Comunicat de presă – Autoritatea Electorală Permanentă continuă pregătirea alegerilor din anul 2024 prin consultări cu societatea civilă

Comunicat de presă – Autoritatea Electorală Permanentă continuă pregătirea alegerilor din anul 2024 prin consultări cu societatea civilă

 

 

Conducerea Autorității Electorale Permanente (AEP) a avut joi, 15 iunie 2023, o întâlnire cu reprezentanți ai societății civile în contextul continuării demersurilor pentru pregătirea riguroasă a celor patru runde de alegeri din anul 2024.

La întrevederea organizată la sediul Autorității Electorale Permanente au participat președintele AEP, domnul Toni Greblă, și vicepreședinții Autorității, domnul Marian Muhuleț și domnul Zsombor Vajda, și reprezentanți ai societății civile: doamna Maria Krause (Coaliția Fiecare Vot), domnul Ovidiu Voicu (Centrul pentru Inovare Publică), domnul Septimius Pârvu (Expert Forum), domnul Mircea Kivu (Coaliția Cod Electoral ACUM!) și domnul Claudiu Tufiș, conf. dr. la Facultatea de Științe Politice, Universitatea București.

În cadrul întâlnirii, conducerea AEP a subliniat dorința și disponibilitatea de a consulta societatea civilă în privința aspectelor legate de sistemul electoral în vederea identificării și implementării măsurilor menite să îmbunătățească desfășurarea proceselor electorale. La rândul lor, reprezentanții societății civile și-au prezentat așteptările de la Autoritatea Electorală Permanentă, au făcut recomandări, apreciind deschiderea conducerii AEP la dialog.

Anul electoral 2024 va fi unul complex și, în acest sens, consider că este vital ca instituțiile cu atribuții în domeniul electoral, formațiunile politice și societatea civilă să colaboreze în vederea atingerii obiectivului comun reprezentat de consolidarea încrederii alegătorilor în corectitudinea alegerilor”, a declarat președintele AEP, Toni Greblă.

Solicitările reprezentanților societății civile au vizat, printre altele, creșterea gradului de transparență a datelor care rezultă din activitățile de control al finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale și extinderea seturilor de informații cu caracter electoral supuse publicității.

În acest sens, a fost menționat faptul că, la nivelul AEP, este într-o fază avansată de dezvoltare aplicația online THALES dedicată digitalizării și modernizării activității de control al finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale, care are ca scop creșterea nivelului de transparență în domeniu.

La propunerea președintelui AEP, următoarea sesiune de consultare cu reprezentanți ai societății civile se va desfășura în luna septembrie.

           

undefined

 

undefined

 

 

Direcția comunicare
15.06.2023

Comunicat de presă privind instrumentul informatic de creare/încărcare/transmitere a raportărilor prevăzute de lege de către formațiunile politice și competitorii electorali, dezvoltat de Autoritatea Electorală Permanentă

Comunicat de presă privind instrumentul informatic de creare/încărcare/transmitere a raportărilor prevăzute de lege de către formațiunile politice și competitorii electorali, dezvoltat de Autoritatea Electorală Permanentă

Cod SIPOCA 1270, Cod MySMIS2014+ 157961

                                                                                                                   Data:14.06.2023

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) dezvoltă o aplicație online dedicată digitalizării și modernizării activității de control al finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale, care are ca scop creșterea nivelului de transparență în domeniu.

“Preocuparea permanentă a Autorității Electorale Permanente este eficientizarea activităților pe care le desfășoară, cu respectarea Constituţiei, a legii şi a standardelor internaţionale și europene în materie. În acest sens, la nivelul AEP este în fază avansată de dezvoltare un instrument informatic de creare/încărcare/transmitere a raportărilor prevăzute de lege de către formațiunile politice și competitorii electorali, în vederea efectuării controlului finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale de către AEP. Acesta este un nou pas în digitalizarea instituției, prin implementarea noilor tehnologii menite să sporească eficiența și transparența activității și să contribuie la creșterea încrederii cetăţenilor în această instituţie”, a declarat președintele AEP, Toni Greblă.

Având în vedere că reprezentanții partidelor politice vor fi printre principalii utilizatori ai noii aplicații informatice, intitulată THALES, AEP a organizat miercuri, 14 iunie 2023, un workshop de testare a aplicației, la care au participat reprezentanți ai formațiunilor politice. Scopul acestei întâlniri de lucru a fost identificarea celor mai bune practici în ceea ce privește modalitatea de încărcare a datelor în cele patru module ale aplicației, de a stabili o strategie comună de lucru și de a identifica soluţii de optimizare a activității AEP.

În cadrul întâlnirii, președintele AEP le-a transmis participanților că implementarea acestei aplicații are ca scop general debirocratizarea activității de control al finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale. Astfel, în vederea efectuării controlului, documentele prevăzute de legislația în vigoare vor fi încărcate electronic în aplicație, nemaifiind necesară depunerea lor în format fizic la AEP.

Dezvoltarea acestei aplicații face parte din demersurile întreprinse de către AEP pentru pregătirea temeinică și din timp a celor patru tipuri de alegeri care vor avea loc anul viitor.

THALES va fi utilizat începând cu data de 1 noiembrie 2023, în temeiul dispozițiilor art. 63 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016, cu modificările ulterioare.

