Comunicat de presă privind participarea Autorității Electorale Permanente la workshop-ul online cu tema «Date deschise și politici publice», organizat de Centrul European de Excelență pentru Combaterea Amenințărilor Hibride, în data de 10 decembrie 2020

Comunicat de presă privind participarea Autorității Electorale Permanente la workshop-ul online cu tema «Date deschise și politici publice», organizat de Centrul European de Excelență pentru Combaterea Amenințărilor Hibride, în data de 10 decembrie 2020

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) participă astӑzi, 10 decembrie 2020, la workshop-ul online cu tema Date deschise și politici publice, organizat de Centrul European de Excelență pentru Combaterea Amenințărilor Hibride (European Centre of Excellence for Countering Hybrid Threats – Hybrid CoE).

Sesiunea de instruire are scopul de a prezenta principalele modalități de utilizare și prelucrare a datelor deschise, în vederea elaborării de rapoarte și analize utile pentru fundamentarea deciziilor de politici publice. Deschiderea datelor guvernamentale reprezintă o caracteristică a administrației publice moderne, manifestată printr-un set de politici care promovează transparența și asumarea responsabilității.

Interesul privind utilizarea noilor tehnologii în implementarea guvernării deschise a fost relevat și de inițiativa internațională Open Government Partnership (OGP), la care au aderat până în prezent 75 de state, printre care și România, în anul 2011.

Din partea AEP participӑ la evenimentul online, Ovidiu Oproaica, directorul general al Departamentului informatizarea proceselor electorale, Ciprian Negoițӑ, consilier parlamentar ȋn cadrul Departamentului legislație, contencios electoral, relația cu Parlamentul și Uniunea Europeană și Alina-Alexandra Iordache, consultant parlamentar în cadrul Departamentului cooperare internaționalӑ.

Raportarea datelor deschise joacă un rol important în modul în care guvernele și instituțiile elaborează și fundamentează proiectele de politici publice, iar cunoașterea principalelor instrumente de prelucrare a datelor reprezintă un pas înainte în implementarea principiilor guvernării deschise.

 

Direcția comunicare

10.12.2020

Comunicat de presă privind Programul electoral de observare a alegerilor parlamentare din 6 decembrie 2020, organizat de Autoritatea Electorală Permanentă

Comunicat de presă privind Programul electoral de observare a alegerilor parlamentare din 6 decembrie 2020, organizat de Autoritatea Electorală Permanentă

undefined

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a organizat un Program electoral de observare a alegerilor parlamentare, cu participare internațională, care s-a desfășurat exclusiv în ziua alegerilor din data 6 decembrie 2020.

Menționăm că, din cauza restricțiilor legate de transportul internațional și ținând cont de lista statelor aflate ȋn zona roșie de infectare cu COVID-19, la acest program au fost transmise invitații doar ambasadelor străine în România și organizațiilor internaționale care au birouri regionale în țara noastră.

Au răspuns invitației Autorității ambasadori și oficiali ai diplomației din Franța, Regatul Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord, Regatul Hașemit al Iordaniei, Thailanda, Tunisia, Canada, Turcia, Georgia, Azerbaidjan, Republica Moldova, Indonezia, India, precum și doi reprezentanți din partea Organizației Internaționale a Francofoniei.

Salutăm prezența E.S. doamna Laurence Auer, ambasadoarea Franței, E.S doamna Raja Jhinaoui Ben Ali, ambasadoarea Tunisiei, și E.S domnul Rahul Shrivastava, ambasadorul Indiei.

Reprezentanții misiunilor diplomatice, ȋnsoțiți de reprezentanți din cadrul AEP, au vizitat mai multe secții de votare din București, în diverse momente ale zilei, inclusiv sediul Biroului Electoral Central.

Precizăm că Autoritatea a luat toate mӑsurile pentru respectarea regulilor de sănătate publică, atât pentru prevenirea infectării participanților, cât și a persoanelor cu care aceștia au interacționat pe durata programului electoral.

Reaminim cӑ Autoritatea Electoralӑ Permanentӑ a efectuat un program similar pentru observarea alegerilor locale din data de 27 septembrie 2020.

