Comunicat de presă privind participarea Autorității Electorale Permanente la cea de-a 8-a Adunare Generală a Rețelei de competențe electorale francofone (RECEF), în data de 5 noiembrie 2020

Comunicat de presă privind participarea Autorității Electorale Permanente la cea de-a 8-a Adunare Generală a Rețelei de competențe electorale francofone (RECEF), în data de 5 noiembrie 2020

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) participă astăzi, 5 noiembrie 2020, la cea de-a 8-a Adunare Generală a Rețelei de competențe electorale francofone (RECEF).

AEP este reprezentată de doi participanți din cadrul Departamentului cooperare internațională.

Adunarea Generală anuală a RECEF reprezintă o oportunitate de a urmări modul în care  s-a dezvoltat rețeaua francofonă specializată în domeniul alegerilor și de a cunoaște activitatea oficialilor electorali din alte state francofone.

În cadrul reuniunii, va fi prezentat raportul de sinteză Participarea electorală și educația pentru democrație, care reunește principalele comunicări realizate în cadrul celui de-al 7-lea Seminar internațional al RECEF, organizat la Sinaia, în perioada 5-6 iunie 2019, cu sprijinul AEP și Organizației Internaționale a Francofoniei (OIF).

Autoritatea Electorală Permanentă a devenit membru cu drepturi depline al acestei structuri în mai 2016.

           

           

Direcția comunicare

5 noiembrie 2020

Comunicat de presă privind participarea Autorității Electorale Permanente la Programul de Observare a Alegerilor Generale pentru Adunarea Legislativă a Statului Bihar, India, organizat online de Comisia Electorală a Indiei, în perioada 5-7 noiembrie 2020

Comunicat de presă privind participarea Autorității Electorale Permanente la Programul de Observare a Alegerilor Generale pentru Adunarea Legislativă a Statului Bihar, India, organizat online de Comisia Electorală a Indiei, în perioada 5-7 noiembrie 2020

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) participă în perioada 5-7 noiembrie 2020, la Programul de Observare a Alegerilor Generale pentru Adunarea Legislativă a Statului Bihar, India, organizat online de Comisia Electorală a Indiei.

AEP este reprezentată de domnul Mircea Preoțescu, șef al Departamentului coordonarea organismelor electorale, și de domnul Ionuț Bălașa, purtător de cuvânt al AEP și șef al Departamentului coordonarea și monitorizarea activităților în teritoriu.

În contextul epidemiologic actual, organismele de management electoral au adaptat programele de observare electorală astfel încât restricțiile de călătorie și alte măsuri impuse de statele organizatoare în vederea combaterii pandemiei de COVID-19 să nu interfereze cu necesitatea asigurării unor alegeri transparente. În acest sens, Comisia Electorală a Indiei a decis organizarea programului de observare electorală în format online, prin intermediul aplicației Webex.

Programul se desfășoară pe durata a trei zile și are rolul de a îmbogăți experiențele organismelor de management electoral participante în ceea ce privește organizarea alegerilor în timpul pandemiei. Principalele subiecte abordate vizează pregătirea procesului electoral în contextul pandemiei de COVID-19, facilitarea exercitării dreptului de vot al persoanelor cu dizabilități și al altor categorii vulnerabile, dar și observarea alegerilor în timp real, ca indicator al transparenței scrutinului.

           

 

Direcția comunicare

5 noiembrie 2020

 

Comunicat de presă referitor la informații privind exercitarea dreptului de vot prin corespondență la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din data de 6 decembrie 2020

Comunicat de presă referitor la informații privind exercitarea dreptului de vot prin corespondență la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din data de 6 decembrie 2020

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează opinia publică cu privire la stadiul desfășurării activităților de coordonare a votului prin corespondență la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din data de 6 decembrie 2020, după cum urmează:

