Comunicat de presă privind întrevederea conducerii Autorității Electorale Permanente cu reprezentanții Swiss Democracy Foundation 2023

Comunicat de presă privind întrevederea conducerii Autorității Electorale Permanente cu reprezentanții Swiss Democracy Foundation 2023

În continuarea demersurilor privind consolidarea dialogului cu societatea civilă, conducerea Autorității Electorale Permanente (AEP) a avut joi, 24 august 2023, o întrevedere cu reprezentanții Swiss Democracy Foundation (Fundația Elvețiană pentru Democrație), care susține la nivel mondial implicarea directă a cetățenilor pentru promovarea democrației.

În cadrul întrevederii, președintele Autorității Electorale Permanente, domnul Toni Greblă, a prezentat domnului Adrian Schmid, președintele Swiss Democracy Foundation, și domnului Bruno Kaufmann, director pentru cooperare internațională al organizației, stadiul pregătirii celor patru rânduri de alegeri care vor avea loc anul viitor în România și eforturile depuse de echipa AEP pentru pregătirea riguroasă a procesului electoral.

Totodată, președintele AEP a subliniat dorința privind promovarea activă a schimbului de experiență și bune practici în domeniul electoral și necesitatea consultării permanente a societății civile în vederea implementării celor mai bune măsuri pentru desfășurarea proceselor electorale.

La rândul lor, reprezentanții Swiss Democracy Foundation au apreciat deschiderea echipei AEP privind consolidarea cooperării interinstituționale, inclusiv în perspectiva organizării anul viitor, la București, a celei de-a 12-a ediții a Global Forum on Modern Direct Democracy, principalul proiect dezvoltat la nivel internațional de către această organizație și care va avea la bază conceptul educației pentru democrație.

Începând din 2008, Swiss Democracy Foundation a organizat, anual, în diferite orașe ale lumii, Global Forum on Modern Direct Democracy, la care au fost invitați să participe experți și oficiali din domeniul electoral, reprezentanți ai societății civile, dar și ai mediului universitar.

 

Direcția comunicare

24.08.2023

undefined

undefined

Comunicat de presă privind numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 31 iulie 2023

Comunicat de presă privind numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 31 iulie 2023

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) aduce la cunoștința opiniei publice că totalul de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 31 iulie 2023 este de 18.915.941, cu 6.757 mai mulți față de ultima informare publică realizată de AEP pe această temă, potrivit căreia, la data de 30 iunie 2023 figurau în Registrul electoral 18.909.184 de alegători români.

Diferențele apar ca urmare a operațiunilor curente efectuate de primari în Registrul electoral aferent unităților administrativ-teritoriale conduse de aceștia.

Precizăm că, în perioada 01.07.2023 – 31.07.2023, la nivelul primăriilor au fost operate în Registrul electoral următoarele radieri:

  • 19.775 de persoane au fost radiate ca urmare a decesului, conform prevederilor art. 37 din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare;
  • 57 de persoane au fost radiate ca urmare a încadrării în prevederile art. 39 din aceeași lege, referitor la radierea din Registrul electoral a alegătorilor cărora li s-a interzis exercitarea dreptului de a alege sau au fost puși sub interdicție.

Un număr de 131 de persoane au redobândit drepturile electorale ca urmare a expirării perioadei de radiere.

Numărul de alegători care au împlinit 18 ani în perioada 01.07.2023 – 31.07.2023 este de 21.578, aceștia fiind înscriși în Registrul electoral din oficiu, de către Autoritatea Electorală Permanentă, pe baza comunicării Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor (DGEP). 

Ca urmare a importului de date de la DGEP au apărut 4.880  alegători noi.

Menționăm că, din totalul de alegători români care figurează în Registrul electoral, un număr de 18.056.799 au domiciliul sau reședința în țară, iar 859.142 au domiciliul în străinătate și sunt posesori de pașaport CRDS.

Potrivit Legii nr. 208/2015, Registrul electoral este un sistem informatic național de înregistrare și actualizare a datelor de identificare a cetățenilor români cu drept de vot și a informațiilor privind arondarea acestora la secțiile de votare. Registrul electoral este structurat pe județe, municipii, orașe, comune, pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în țară. Persoanele autorizate să efectueze operațiuni în Registrul electoral cuprinzând cetățenii români cu domiciliul sau reședința în țară sunt primarii sau persoanele desemnate de către primari, prin dispoziție, conform legii.