 

Direcția comunicare

06.12.2020

Comunicat de presă privind pregătirea secțiilor de votare în vederea desfășurării procesului electoral organizat cu ocazia alegerilor parlamentare

Comunicat de presă privind pregătirea secțiilor de votare în vederea desfășurării procesului electoral organizat cu ocazia alegerilor parlamentare

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că toate cele 18.802 secții de votare din țară organizate pentru alegerea Senatului și a Camerei Deputaților sunt pregătite pentru desfășurarea în cele mai bune condiții a procesului electoral de mâine, 6 decembrie 2020.

Menționăm că toate birourile electorale ale secțiilor de votare au preluat de la instituțiile prefectului materialele necesare defășurării scrutinului și au efectuat, între orele 18:00 – 20:00, operațiunile preliminare zilei alegerilor, inclusiv înregistrarea cererilor pentru urna specială (mobilă).

Harta interactivă a celor 18.802 secții de votare organizate pentru alegerea Senatului și a Camerei Deputaților din anul 2020 poate fi consultată accesând următorul link:

https://gis.registrulelectoral.ro:8443/DrumLaSectie/

Președintele AEP, Constantin-Florin Mitulețu-Buică, mulțumește tuturor profesioniștilor angrenați în operațiunile electorale, cei peste 37.000 de președinți și locțiitori, cei aproximativ 23.000 de operatori de calculator și cei peste 150.000 de reprezentanți ai partidelor politice, pentru implicarea de care au dat dovadă în activitatea de pregătire a secțiilor de votare, îi îndeamnă să își desfășoare în continuare activitatea cu responsabilitate și corectitudine și le urează mult succes în îndeplinirea atribuțiilor.

Totodată, oficialul AEP mulțumește partenerilor instituționali implicați în organizarea alegerilor parlamentare, respectiv Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Telecomunicații Speciale, Ministerul Afacerilor Externe, Institutul Național de Statistică, Centrul Național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO), Poșta Română, precum și tuturor  prefecturilor și primăriilor, pentru eforturile depuse în vederea organizării unui scrutin electoral fără incidente.

Președintele instituției face un apel către toți participanții la procesul electoral să respecte măsurile de distanțare fizică și regulile de protecție sanitară pe tot parcursul derulării scrutinului.

 

Direcția comunicare

5.12.2020

Comunicat de presă privind acreditările eliberate de AEP instituțiilor mass-media interne, asociațiilor și fundațiilor, jurnaliștilor străini și observatorilor internaționali la alegerile parlamentare din anul 2020

Comunicat de presă privind acreditările eliberate de AEP instituțiilor mass-media interne, asociațiilor și fundațiilor, jurnaliștilor străini și observatorilor internaționali la alegerile parlamentare din anul 2020

În vederea observării alegerilor parlamentare, Autoritatea Electorală Permanentă a eliberat 192 de acreditări, cele mai multe fiind solicitate de presa internă și de către observatorii internaționali.

Astfel, pentru instituțiile mass-media interne centrale și locale au fost eliberate 95 de acreditări, iar lista acestora poate fi consultată pe site-ul www.roaep.ro la secțiunea Prezentare/Acreditări, accesând următorul link: https://www.roaep.ro/prezentare/observatori-interni-alegeri-parlamentare/

Observatorii internaționali și-au arătat interesul pentru scrutinul parlamentar din România, iar lista organizațiilor, instituțiilor și organismelor externe care au solicitat acreditări  poate fi consultată accesând https://www.roaep.ro/prezentare/observatori-internationali-alegeri-parlamentare-2020/

AEP a acreditat 30 observatori internaționali, dintre care 26 sunt reprezentanți din partea Organizației pentru Securitate și Cooperare în Europa – Biroul pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (OSCE/ODIHR).

Au mai fost eliberate 27 de acreditări pentru jurnaliști străini reprezentând instituții mass-media precum France Presse, Asociation Press, European Pressphoto Agency (EPA), MTVA.  