  • pentru exercitarea dreptului de vot prin corespondență au fost tipărite 35.508 buletine de vot pentru Senat și 35.508 buletine de vot pentru Camera Deputaților;
  • Compania Naţională Poşta Română a expediat, în data de 3 noiembrie 2020, 5.742 de plicuri din cele 35.808 plicuri ce conțin materialele necesare execitării dreptului de vot. Acestea au fost expediate către 37 de ţări, printre care se află Germania, Bulgaria, Republica Moldova, dar şi destinaţii îndepărtate precum Haiti, Insulele Cayman, Trinidad şi Tabago sau Myanmar;
  • plicul expediat către alegători conține un certificat de alegătoro etichetă pentru sigilarea plicului exteriorun autocolant cu adresa biroului electoral pentru votul prin corespondenţăun autocolant cu menţiunea „PRIORITY/PRIORITAIRE”, un cod de bare ce asigură identificarea alegătorului, instrucţiuni privind exercitarea dreptului de vot, un buletin de vot prin corespondenţă pentru alegerea Senatului, un buletin de vot prin corespondenţă pentru alegerea Camerei Deputaţilor, un plic interior ce conţine un plic suport în interiorul căruia se află două autocolante cu menţiunea „VOTAT” şi o etichetă pentru sigilarea plicului interior;
  • Autoritatea Electorală Permanentă a transmis, în data de 4 noiembrie 2020, prin e-mail, notificări referitoare la trimiterea materialelor electorale și a numărului de expediere (AWB) din data de 3 noiembrie 2020, către 5.892 de persoane care au ales sa voteze prin corespondență din Germania, Bulgaria si Republica Moldova pentru trimiterile cu servicul EMS (Express Mail Service – curier rapid internațional) și pentru alegatorii din următoarele țări unde documentele au fost transmise cu serviciul AR (colete poştale internaţionale cu confirmare de primire “A.R.” – Aknowledgement of Receipt): Azerbaidjan, Bahrain, Benin, Bermuda, Cambodgia, Chile, Republica Capului Verde, Columbia, Costa Rica, Dominica, Filipine, Gibraltar, Guernesey și Alderney, Guyana Franceză, Haiti, Indonezia, Insulele Cayman, Republica Islamică Iran, Islanda, Kazakhstan, Kuwait, Macao China, Malaezia, Martinica, Monaco, Myanmar, Oman, Panama, Peru, Republica Dominicană, Sri Lanka, Sudan, Svalbard și Jan Mayen, Trinidad și Tobago.

Pe masură ce Poșta Română va expedia plicurile, AEP va transmite mailuri cu notificări referitoare la trimiterea materialelor electorale și a numarului de expediere (AWB), persoanelor care au ales să voteze prin corespondență.

Precizăm că Instrucțiunile privind exercitarea dreptului de vot prin corespondență la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020 se găsesc atât în interiorul plicului, cât și pe site-ul www.votstrainatate.ro.

Atragem atenția că, potrivit legislației în vigoare, plicul exterior ce conține buletinele de vot și certificatul de alegător trebuie să ajungă la biroul electoral pentru votul prin corespondență, la misiunea diplomatică sau la oficiul consular, după caz, până la data de 3 decembrie 2020.

Având în vedere contextul internațional generat de pandemia de COVID-19, inclusiv frecvența redusă a curselor de transport, pentru o mai bună informare asupra timpilor de circulație a plicului ce urmează a fi returnat către România/reprezentanța diplomatică sau consulară, vă rugăm să consultați site-urile administrațiilor poștale naționale din țara în care vă aflați sau să solicitați aceste informații direct de la un oficiu poștal. Lista paginilor organizațiilor poștale din întreaga lume poate fi accesată aici: https://www.upu.int/en/Universal-Postal-Union/About-UPU/Member-Countries.

Lista țărilor pentru care activitatea de colectare şi distribuire pentru trimiterile poştei de scrisori şi colete poştale a fost suspendată temporar, poate fi accesată la acest link:

https://www.posta-romana.ro/a1309/stiri/lista-tarilor-cu-trafic-postal-restrictionat.html

Întrebări, sesizări sau reclamații pot fi transmise la adresa de e-mail contact@votstrainatate.ro

 

Direcția comunicare

05.11.2020

Comunicat de presă referitor la elaborarea unui proiect de hotărâre a Autorității Electorale Permanente privind unele măsuri pentru buna organizare a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020 precum şi modificarea şi completarea unor hotărâri ale Autorităţii Electorale Permanente

Comunicat de presă referitor la elaborarea unui proiect de hotărâre a Autorității Electorale Permanente privind unele măsuri pentru buna organizare a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020 precum şi modificarea şi completarea unor hotărâri ale Autorităţii Electorale Permanente

Autoritatea Electorală Permanentă informează că a elaborat şi a publicat pe site-ul propriu, www.roaep.ro, proiectul de hotărâre a Autorității Electorale Permanente privind unele măsuri pentru buna organizare a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020, precum şi modificarea şi completarea unor hotărâri ale Autorităţii Electorale Permanente.

Proiectul de hotărâre al Autorității Electorale Permanente a fost publicat la data de 03.11.2020 și poate fi consultat la secțiunea „Legislaţie electorală – Transparență decizională” sau accesând următorul link: https://www.roaep.ro/legislatie/wp-content/uploads/2020/11/HAEP-masuri-alegeri-parlamentare.pdf

Observaţiile şi propunerile privind proiectul de act normativ menționat pot fi transmise la adresa de e-mail departamentul.legislativ@roaep.ro, până la data de 09.11.2020.

