Comunicat de presă privind instrumentul informatic de creare/încărcare/transmitere a raportărilor prevăzute de lege de către formațiunile politice și competitorii electorali, dezvoltat de Autoritatea Electorală Permanentă
Comunicat de presă privind instrumentul informatic de creare/încărcare/transmitere a raportărilor prevăzute de lege de către formațiunile politice și competitorii electorali, dezvoltat de Autoritatea Electorală Permanentă
Cod SIPOCA 1270, Cod MySMIS2014+ 157961
Data:14.06.2023
Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) dezvoltă o aplicație online dedicată digitalizării și modernizării activității de control al finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale, care are ca scop creșterea nivelului de transparență în domeniu.
“Preocuparea permanentă a Autorității Electorale Permanente este eficientizarea activităților pe care le desfășoară, cu respectarea Constituţiei, a legii şi a standardelor internaţionale și europene în materie. În acest sens, la nivelul AEP este în fază avansată de dezvoltare un instrument informatic de creare/încărcare/transmitere a raportărilor prevăzute de lege de către formațiunile politice și competitorii electorali, în vederea efectuării controlului finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale de către AEP. Acesta este un nou pas în digitalizarea instituției, prin implementarea noilor tehnologii menite să sporească eficiența și transparența activității și să contribuie la creșterea încrederii cetăţenilor în această instituţie”, a declarat președintele AEP, Toni Greblă.
Având în vedere că reprezentanții partidelor politice vor fi printre principalii utilizatori ai noii aplicații informatice, intitulată THALES, AEP a organizat miercuri, 14 iunie 2023, un workshop de testare a aplicației, la care au participat reprezentanți ai formațiunilor politice. Scopul acestei întâlniri de lucru a fost identificarea celor mai bune practici în ceea ce privește modalitatea de încărcare a datelor în cele patru module ale aplicației, de a stabili o strategie comună de lucru și de a identifica soluţii de optimizare a activității AEP.
În cadrul întâlnirii, președintele AEP le-a transmis participanților că implementarea acestei aplicații are ca scop general debirocratizarea activității de control al finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale. Astfel, în vederea efectuării controlului, documentele prevăzute de legislația în vigoare vor fi încărcate electronic în aplicație, nemaifiind necesară depunerea lor în format fizic la AEP.
Dezvoltarea acestei aplicații face parte din demersurile întreprinse de către AEP pentru pregătirea temeinică și din timp a celor patru tipuri de alegeri care vor avea loc anul viitor.
THALES va fi utilizat începând cu data de 1 noiembrie 2023, în temeiul dispozițiilor art. 63 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016, cu modificările ulterioare.
Reamintim că AEP implementează, în calitate de beneficiar, în perioada 25 ianuarie – 31 decembrie 2023, proiectul “DIGI-EMB – Digitalizare pentru creșterea nivelului transparenței eticii și integrității activităților de management electoral și finanțare a partidelor politice și a campaniilor eletorale”, Cod MySMIS2014+ 157961.
În cursul lunii septembrie, cu ocazia implementării Activităților A.11. și A.12. din cadrul proiectului de referință, vor fi organizate sesiuni de instruire, atât a angajaților AEP, cât și a reprezentanților formațiunilor politice, privind modul de operare a THALES. Ulterior, AEP va oferi tuturor persoanelor interesate sprijinul necesar operării aplicației și va organiza periodic sesiuni de instruire pentru reprezentanții formațiunilor politice și ai competitorilor electorali.
Proiectul este finanțat din Fondul Social European, Programul Operaţional Capacitate Administrativă 2014-2020, Axa Prioritară Administrație publică și sistem judiciar accesibile și transparente, Componenta 1 - IP24/2022 Sprijin pentru implementarea de măsuri de reformă în domeniul transparenței, eticii și integrității, Operațiunea Creșterea transparenței, eticii și integrității în cadrul autorităților și instituțiilor publice.
Obiectivul general al proiectului este creșterea transparenței, eticii și integrității în cadrul Autorității Electorale Permanente, dar și în cadrul partidelor politice din România, prin implementarea unor măsuri de prevenire a corupției, aplicarea mecanismelor, procedurilor și normelor de etică și integritate, precum și îmbunătățirea cunoștințelor și competențelor în ceea ce privește prevenirea corupției.
Valoarea totală a proiectului este de 10,022,890.41 lei, din care cheltuieli eligibile 9,576,729.67 lei (valoarea nerambursabilă este de 8,042,907.64 lei, iar contribuția proprie a Beneficiarului este de 1,533,822.03 lei) și cheltuieli neeligibile 446,160.74 lei.
Mai multe informații despre proiect pot fi accesate la următorul link https://www.roaep.ro/prezentare/prezentare-proiect-digi-emb-2023/
Echipa de management a proiectului DIGI-EMB
Autoritatea Electorală Permanentă