Pentru asociații și fundații interne au fost eliberate 40 de acreditări, lista acestora putând fi consultată la adresa https://www.roaep.ro/prezentare/organizatii-neguvernamentale-alegeri-parlamentare-2020/

Potrivit legii, persoanele acreditate pot asista la operaţiunile electorale în ziua votării, începând cu ora 6,00 şi terminând cu momentul încheierii şi semnării de către membrii biroului electoral al secţiei de votare a procesului-verbal de constatare a rezultatelor votării în secţia respectivă numai pe baza ecusonului emis de către asociaţia sau fundaţia acreditată de către Autoritatea Electorală Permanentă, însoţite de actul de identitate.

În conformitate cu prevederile legale în vigoare, reprezentanții mass-media și observatorii nu pot interveni în niciun mod în organizarea şi desfășurarea alegerilor, având numai dreptul de a sesiza în scris preşedintele biroului electoral în cazul constatării unei neregularităţi.

Precizăm că orice act de propagandă electorală, precum şi încălcarea în orice mod a actului de acreditare atrag aplicarea sancţiunilor legale, suspendarea acreditării de către biroul electoral care a constatat abaterea, iar în ziua votării, îndepărtarea imediată a persoanei respective din secţia de votare.

Mai menționăm că la biroul electoral al secţiei de votare persoanele acreditate pot staţiona numai în spaţiul stabilit în acest sens în localul de vot de către preşedintele biroului electoral respectiv.

 

 

Direcția comunicare

05.12.2020

Comunicat de presă privind desfășurarea alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din data de 6 decembrie 2020

Comunicat de presă privind desfășurarea alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din data de 6 decembrie 2020

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) aduce la cunoștința opiniei publice faptul că alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020 au intrat în linie dreaptă: la unele secții de votare din străinătate, precum cele din Australia și Noua Zeelandă, cetățenii români pot să se prezinte la urne încă din această noapte.

Reamintim că cetățenii români cu domiciliul sau reședința străinătate au la dispoziție două zile pentru a-și exercita dreptul de vot la secțiile de votare, conform următorului program:

  • sâmbătă, 5 decembrie 2020, între orele 7-21;
  • duminică, 6 decembrie 2020, între orele 7-21.

Menționăm că în ambele zile există posibilitatea de prelungire a votării până cel mai târziu la ora 23:59 pentru alegătorii care se află la sediul secției de votare la ora 21:00, precum și pentru cei care se află la rând în afara sediului secției de votare.

Pentru aceste alegeri, AEP a aprobat, la propunerea Ministerului Afacerilor Externe (MAE), organizarea a 748 de secții de votare în străinătate. Lista sediilor secțiilor de votare din străinătate poate fi consultată pe site-ul instituției, www.roaep.ro, dar și pe pagina de Internet a MAE, www.mae.ro. Harta interactivă a secțiilor de votare din străinătate poate fi accesată la următorul link: https://www.mae.ro/maps/4083

Cetăţenii români cu domiciliul în străinătate îşi pot exercita dreptul de vot la secţiile de votare organizate în străinătate, în baza unuia dintre următoarele acte de identitate:

▪ paşaportul simplu, cu menţionarea ţării de domiciliu;

▪ paşaportul simplu temporar, cu menţionarea ţării de domiciliu;

▪ paşaportul simplu electronic, cu menţionarea ţării de domiciliu.

Cetăţenii români cu reşedinţa în străinătate îşi pot exercita dreptul de vot la secţiile de votare organizate în străinătate în baza unuia dintre următoarele acte de identitate, însoţite de un document oficial emis de statul străin privind stabilirea reşedinţei: cartea de identitate; cartea electronică de identitate; cartea de identitate provizorie; buletinul de identitate; paşaportul diplomatic; paşaportul diplomatic electronic; paşaportul de serviciu; paşaportul de serviciu electronic; paşaportul simplu; paşaportul simplu electronic; paşaportul simplu temporar.

Potrivit art.1 din Decizia nr 35/2020 a Biroului Electoral Central (BEC), alegătorul care deține un act de identitate din cele prevăzute mai sus, al cărui termen de valabilitate a expirat în perioada 1 martie – 6 decembrie 2020, își poate exercita dreptul de vot la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020 în baza acestuia.