Comunicat de presă privind întâlnirea cu reprezentanţii unor organizaţii neguvernamentale din data de 3 noiembrie 2020

Comunicat de presă privind întâlnirea cu reprezentanţii unor organizaţii neguvernamentale din data de 3 noiembrie 2020

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că în data de 3 noiembrie 2020, între orele 10.00 – 12.00, a  organizat o întâlnire online cu reprezentanţi ai următoarelor organizaţii neguvernamentale: Expert Forum, Code for Romania, Observatorul Electoral, Geeks for Democracy, CIVICA Iaşi, Centrul pentru resurse Civice Constanța şi Centrul pentru Studiul Democraţiei Cluj.

În cadrul întâlnirii au fost abordate aspectele menţionate în scrisorile Expert Forum și ale altor organizații neguvernamentale referitoare la activitatea AEP în timpul alegerilor locale.

Astfel, reprezentanţii AEP au răspuns la mai multe dintre întrebările formulate de către reprezentanţii organizaţiilor neguvernamentale menţionate, urmând ca acestea să primească şi răspunsuri scrise în perioada imediat următoare.

Considerăm că una dintre cele mai importante concluzii care a rezultat în urma întâlnirii este aceea că mai multe dintre chestiunile reclamate puteau fi soluţionate, din timp, printr-un dialog deschis, constructiv și constant între semnatarii scrisorii şi AEP, instituţia noastră manifestându-şi disponibilitatea de a colabora cu aceştia pentru creşterea transparenţei procedurilor electorale pe care le gestionează.

 

Comunicat de presă privind participarea Autorității Electorale Permanente la webinarul Votul anticipat – măsuri esențiale de protecție a integritӑții electorală, organizat de Asociația Oficialilor Electorali Europeni (ACEEEO) și Institutul Internațional pentru Democrație și Asistențӑ Electoralӑ (International IDEA), în data de 3 noiembrie 2020

Comunicat de presă privind participarea Autorității Electorale Permanente la webinarul Votul anticipat – măsuri esențiale de protecție a integritӑții electorală, organizat de Asociația Oficialilor Electorali Europeni (ACEEEO) și Institutul Internațional pentru Democrație și Asistențӑ Electoralӑ (International IDEA), în data de 3 noiembrie 2020

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a participat azi, 3 noiembrie 2020, la o dezbatere online organizată de Institutul Internațional pentru Democrație și Asistență Electorală (International IDEA) și Asociația Oficialilor Electorali Europeni (ACEEEO), eveniment ce face parte dintr-o serie de ȋntâlniri ȋn mediul online, organizate în perioada 27 octombrie -17 noiembrie 2020.

Aceste seminare web reunesc specialiști și practicieni din domeniul managementului electoral pentru a discuta despre experiențe, lecții și recomandări, experiențe și bune practici privind diverse metode de vot.

Webinarul de azi, 3 noiembrie 2020, s-a concentrat asupra votului anticipat.

Votul anticipat a fost adoptat ȋntr-o proporție mare de cӑtre țările din Europa și permite unui alegător să-și exprime votul cu câteva zile înainte de data alegerilor. Metoda votului anticipat crește oportunitatea de exprimare a votului de cӑtre alegӑtor, dar adaugă și complexitate sarcinilor organismelor de management electoral care trebuie să se asigure că voturile sunt exprimate și numărate corespunzător. Această complexitate se datorează responsabilitӑții crescute a organismelor de management electoral ȋn ceea ce privește stocarea și procesarea a informațiilor în registrele electorale, și prevenirea votului multiplu.

 

Direcția comunicare

3 noiembrie 2020

Comunicat de presă privind participarea AEP la programul virtual de observare a alegerilor prezidențiale din Statele Unite ale Americii

Comunicat de presă privind participarea AEP la programul virtual de observare a alegerilor prezidențiale din Statele Unite ale Americii

La invitația Comisiei de Asistență Electorală a S.U.A. (Election Assistance Commission – EAC), Constantin-Florin Mitulețu-Buică, președintele AEP și Sorin-Gabriel Lazăr, șeful Departamentului cooperare internațională, participă, în intervalul 3–4 noiembrie 2020, la Programul virtual de observare a alegerilor (Virtual 2020 U.S. Election Program – USEP).