 

Anexa nr. 1 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 31 iulie 2023, pe categorii de vârstă și în funcție de mediu (urban/rural).

Anexa nr. 2 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 31 iulie 2023, aferent fiecărei localități.

Anexa nr. 3 cuprinde numărul de alegători români cu domiciliul în străinătate, posesori de pașaport CRDS, structurat pe țări.

01.08.2023

Comunicat de presă referitor la organizarea sesiunii de prezentare a Ghidului privind conduita recomandată pentru diminuarea riscurilor de corupție în procesele electorale și păstrarea unui climat de etică, integritate și transparență

Comunicat de presă referitor la organizarea sesiunii de prezentare a Ghidului privind conduita recomandată pentru diminuarea riscurilor de corupție în procesele electorale și păstrarea unui climat de etică, integritate și transparență

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a organizat vineri, 28.07.2023, o sesiune de prezentare a Ghidului privind conduita recomandată pentru diminuarea riscurilor de corupție în procesele electorale și păstrarea unui climat de etică, integritate și transparență.

Materialul a fost elaborat în cadrul Activității A.8. din proiectul „DIGI-EMB – Digitalizare pentru creșterea nivelului transparenței eticii și integrității activităților de management electoral și finanțare a partidelor politice și a campaniilor electorale” (Cod SIPOCA 1270, Cod MySMIS2014+ 157961), derulat de AEP, în calitate de beneficiar, fiind cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă (POCA) 2014 – 2020.

Ghidul prezintă conduita recomandată pentru păstrarea unui climat de etică, integritate și transparență, respectiv pentru diminuarea riscurilor de corupție în procesele electorale. De asemenea, documentul conține recomandări pentru măsuri de consolidare a capacității structurilor de control administrativ din cadrul AEP de a identifica riscurile și vulnerabilitățile instituționale, implicit pe cele ce vizează aspecte de integritate, contribuind la implementarea Măsurii nr. 5.4.2. din Strategia Națională Anticorupție (SNA) 2021-2025.

Ghidul va fi imprimat în perioadele electorale cu resurse proprii ale instituției și va fi distribuit tuturor angajaților autorităților și instituțiilor publice cu atribuții specifice organizării și desfășurării proceselor electorale, precum și membrilor birourilor și oficiilor electorale.

Totodată, cu ocazia Activității A.10. din cadrul proiectului, în perioada octombrie-noiembrie 2023, vor fi organizate opt ateliere regionale de prezentare a Ghidului, la care vor participa angajați ai autorităților și instituțiilor publice care duc la îndeplinire atribuții specifice domeniului electoral.

Proiectul „DIGI-EMB – Digitalizare pentru creșterea nivelului transparenței eticii și integrității activităților de management electoral și finanțare a partidelor politice și a campaniilor electorale” are ca obiectiv general creșterea transparenței, eticii și integrității în cadrul AEP, dar și în cadrul partidelor politice din România, prin implementarea unor măsuri de prevenire a corupției, aplicarea mecanismelor, procedurilor și normelor de etică și integritate, precum și îmbunătățirea cunoștințelor și competențelor în ceea ce privește prevenirea corupției.

Proiectul contribuie la atingerea Obiectivului specific POCA 2.2. „Creșterea transparenței, eticii și integrității în cadrul autorităților și instituțiilor publice„ și la atingerea Obiectivului specific 4.6. ,,Creșterea transparenței publicității politice și a integrității finanțării partidelor politice, precum și a integrității alegerilor și referendumurilor” din Strategia Naționala Anticorupție 2021-2025.

