Precizări cu privire la campania media derulată de Autoritatea Electorală Permanentă
Având în vedere informațiile eronate care circulă în spațiul public cu privire la campania media derulată de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) în această perioadă, pentru corecta și completa informare a opiniei publice, AEP face următoarele precizări:
Proiectul “DIGI-EMB – Digitalizare pentru creșterea nivelului transparenței, eticii și integrității activităților de management electoral și finanțare a partidelor politice și a campaniilor electorale” a fost demarat de Autoritatea Electorală Permanentă în anul 2022, sub îndrumarea conducerii AEP de la momentul respectiv, actualul președinte al Autorității, Toni Greblă, nefiind implicat în lansarea și începerea implementării activităților proiectului potrivit cererii de finanțare. Implementarea acestui proiect este coordonată de o echipă de management din care președintele AEP nu a făcut și nu face parte.
Proiectul a fost inițiat în vederea îndeplinirii obiectivelor din cadrul Strategiei Naționale Anticorupție, astfel că, în anul 2022, AEP a făcut demersuri pentru obținerea unei finanțări din fonduri europene. În luna noiembrie 2022, Autoritatea Electorală Permanentă a semnat fișa proiectului și a depus-o la Autoritatea de Management în vederea evaluării. Ca urmare a evaluării, în decembrie 2022, AEP a fost desemnată beneficiar, motiv pentru care, în ianuarie 2023, a fost semnat contractul de finanțare și a început implementarea proiectului.
În ceea ce privește campania media din cadrul proiectului, aceasta reprezintă o activitate care a avut o importanță ridicată în evaluarea și obținerea unui punctaj favorabil în scopul finanțării proiectului din fonduri externe nerambursabile, activitatea respectivă fiind un indicator de rezultat.
După semnarea contractului de finanțare, a fost demarată scrierea caietelor de sarcini necesare desfășurării activităților proiectului, inclusiv pentru campania media aferentă proiectului, motiv pentru care, la data la care actualul președinte a fost numit în funcție, documentele de achiziție erau finalizate, iar procedurile se aflau în derulare.
Având în vedere că achiziția serviciilor necesare derulării campaniei media s-a încadrat la procedura de licitație publică, facem precizarea că acest contract, încheiat de către Autoritatea Electorală Permanentă cu prestatorul Complete Media Grup, s-a semnat după aproximativ 12 luni (moment ce coincide în mod întâmplător cu anul electoral), motivat de faptul că operatorii economici participanți la licitație și-au exercitat dreptul de contestare la toate forurile legale, inclusiv în instanță, fapt pentru care, în această perioadă, AEP nu a putut întreprinde nicio activitate (încheierea contractului pentru derularea campaniei media), așteptând decizia definitivă a forurilor superioare de judecată. Din cauza termenelor din instanță, s-a ajuns la încheierea contractului în anul 2024, contract care presupune mai multe activități, inclusiv difuzarea, timp de cinci luni, a două spoturi TV și a patru spoturi radio.
Alegerea stațiilor TV a fost stabilită după criterii pur obiective, în acord cu cerințele caietului de sarcini, care, în ceea ce privește spoturile video, prevede că “toate difuzările se fac la primele 3 stații TV naționale de știri, clasate în funcție de cota de audiență, respectiv la stațiile TV care au avut cea mai mare audiență înregistrată în luna anterioară publicării anunțului de participare în SEAP, conform raportului de audiență ARMA”.
Alegerea posturilor de radio a fost stabilită după criterii pur obiective, în acord cu cerințele caietului de sarcini, care, în ceea ce privește spoturile audio, prevede că „toate difuzările se vor face la primele 2 posturi radio de știri, cu acoperire națională, în funcție de cota de audiență înregistrată în ultimul interval calendaristic afișat, anterior publicării anunțului de participare în SEAP (Market Share %, Studiu de Audiență Radio la nivel național, conform raportului lunar al Asociației pentru Radio Audiență/ARA)”.
Astfel, actualul președinte al AEP nu a avut nicio implicare în stabilirea stațiilor TV și radio la care este difuzată campania, acestea fiind propuse și acceptate în cadrul procesului de evaluare a ofertei tehnice și financiare a operatorilor economici participanți la procedura de licitație publică.