Cetățenii care și-au exprimat opțiunea de a vota prin corespondență vor primi un e-mail de confirmare în cazul în care plicul a ajuns la termen la biroul electoral pentru votul prin corespondență sau la misiunile diplomatice și oficiile consulare.

Dacă plicul exterior nu a sosit până la data de 3 decembrie, ora 23:59, la destinațiile indicate mai sus, alegătorii vor primi un e-mail de informare, cu mențiunea că se vor putea deplasa la cea mai apropiată secție de votare din țara de reședință sau de domiciliu, pentru a-și exercita dreptul de vot.

Spre deosebire de votarea în țară, toți membrii secțiilor de votare din străinătate sunt echipați cu tablete și exercită rolul de operatori de calculator. Alegătorii semnează digital pe suprafața tabletei, iar listele suplimentare sunt, de asemenea, electronice.

În țară au fost organizate 18.802 secții de votare, lista acestora poate fi consultată pe site-ul www.roaep.ro la secțiunea Management Electoral / Geografie electorală / Registrul secțiilor de votare.            

Alegătorii pot afla secția de votare la care sunt arondați accesând www.registrulelectoral.ro

Votarea în țară are loc duminică, 6 decembrie 2020, între orele 7:00 și 21:00, cu posibilitatea de prelungire până la cel mai târziu ora 23:59 pentru alegătorii care se află la sediul secției de votare la ora 21:00, precum și pentru cei care se află la rând în afara sediului secției de votare.

Alegătorii din țară votează cu un act de identitate valabil, emis de statul român, respectiv: cartea de identitate; cartea electronică de identitate; cartea de identitate provizorie; buletinul de identitate; paşaportul diplomatic; paşaportul diplomatic electronic; paşaportul de serviciu; paşaportul de serviciu electronic; carnetul de serviciu militar.

Menționăm că paşaportul simplu, paşaportul simplu electronic și paşaportul simplu temporar pot fi folosite doar de cetățenii români cu domiciliul în străinătate care votează în România       

Potrivit art.1 din Decizia nr 35/2020 a Biroului Electoral Central (BEC), alegătorul care deține un act de identitate din cele prevăzute mai sus, al cărui termen de valabilitate a expirat în perioada 1 martie – 6 decembrie 2020, își poate exercita dreptul de vot la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020 în baza acestuia.

În țară, cetățenii votează la secţia de votare la care este arondată strada sau localitatea unde îşi au domiciliul ori reşedinţa, iar în cazul în care se află în altă unitate administrativ-teritorială de pe raza circumscripției electorale de care aparțin, pot vota la orice secţie de votare din cadrul acesteia.

Totodată, reamintim că persoanele aflate în carantină sau izolare din cauza pandemiei de Covid-19, precum și persoanele netransportabile, pot solicita exercitarea dreptului de vot prin intermediul urnei speciale (mobile), până cel mai târziu în preziua votării. Toate informațiile necesare cu privire la acest subiect se regăsesc pe site-ul AEP, www.roaep.ro, în cadrul secțiunii Urna mobilă (specială), disponibilă la următorul link: https://www.roaep.ro/prezentare/urna-mobila-speciala/

Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare poate aproba, pe baza documentelor depuse de solicitanți, ca o echipă formată din cel puţin 2 membri ai biroului electoral să se deplaseze cu o urnă specială şi cu materialele necesare votării – ştampilă cu menţiunea „VOTAT”, buletine de vot şi timbre autocolante necesare pentru a se efectua votarea.

Operațiunile privind numărarea voturilor, inclusiv ale celor prin corespondență, sunt înregistrate video și audio și se desfășoară în deplină transparență, în prezența tuturor membrilor birourilor electorale ale secțiilor de votare și a persoanelor acreditate.

Președintele AEP, Constantin-Florin Mitulețu-Buică, îndeamnă cetățenii români cu drept de vot să se informeze corect cu privire la exercitarea acestui drept la alegerile parlamentare, să consulte site-ul Autorității, www.roaep.ro, canalul de YouTube și pagina de Facebook, iar la prezentarea la urne să respecte măsurile de distanțare socială și de protecție sanitară.