 

Echipa de management a proiectului DIGI-EMB

Data: 28.07.2023

Comunicat de presă privind subvențiile acordate partidelor politice în luna iulie 2023

Comunicat de presă privind subvențiile acordate partidelor politice în luna iulie 2023

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) aduce la cunoștința opiniei publice valoarea subvențiilor virate de AEP în contul fiecărui partid politic în luna iulie 2023, în urma aplicării prevederilor Legii nr. 334/2006 privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, ale Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016 și a înregistrării fuziunii prin absorbție a Partidului Libertate, Unitate și Solidaritate de către Partidul „Uniunea Salvați România” în Registrul Partidelor Politice și a radierii Partidului Libertate, Unitate și Solidaritate din Registrul Partidelor Politice, conform sentinței civile 80/DEC/P/30.10.2020, pronunțată de Tribunalul București -Secția a III-a Civilă, definitivă prin decizia civilă nr. 653A pronunțată de Curtea de Apel București-Secția a IV-A Civilă în 16.04.2021 și a prevederilor art.38 alin.(1) din Legea 14/2003-Legea partidelor politice, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Total subvenții de la bugetul de stat pentru fiecare partid politic în luna iulie 2023 (lei):

Nr.
crt.
Partidul politic Suma virată (lei) Data virării Observații
1. PARTIDUL SOCIAL DEMOCRAT 6.834.282,34 07.07.2023
2. PARTIDUL NAȚIONAL LIBERAL 5.793.750,60 07.07.2023
3. UNIUNEA SALVAȚI ROMÂNIA 3.123.288,35 07.07.2023
4. ALIANȚA PENTRU UNIREA ROMÂNILOR 1.383.205,00 07.07.2023
5. PARTIDUL PRO ROMÂNIA 258.355,21 07.07.2023 Sumă virată Biroului Executorului Judecătoresc Dobranici Doina Crenguța în baza Ordinului AEP nr. 296/28.06.2023

Direcția comunicare

13.07.2023

Comunicatul de presă privind organizarea workshopului de prezentare a THALES – Instrumentul informatic de creare/încărcare/transmitere a raportărilor prevăzute de lege de către formațiunile politice și competitorii electorali în vederea efectuării controlului finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale de Autoritatea Electorală Permanentă

Comunicatul de presă privind organizarea workshopului de prezentare a THALES – Instrumentul informatic de creare/încărcare/transmitere a raportărilor prevăzute de lege de către formațiunile politice și competitorii electorali în vederea efectuării controlului finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale de Autoritatea Electorală Permanentă

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a organizat miercuri, 12 iulie 2023, un workshop pentru prezentarea funcționalităților THALES, o aplicație online de creare/încărcare/transmitere a raportărilor prevăzute de lege de către formațiunile politice și competitorii electorali în vederea efectuării controlului finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale.

Având în vedere că reprezentanții partidelor politice vor fi printre principalii utilizatori ai noii aplicații informatice, AEP a organizat acest workshop online de testare a aplicației, la care au participat reprezentanți ai formațiunilor politice. În cadrul acestei întâlniri de lucru au fost identificate cele mai bune practici în ceea ce privește modalitatea de încărcare a datelor în cele patru module ale aplicației.

“Am convingerea că această aplicație informatică va contribui la creșterea nivelului de digitalizare și modernizare a activității Autorității Electorale Permanente. Reprezentanții partidelor politice, care vor fi utilizatori principali ai aplicației THALES, vor putea depune online documentația necesară îndeplinirii atribuțiilor legale în vederea efectuării controlului finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale de către Autoritatea Electorală Permanentă. Printr-o bună cooperare cu aceștia, putem implementa cu succes funcționalitățile noului instrument informatic, care are ca scop diminuarea birocrației și creșterea nivelului de transparență în domeniu”, a declarat președintele AEP, Toni Greblă.

Acest instrument informatic a fost dezvoltat în cadrul proiectului „DIGI-EMB – Digitalizare pentru creșterea nivelului transparenței eticii și integrității activităților de management electoral și finanțare a partidelor politice și a campaniilor electorale”, (Cod SIPOCA 1270, Cod MySMIS2014+ 157961), derulat de AEP, în calitate de beneficiar.

Proiectul este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă (POCA) 2014 – 2020 (Cod apel: POCA/1022/2/2/Creșterea transparenței, eticii și integrității în cadrul autorităților și instituțiilor publice) și are ca obiectiv general creșterea transparenței, eticii și integrității în cadrul AEP, dar și în cadrul partidelor politice din România, prin implementarea unor măsuri de prevenire a corupției, aplicarea mecanismelor, procedurilor și normelor de etică și integritate, precum și îmbunătățirea cunoștințelor și competențelor în ceea ce privește prevenirea corupției.

