Comunicat de presă privind participarea Autoritӑții Electorale Permanente la webinarul cu tema “Contracararea dezinformării. Rolul organismelor de management electoral în comunicarea cu electoratul în timpul unei campanii” organizat de ICPS

Comunicat de presă privind participarea Autoritӑții Electorale Permanente la webinarul cu tema “Contracararea dezinformării. Rolul organismelor de management electoral în comunicarea cu electoratul în timpul unei campanii” organizat de ICPS

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) participă astӑzi, 24 martie 2021, la webinarul cu tema “Contracararea dezinformării. Rolul organismelor de management electoral în comunicarea cu electoratul în timpul unei campanii”, organizat de Centrul Internațional pentru Studii Parlamentare (ICPS).

Evenimentul ȋși propune sӑ analizeze rolul din ce ȋn ce mai semnificativ pe care dezinformarea ȋl joacӑ în alegerile de pe mapamond și, totodatӑ, capacitatea organismelor de management electoral de atenuare a efectelor negative ale dezinformării.

Programul evenimentului vizeazӑ teme de discuție precum:

  • Explorarea rolului pe care autoritӑțile electorale l-ar putea juca în contracararea dezinformării în timpul unei campanii electorale, în special pe rețelele de socializare;
  • Evaluarea impactului dezinformării, a discursurilor instigatoare la ură ale actorilor autohtoni și străini asupra sănătății publice, integrității electorale și încrederii în democrație;
  • Conștientizarea necesității transmiterii unor mesaje proactive de către organismele de management electoral pentru a sprijini alegătorii și a explica implicațiile unui proces electoral.

Evenimentul reunește specialiști și practicieni din domeniul managementului electoral și are ca obiectiv facilitarea dialogului ȋntre participanți, ȋn vederea consolidӑrii capacitӑții administrative și a schimbului de expertizӑ electoralӑ.

AEP este reprezentatӑ la acest eveniment de Cristian Leahu, șeful Departamentului legislație, contencios electoral, relația cu Parlamentul și Uniunea Europeană, de Mircea Preoțescu, șeful Departamentului coordonarea organismelor electorale și de Anamaria Revnic-Călugărița, directorul Direcției comunicare din cadrul Departamentului cooperare internațională.

Centrul Internațional pentru Studii Parlamentare este o organizație internaționalӑ care promoveazӑ elaborarea eficientă a politicilor și buna guvernare prin interacțiuni interinstituționale și  are ca obiectiv organizarea de evenimente ȋn vederea schimbului de expertizӑ  ȋn materie electoralӑ.

 

Direcția comunicare

24.03.2021

Comunicat de presă referitor la prezentarea Raportului privind organizarea alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020

Comunicat de presă referitor la prezentarea Raportului privind organizarea alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că astăzi, 17 martie 2021, a avut loc prezentarea publică a Raportului privind organizarea alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020.

Scopul videoconferinței a fost prezentarea activităților întreprinse de Autoritatea Electorală Permanentă în organizarea alegerilor parlamentare din anul 2020.  

La evenimentul desfășurat prin intermediul platformei Microsoft Teams au participat reprezentanți din partea instituțiilor publice centrale (MAI, INS, STS, MAE, Poșta Românӑ, ANI, CNSAS, CNA) reprezentanți ai partidelor politice parlamentare (USR, PSD, UDMR, PNL, PLUS, Grupul parlamentar al minorităţilor naţionale), membri ai societății civile (Expert Forum, Declic, IPP, Rezist Zürich, The Diaspora Initiative, DOR – Romanian Diaspora, Diaspora Civică Berlin), precum și reprezentanți ai mass-media.

De asemenea, la eveniment au participat și reprezentanți din partea Comisiei Electorale Centrale a Republicii Moldova, cu care instituția a încheiat în anul 2019 un Memorandum de colaborare.

În deschiderea evenimentului domnul Constantin-Florin Mitulețu-Buică, președintele Autorității Electorale Permanente, a mulțumit tuturor persoanelor și autorităților implicate în organizarea în cele mai bune condiții a scrutinului din data de 6 decembrie 2020.