Programul virtual de observare a alegerilor oferă participanților o abordare unică asupra alegerilor prezidențiale din S.U.A., prin prezentarea evenimentelor în timp real, on-line, oferind acces la interviuri, dezbateri și analize cu privire la evenimentele electorale. De asemenea, Programul virtual de observare a alegerilor reprezintă și un cadru în care experți electorali la nivel global diseminează lecții învățate și împărtășesc bune practici.

În mod obișnuit, programul reunește sute de specialiști din domeniul electoral din întreaga lume în vederea observării directe, prin prezența fizică a acestora în cadrul secțiilor de votare.  Anul acesta, în contextul pandemiei de COVID-19, la alegerile din Statele Unite prioritatea a reprezentat-o menținerea stării de sănătate a tuturor celor implicați, în acest sens, evenimentul reunind on-line mai mulți parteneri față de programele anterioare de observare a alegerilor.

Comisia de Asistență Electorală a S.U.A este o agenție independentă a guvernului Statelor Unite, creată prin ,,Help America Vote Act din 2002 (HAVA). Comisia servește drept centru național de informare și resursă de informații cu privire la organizarea alegerilor, având drept misiune elaborarea de îndrumări pentru îndeplinirea cerințelor HAVA, adoptarea liniilor directoare ale sistemului de votare și acreditarea laboratoarelor de testare a sistemului de votare și certificarea echipamentelor de votare, precum și auditarea utilizării fondurilor HAVA.

 

Direcția comunicare

03.11.2020

Comunicat de presă privind numărul total de alegători înscriși în Registrul electoral la data de 31 octombrie 2020

Comunicat de presă privind numărul total de alegători înscriși în Registrul electoral la data de 31 octombrie 2020

Numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 31 octombrie 2020 este de 18.981.242, cu 2.012 mai puțini față de ultima informare publică realizată de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) pe această temă, potrivit căreia, la data de 30 septembrie 2020 figurau în Registrul electoral 18.983.254 alegători români. 

Diferențele apar ca urmare a operațiunilor curente efectuate de primari în Registrul electoral aferent unităților administrativ-teritoriale conduse de aceștia, a importurilor de date de la DGP și DEPABD.

Precizăm că, în perioada 01.10.2020 – 31.10.2020, la nivelul primăriilor au fost operate în Registrul electoral următoarele radieri:

  • 26.275 persoane au fost radiate ca urmare a decesului, conform prevederilor art. 37 din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare;
  • 108 persoane au fost radiate ca urmare a încadrării în prevederile art. 39 din aceeași lege, referitor la radierea din Registrul electoral a alegătorilor cărora li s-a interzis exercitarea dreptului de a alege sau au fost puși sub interdicție.

Un număr de 133 persoane au redobândit drepturile electorale ca urmare a expirării perioadei de radiere. 

Numărul de alegători care au împlinit 18 ani în perioada 01.10.2020 – 31.10.2020 este de 18.764, aceștia fiind înscriși în Registrul electoral din oficiu, de către Autoritatea Electorală Permanentă, pe baza comunicării Direcției pentru Evidenta Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date. 

Datele importate de la Direcția Generală de Pașapoarte în data 01.10.2020 și în data 21.10.2020 relevă că au intrat în evidențe 4.496 alegători noi, iar un număr de 96 alegători nu mai figurează în Registrul electoral, ca urmare a decesului sau pierderii cetățeniei.

Ca urmare a importului de date de la DEPABD au apărut 1074 alegători noi care au împlinit vârsta de 18 ani înainte de data de 1 octombrie 2020.

Menționăm că, din totalul de alegători români care figurează în Registrul electoral, un număr de 18.237.521 au domiciliul sau reședința în țară, iar 743.721 au domiciliul în străinătate și sunt posesori de pașaport CRDS. 

Potrivit Legii nr. 208/2015, Registrul electoral este un sistem informatic național de înregistrare și actualizare a datelor de identificare a cetățenilor români cu drept de vot și a informațiilor privind arondarea acestora la secțiile de votare. Registrul electoral este structurat pe județe, municipii, orașe, comune, pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în tara. Persoanele autorizate să efectueze operațiuni în Registrul electoral cuprinzând cetățenii români cu domiciliul sau reședința în tara sunt primarii sau persoanele desemnate de către primari, prin dispoziție, conform legii. 

Anexa nr. 1 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 31 octombrie 2020, pe categorii de vârstă și în funcție de mediu (urban/rural).

Anexa nr. 2 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 31 octombrie 2020, aferent fiecărei localități.

Anexa nr. 3 cuprinde numărul de alegători români cu domiciliul în străinătate, posesori de pașaport CRDS, structurat pe țări.

Direcția comunicare

03.11.2020