Scopul proiectului contribuie la atingerea Obiectivului specific POCA 2.2. „Creșterea transparenței, eticii și integrității în cadrul autorităților și instituțiilor publice„ și la atingerea Obiectivului specific 4.6. ,,Creșterea transparenței publicității politice și a integrității finanțării partidelor politice, precum și a integrității alegerilor și referendumurilor” din Strategia Naționala Anticorupție 2021-2025.

Activitatea A.3. din cadrul proiectului vizează consolidarea climatului de integritate aferent mecanismelor de finanțare a partidelor politice și a campaniilor electorale, prin dezvoltarea unui instrument informatic de creare/încărcare/transmitere a raportărilor în domeniu, precum și de gestionare a respectivelor documente și informații de către personalul AEP. Astfel, a fost dezvoltat instrumentul informatic THALES.

Acesta va fi utilizat începând cu data de 1 noiembrie 2023, în temeiul dispozițiilor art. 63 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016, cu modificările ulterioare.

Totodată, în cursul lunii septembrie, cu ocazia implementării Activităților A.11. și A.12. din cadrul proiectului de referință, vor fi organizate sesiuni de instruire privind modul de operare a THALES. Ulterior, AEP va oferi tuturor persoanelor interesate sprijinul necesar operării aplicației și va organiza periodic sesiuni de instruire pentru reprezentanții formațiunilor politice și ai competitorilor electorali.

Dezvoltarea și operaționalizarea THALES contribuie în mod esențial la implementarea Măsurilor nr. 4.6.3. și 4.6.4. din Strategia Națională Anticorupție 2021-2025.

Echipa de management a proiectului DIGI-EMB

Comunicat de presă privind numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 30 iunie 2023

Comunicat de presă privind numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 30 iunie 2023

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) aduce la cunoștința opiniei publice că totalul de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 30 iunie 2023 este de 18.909.184, cu 1.029 mai mulți față de ultima informare publică realizată de AEP pe această temă, potrivit căreia, la data de 31 mai 2023 figurau în Registrul electoral 18.908.155 de alegători români.

Diferențele apar ca urmare a operațiunilor curente efectuate de primari în Registrul electoral aferent unităților administrativ-teritoriale conduse de aceștia.

Precizăm că, în perioada 01.06.2023 – 30.06.2023, la nivelul primăriilor au fost operate în Registrul electoral următoarele radieri:

  • 18.241 de persoane au fost radiate ca urmare a decesului, conform prevederilor art. 37 din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare;
  • 44 de persoane au fost radiate ca urmare a încadrării în prevederile art. 39 din aceeași lege, referitor la radierea din Registrul electoral a alegătorilor cărora li s-a interzis exercitarea dreptului de a alege sau au fost puși sub interdicție.

Un număr de 79 de persoane au redobândit drepturile electorale ca urmare a expirării perioadei de radiere.

Numărul de alegători care au împlinit 18 ani în perioada 01.06.2023 – 30.06.2023 este de 19.235, aceștia fiind înscriși în Registrul electoral din oficiu, de către Autoritatea Electorală Permanentă, pe baza comunicării Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor (DGEP). 

Menționăm că, din totalul de alegători români care figurează în Registrul electoral, un număr de 18.047.142 au domiciliul sau reședința în țară, iar 862.042 au domiciliul în străinătate și sunt posesori de pașaport CRDS.

Potrivit Legii nr. 208/2015, Registrul electoral este un sistem informatic național de înregistrare și actualizare a datelor de identificare a cetățenilor români cu drept de vot și a informațiilor privind arondarea acestora la secțiile de votare. Registrul electoral este structurat pe județe, municipii, orașe, comune, pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în țară. Persoanele autorizate să efectueze operațiuni în Registrul electoral cuprinzând cetățenii români cu domiciliul sau reședința în țară sunt primarii sau persoanele desemnate de către primari, prin dispoziție, conform legii.

Anexa nr. 1 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 30 iunie 2023, pe categorii de vârstă și în funcție de mediu (urban/rural).

Anexa nr. 2 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 30 iunie 2023, aferent fiecărei localități.

Anexa nr. 3 cuprinde numărul de alegători români cu domiciliul în străinătate, posesori de pașaport CRDS, structurat pe țări.

Direcția comunicare

03.07.2023