Oficialul AEP a declarat că, deși contextul desfășurării alegerilor în anul 2020 a fost unul dificil, datorită instituțiilor și persoanelor implicate, care au dat dovadă de competență și dedicare, scrutinul a putut fi organizat la termen, având în vedere faptul că la începutul anului 2020, ca urmare a declanșării pandemiei de COVID-19 se discuta amânarea celor două scrutine.

Din evaluarea realizată de către Autoritatea Electorală Permanentă la încheierea scrutinului din data de 6 decembrie 2020, s-a constatat că alegerile pentru Senat și Camera Deputaților s-au desfășurat într-un mod corect, liber, fără incidente și cu deplina respectare a regulilor sanitare, de distanțare fizică și socială.

La finalul prezentării publice, președintele AEP a declarat că sunt analizate pentru implementarea pe viitor și a altor metode și sisteme alternative de vot precum votul prin Internet, în acest sens fiind deja stabilite contacte cu organismele de management electoral omoloage din Franța și Olanda.

Pentru prezentarea Raportului privind organizarea alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020 au luat cuvântul domnul Cristian-Alexandru Leahu, Şeful Departamentului legislație, contencios electoral, relația cu Parlamentul și Uniunea Europeană, domnul Ovidiu-Alexandru Oproaica, Directorul general al Departamentului informatizarea proceselor electorale, domnul Daniel Duțӑ, Directorul general al Departamentului logisticӑ electoralӑ, domnul Mircea Preoțescu, Şeful Departamentului coordonarea organismelor electorale, domnul Sorin-Gabriel Lazӑr, Şeful Departamentului cooperare internaționalӑ precum și doamna Adriana Ghițӑ, Director, Direcția prevenție și  monitorizare din cadrul Departamentul de control al finanțӑrii partidelor politice și a campaniilor electorale.

Prezentarea publică a Raportului privind organizarea alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020 a putut fi vizionată inclusiv pe canalul oficial de YouTube al AEP, accesând linkul https://bit.ly/38OR8Yk.

 

 

 

 

Direcția comunicare

17.03.2021

Comunicat de presӑ privind rezultatele finale ale chestionarului de evaluare a modului de organizare a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020, în străinătate

Comunicat de presӑ privind rezultatele finale ale chestionarului de evaluare a modului de organizare a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020, în străinătate

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că, la închiderea chestionarului de evaluare transmis președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate și locțiitorilor acestora la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020, opinia majoritară a respondenților este că modul de organizare și desfășurare a scrutinului a fost foarte bun.

Chestionarul a fost transmis prin e-mail celor 1.496 de președinți ai birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate și locțiitori ai acestora, cu mențiunea că 1.259 dintre aceștia au fost desemnați, prin decizie a Autorității Electorale Permanente, ca membri-operatori în cadrul birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate. Obiectivul general al sondajului a fost evaluarea corectă și reală a modului de desfășurare a activităților birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate în vederea îmbunătățirii tuturor aspectelor care alcătuiesc aceste activități.

Astfel, dintre cei 303 președinți ai birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate și locțiitori ai acestora care au completat chestionarul până în data de 28 februarie 2021, 50.5% au acordat nota zece, 31.4% au acordat nota nouă și 10,6% au acordat nota opt modului de organizare a procesului electoral până în momentul finalizării operațiunilor din secțiile de votare.

Precizăm că, pentru a veni în sprijinul membrilor birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate, AEP a susținut instruirea persoanelor care au intrat în procesul de desemnare ca membri – operatori de calculator ai birourilor electorale ai secțiilor de votare din străinătate, din perspectiva legislației electorale specifice alegerilor parlamentare.

Pentru prima dată, materialele prezentate au fost elaborate în format video cu scopul de a putea fi vizualizate și în afara sesiunilor de instruire, această abordare generând aprecierea pozitivă a 85.6% dintre respondenți. Varianta PowerPoint a materialelor a fost utilizată în cadrul sesiunilor de instruire organizate online.

