Vajda și Marian Muhuleț și de șefii Departamentului Legislativ și Departamentului cooperare internațională și relații publice.

În cadrul primului simpozion, organizat de ACEEEO în data 5 mai 2020, au fost prezentate două situații: cea a Poloniei, care avea programate alegeri prezidențiale în data de 10 mai 2020 și cea a Coreei de Sud, care a organizat alegeri parlamentare în data de 15 aprilie 2020, luând măsuri speciale de protecție și reprezentând, din acest punct de vedere, un exemplu de bune practici pentru organizarea unui scrutin în timpul pandemiei.

Cel de-al doilea simpozion va oferi o monitorizare a situației poloneze și va analiza deciziile politice și juridice referitoare la amânarea scrutinului prezidențial din data de 10 mai.

De asemenea, participanții la discuții vor analiza și modul în care oficialii electorali din Statele Unite ale Americii gestionează situația de criză.

Reamintim că, din cauza pandemiei COVID-19, cel puțin 62 de țări de pe glob au decis să amâne alegerile naționale și regionale.

Direcția comunicare

04.06.2020