Direcția comunicare

04.12.2020

Comunicat de presă privind încheierea campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din data de 6 decembrie 2020

Comunicat de presă privind încheierea campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din data de 6 decembrie 2020

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că sâmbătă, 5 decembrie 2020, ora 7:00, se încheie campania electorală aferentă alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din data de 6 decembrie 2020.

Reamintim că regulile privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, precum și controlul finanțării activității partidelor politice și a campaniilor electorale sunt statuate de Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 10/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, cu modificările ulterioare şi Hotărârea Autorității Electorale Permanente nr. 18/2020 privind aprobarea Ghidului finanțării campaniei electorale la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din data de 6 decembrie 2020.

AEP a venit în sprijinul competitorilor electorali și a elaborat și publicat Ghidul finanțării campaniei electorale pentru alegerea Senatului și a Camerei Deputaților din data de 6 decembrie 2020. Ghidul a fost publicat la data de 14 octombrie 2020 pe site-ul Autorității la secțiunea Legislație Electorală și poate fi accesat la următorul link:

https://www.roaep.ro/legislatie/wp-content/uploads/2020/10/H-AEP-18.pdf

Reflectarea campaniei electorale în audiovizual s-a desfășurat în conformitate cu Decizia Consiliului Național al Audiovizualului nr. 603/21 octombrie 2020 privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Senatului și a Camerei Deputaților din anul 2020.

 

Direcția comunicare

04.12.2020

Comunicat de presӑ privind participarea Autoritӑții Electorale Permanente la webinarul cu tema «Dezvoltarea unei politici interne de gen în cadrul unui organism de management electoral: de ce și cum?» organizat de Rețeaua de Competențe Electorale Francofone (RECEF), în parteneriat cu Centrul European pentru Asistențӑ Electoralӑ (ECES)

Comunicat de presӑ privind participarea Autoritӑții Electorale Permanente la webinarul cu tema «Dezvoltarea unei politici interne de gen în cadrul unui organism de management electoral: de ce și cum?» organizat de Rețeaua de Competențe Electorale Francofone (RECEF), în parteneriat cu Centrul European pentru Asistențӑ Electoralӑ (ECES)

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) participă astӑzi, 3 decembrie 2020, la webinarul cu tema Dezvoltarea unei politici interne de gen în cadrul unui organism de management electoral: de ce și cum?, organizat de Rețeaua de Competențe Electorale Francofone (RECEF), în parteneriat cu Centrul European pentru Asistențӑ Electoralӑ (ECES), sub egida Forumului Femeilor.

Participarea AEP este asiguratӑ de un reprezentant din cadrul Departamentului cooperare internaționalӑ.  

Evenimentul online este parte a activității Forumului Femeilor RECEF și are rolul de a deschide dezbaterea cu privire la integrarea perspectivei de gen în cadrul organismelor de management electoral din zona francofonă. 

Prin crearea Forumului Femeilor RECEF, rețeaua francofonӑ dorește să contribuie la Strategia francofoniei pentru promovarea egalității între femei și bărbați și a drepturilor femeilor și tinerelor, adoptată în 2018 de către șefii de stat și de guvern. cu ocazia celui de-al XVII-lea Summit al Francofoniei.

Această strategie încurajează adoptarea măsurilor necesare pentru a integra perspectiva de gen în toate programele instituționale din zona francofonă și abordarea dimensiunii de gen în elaborarea și fundamentarea politicilor publice.  

Membrii RECEF au identificat diverse subiecte de analizӑ și dezbatere ȋn cadrul webinarului cu privire la ȋntӑrirea capacitӑții administrative a organismelor de management electoral ȋn ceea ce privește politica sensibilă la gen, precum crearea unui mediu de muncă egalitar, discriminarea pozitivă sau cotele de gen.

Organizatorii evenimentului online încurajează o participare echitabilӑ și oferӑ oportunitatea membrilor RECEF sӑ analizeze incluziunea perspectivei de gen în activitățile cotidiene ale organizației, dar și sӑ promoveze o conștientizare sporită a acestei problematici în sânul instituțiilor din care fac parte și cu care colaborează.

 

Direcția comunicare

03.12.2020