Un indicator foarte important privind modul de organizare și desfășurare a alegerilor este intenția de a participa la alegeri viitoare în calitate de președinte al biroului electoral al secției de votare din străinătate sau locțiitor al acestuia. Astfel, 97.4% dintre respondenți au confirmat intenția de a participa la scrutine viitoare.

Alte aprecieri pe tema organizării și desfășurării alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020 formulate de persoanele care au îndeplinit funcția de membri – operatori de calculator ai birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate pot fi consultate în anexă.

 

 

 

Direcția comunicare

15.03.2021

Comunicat de presӑ privind subvențiile acordate partidelor politice în luna martie 2021

Comunicat de presӑ privind subvențiile acordate partidelor politice în luna martie 2021

 

SUBVENŢII PARTIDE POLITICE – MARTIE 2021

Total subvenţie de la bugetul de stat pentru fiecare partid politic

 

Valoarea subvențiilor virate de AEP în contul fiecărui partid politic în luna martie 2021, în urma aplicării prevederilor Legii nr. 334/2006 privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale și ale Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016 (lei):

 

1          PARTIDUL SOCIAL DEMOCRAT                                                  4.344.990,27

2          PARTIDUL NAȚIONAL LIBERAL                                                 3.683.457,71

3          UNIUNEA SALVAȚI ROMÂNIA                                                     1.169.786,05

4          ALIANȚA PENTRU UNIREA ROMÂNILOR                                  879.391,86

5          PARTIDUL MIȘCAREA POPULARĂ                                               227.333,50

6          PARTIDUL LIBERTATE, UNITATE ȘI SOLIDARITATE              815.888,06

7          PARTIDUL PRO ROMÂNIA                                                               164.252,93

 

TOTAL                                                                                                           11.285.100,38

 

 

 

Direcția comunicare

10.03.2021       

Comunicat de presă privind rambursarea cheltuielilor electorale efectuate cu ocazia alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020

Comunicat de presă privind rambursarea cheltuielilor electorale efectuate cu ocazia alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că a fost finalizat controlul privind legalitatea veniturilor și  cheltuielilor electorale efectuate cu ocazia alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020, la competitorii electorali care au obținut minimum 3%, din voturile valabil exprimate la nivel național, pentru fiecare dintre cele două Camere ale Parlamentului, respectiv care au obținut minimum 3% din voturile valabil exprimate la nivelul circumscripției electorale în care au candidat.

Ca urmare a finalizării verificărilor, vă comunicăm situația sumelor solicitate prin cererile de rambursare și propuse a fi rambursate, pentru fiecare competitor electoral, respectiv:

Nr. crt.

 

Formațiunea politică

Suma solicitată  prin cererea de rambursare depusă (lei)

Suma propusă pentru rambursare (lei)

Procent

rambursare

(%)

1.      

Partidul Social Democrat

43.359.958,11

43.333.247,51

99,94

2.      

Partidul Național Liberal

36.149.973,11

36.096.160,96

99,85

3.      

Partidul Pro România

28.018.828,05

25.386.685,11

90,60

4.      

Partidul Mișcarea Populară

19.674.029,95

19.651.715,41

99,88

5.      

Partidul Uniunea Salvați România

9.401.809,60

9.392.955,60

99,90

6.      

Partidul Libertate, Unitate Și  Solidaritate

5.838.553,23

5.838.553,23

100

7.      

Uniunea Democrată Maghiară Din România

3.415.481,40

3.414.781,00

99,98

8.      

Alianța Pentru Unirea Românilor

1.527.205,92

1.471.371,10

96,34

9.      

Partidul Puterii Umaniste (Social-Liberal)

140.504,79

140.496,79

99,99

10.   

Papici Marcela – candidat independent

26.612,00

26.596,66

99,94

11.   

Uniunea Sârbilor Din România

1.774,84

1.774,84

100

12.   

Uniunea Ucrainenilor Din România

0.00

0.00

13.   

Uniunea Elenă Din România

20.085,20

20.085,20

100

14.   

Uniunea Polonezilor Din România

28.592,00

28.592,00

100

15.   

Uniunea Democrată Turcă Din România

1.121,31

1.121,31

100

16.   

Uniunea Democratică A Slovacilor Și Cehilor Din România

20.645,52

20.645,42

99,99

17.   

Federația Comunităților Evreiești Din România

nu a depus cerere de rambursare

0,00 

18.   

Forumul Democrat Al Germanilor Din România

21.262,99

21.262,99

100

19.   

Uniunea Armenilor Din România

nu a depus cerere de rambursare

0,00 

20.   

Uniunea Bulgară Din Banat- România

nu a depus cerere de rambursare

0,00 

21.   

Uniunea Croaților Din România

1.764,32

1.764,32

100

22.   

Uniunea Culturală A Rutenilor Din România

17.560,22

17.560,22

100

23.   

Asociația Italienilor Din România – Ro.As.It

17,886.62

17.886,62

100

24.   

Asociația Liga Albanezilor Din România

69.853,88

69.853,88

100

25.   

Asociația Macedonenilor Din România

22.349,38

16.387,58

73,32

26.   

Asociația Partida Romilor ”Pro-Europa”

64.346,92

39.346,92

61,15

27.   

Asociația Comunitatea Rușilor Lipoveni Din România

10.055,53

10.055,53

100

 

TOTAL

147.850.254,89

145.018.900,20

98,08

 

 

Precizăm că sumele validate pentru rambursare vor fi virate în conturile competitorilor electorali, în perioada următoare.

Menționăm, totodată, că Federația Comunităților Evreiești din România a avut cheltuieli în cuantum de 3.028,29 lei, Uniunea Armenilor din România avut cheltuieli în cuantum de 1.827,44 lei și Uniunea Bulgară din Banat- România a avut cheltuieli în cuantum de 1.190,00 lei, însă nu au depus cere de rambursare a cheltuielilor.

Uniunea Ucrainenilor din România a avut cheltuieli în cuantum de 4.929,23 lei, a depus cerere de rambursare, însă nu a solicitat rambursarea cheltuielilor.

 

 

Direcția comunicare

09.03.2021

Comunicat de presă privind aplicația Registrul fiscal al partidelor politice

Comunicat de presă privind aplicația Registrul fiscal al partidelor politice

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) reamintește că aplicația informatică Registrul fiscal al partidelor politice, care urmăreşte să faciliteze îndeplinirea obligaţiilor de raportare şi transparenţă ce revin partidelor politice care primesc anual subvenții de la bugetul de stat, concomitent cu asigurarea legalităţii modului de cheltuire a fondurilor publice, este funcțională.

Precizăm că reprezentanții formațiunilor politice beneficiare de subvenții de la bugetul de stat au încărcat în aplicație toate informațiile referitoare la subvențiile încasate lunar și cheltuielile efectuate din acestea, într-un formular generat de aplicație, formular asumat prin semnătură de către persoanele responsabile ale formațiunilor politice desemnate în acest sens.

Toate datele încărcate de formațiunile politice și verificate de către personalul Autorității Electorale Permanente sunt publicate pe site-ul www.finantarepartide.ro, secțiunea ACASĂ, sub denumirea ”Situația cheltuielilor efectuate din subvenția de la bugetul de stat, pe destinații, conform art. 25 din Legea nr. 334/2006.”

Documentele publicate pe pagina de Internet a instituției urmăresc facilitarea accesului fiecărei persoane interesate la situațiile subvențiilor încasate lunar de la bugetul de stat, prin bugetul AEP, de către formațiunile politice, precum și a cheltuielilor efectuate de către aceștia.

Precizăm că aplicația informatică Registrul fiscal al partidelor politice a fost dezvoltată de către Departamentul Informatizarea proceselor electorale pentru Departamentul de control al finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale, cu scopul de a facilita formațiunilor politice îndeplinirea obligaţiilor de raportare a datelor și informațiilor prevăzute de Legea nr. 334/2006. Un alt obiectiv important al aplicației vizează transparentizarea, pentru publicul larg, a informațiilor referitoare la cuantumul veniturilor din subvențiile alocate partidelor politice, a sumelor cheltuite din acestea, precum și a destinațiilor cheltuielilor.

Menționăm că, începând cu data de 1 iulie 2021, în aplicația informatică Registrul fiscal, pe lângă partidele politice beneficiare de subvenții de la bugetul de stat, se vor regăsi și partidele politice înscrise în Registrul fiscal gestionat la nivelul instituției.

 

 

 

Direcția comunicare

05.03.2021

Comunicat de presă privind aplicația Registrul fiscal al partidelor politice

Comunicat de presă privind aplicația Registrul fiscal al partidelor politice

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că aplicația Registrul fiscal al partidelor politice a devenit funcțională. Aplicația, dezvoltată în regie proprie, urmăreşte să faciliteze îndeplinirea obligaţiilor de raportare şi transparenţă ce revin partidelor politice care primesc anual subvenții de la bugetul de stat, concomitent cu asigurarea legalităţii modului de cheltuire a fondurilor publice.

Reprezentanții formațiunilor politice au efectuat teste în vederea certificării funcționalității aplicației, ca urmare a solicitării Departamentului de control al finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale.

Totodată, precizăm că datele încărcate de formațiunile politice vor fi verificate de către personalul Autorității Electorale Permanente, urmând a se solicita formațiunilor politice certificarea datelor introduse în aplicație prin semnătură electronică.

Începând cu luna martie a anului 2019, Autoritatea Electorală Permanentă a asigurat publicarea pe site-ul www.finantarepartide.ro cât și în Monitorul Oficial al României, Partea I, a tuturor informațiilor deținute cu privire la finanțarea partidelor politice, conform dispozițiilor art. 47 alin. (1) și (3) și  art. 49 alin. (1) și (3) din Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, respectiv a Rapoartelor detaliate ale veniturilor si cheltuielilor atât electorale, cât și din activitatea curentă, a situațiilor financiare, a situației datoriilor și a sintezelor rapoartelor de control.

Publicarea acestor documente a vizat transparentizarea activității Autorității, precum și transparentizarea activităților privind veniturile și cheltuielile formațiunilor politice.

Tot începând cu anul 2019, pe site-ul www.finantarepartide.ro este publicată lunar situația subvențiilor acordate de la bugetul de stat vărsată formațiunilor politice, prin bugetul AEP, în conturile special deschise de către aceștia.

De altfel, în timpul campaniilor electorale Autoritatea Electorală Permanenta a publicat pe site-ul www.finantarepartide.ro și situația contribuțiilor electorale depuse de către competitorii electorali, precum și transferurile efectuate de către aceștia atât din activitatea curentă, cât si din subvențiile de la bugetul de stat.

Toate aceste documente publicate pe pagina de Internet a instituției urmăresc facilitarea accesului persoanelor interesate la situațiile și proveniența surselor de finanțare ale formațiunilor politice și a cheltuielilor efectuate de către aceștia, inclusiv cu privire la veniturile și cheltuielile din subvențiile acordate de la bugetul de stat, precum și la activitățile de control efectuate de către AEP. 

Încă de la preluarea mandatului, respectiv din luna martie a anului 2019, președintele Autorității Electorale Permanente, Constantin-Florin Mitulețu-Buică, s-a asigurat de creșterea transparenței în finanțarea activității partidelor politice și a întreprins toate demersurile necesare pentru colaborarea cu partidele politice în vederea îndrumării, cunoașterii și respectării legislației în vigoare, atât pentru finanțarea activității curente a formațiunilor politice, cât și pentru finanțarea campaniilor electorale pentru toate tipurile de alegeri desfășurate.

 

 

Direcția comunicare

02.03.2021