Reamintim că AEP implementează, în calitate de beneficiar, în perioada 25 ianuarie – 31 decembrie 2023, proiectul “DIGI-EMB – Digitalizare pentru creșterea nivelului transparenței eticii și integrității activităților de management electoral și finanțare a partidelor politice și a campaniilor eletorale”, Cod MySMIS2014+ 157961.

În cursul lunii septembrie, cu ocazia implementării Activităților A.11. și A.12. din cadrul proiectului de referință, vor fi organizate sesiuni de instruire, atât a angajaților AEP, cât și a reprezentanților formațiunilor politice, privind modul de operare a THALES. Ulterior, AEP va oferi tuturor persoanelor interesate sprijinul necesar operării aplicației și va organiza periodic sesiuni de instruire pentru reprezentanții formațiunilor politice și ai competitorilor electorali.

Proiectul este finanțat din Fondul Social European, Programul Operaţional Capacitate Administrativă 2014-2020, Axa Prioritară Administrație publică și sistem judiciar accesibile și transparente, Componenta 1 – IP24/2022 Sprijin pentru implementarea de măsuri de reformă în domeniul transparenței, eticii și integrității, Operațiunea Creșterea transparenței, eticii și integrității în cadrul autorităților și instituțiilor publice.                          

Obiectivul general al proiectului este creșterea transparenței, eticii și integrității în cadrul Autorității Electorale Permanente, dar și în cadrul partidelor politice din România, prin implementarea unor măsuri de prevenire a corupției, aplicarea mecanismelor, procedurilor și normelor de etică și integritate, precum și îmbunătățirea cunoștințelor și competențelor în ceea ce privește prevenirea corupției.

Valoarea totală a proiectului este de 10,022,890.41 lei, din care cheltuieli eligibile 9,576,729.67 lei (valoarea nerambursabilă este de 8,042,907.64 lei, iar contribuția proprie a Beneficiarului este de 1,533,822.03 lei) și cheltuieli neeligibile 446,160.74 lei.

Mai multe informații despre proiect pot fi accesate la următorul link https://www.roaep.ro/prezentare/prezentare-proiect-digi-emb-2023/

 

Echipa de management a proiectului DIGI-EMB

Autoritatea Electorală Permanentă

 

undefined

 

undefined

 

undefined

 

Comunicat de presă privind subvențiile acordate partidelor politice în luna iunie 2023

Comunicat de presă privind subvențiile acordate partidelor politice în luna iunie 2023

            Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) aduce la cunoștința opiniei publice valoarea subvențiilor virate de AEP în contul fiecărui partid politic în luna iunie 2023, în urma aplicării prevederilor Legii nr. 334/2006 privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, ale Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016 și a înregistrării fuziunii prin absorbție a Partidului Libertate, Unitate și Solidaritate de către Partidul „Uniunea Salvați România”  în Registrul Partidelor Politice și a radierii Partidului Libertate, Unitate și Solidaritate din Registrul Partidelor Politice, conform sentinței civile 80/DEC/P/30.10.2020, pronunțată de Tribunalul București -Secția a III-a Civilă, definitivă prin decizia civilă nr. 653A pronunțată  de Curtea de Apel București-Secția a IV-A Civilă  în 16.04.2021 și a prevederilor art.38 alin.(1) din Legea 14/2003-Legea partidelor politice, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Total subvenții de la bugetul de stat pentru fiecare partid politic în luna iunie 2023 (lei) :

1

PARTIDUL SOCIAL DEMOCRAT

8.311.756,65

2

PARTIDUL NAȚIONAL LIBERAL

7.046.276,80

3

UNIUNEA SALVAȚI ROMÂNIA

3.798.498,72

4

ALIANȚA PENTRU UNIREA ROMÂNILOR

1.682.234,19

5

PARTIDUL MIȘCAREA POPULARĂ

434.878,01

 6

PARTIDUL PRO ROMÂNIA

314.207,92

                                    TOTAL

21.587.852,29

Direcția comunicare

09.06.2023

Comunicat de presă privind numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 31 mai 2023

Comunicat de presă privind numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 31 mai 2023

 

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) aduce la cunoștința opiniei publice că totalul de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 31 mai 2023 este de  18.908.155, cu 2.215 mai puțini față de ultima informare publică realizată de AEP pe această temă, potrivit căreia, la data de 30 aprilie 2023 figurau în Registrul electoral 18.910.370 alegători români. 

Diferențele apar ca urmare a operațiunilor curente efectuate de primari în Registrul electoral aferent unităților administrativ-teritoriale conduse de aceștia.

Precizăm că, în perioada 01.05.2023 – 31.05.2023, la nivelul primăriilor au fost operate în Registrul electoral următoarele radieri:

  • 21.409 persoane au fost radiate ca urmare a decesului, conform prevederilor art. 37 din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare;
  • 46 de persoane au fost radiate ca urmare a încadrării în prevederile art. 39 din aceeași lege, referitor la radierea din Registrul electoral a alegătorilor cărora li s-a interzis exercitarea dreptului de a alege sau au fost puși sub interdicție.

Un număr de 86 de persoane au redobândit drepturile electorale ca urmare a expirării perioadei de radiere.

Numărul de alegători care au împlinit 18 ani în perioada 01.05.2023 – 31.05.2023 este de 19.154, aceștia fiind înscriși în Registrul electoral din oficiu, de către Autoritatea Electorală Permanentă, pe baza comunicării Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor (DGEP). 

Menționăm că, din totalul de alegători români care figurează în Registrul electoral, un număr de 18.046.049 au domiciliul sau reședința în țară, iar  862.106 au domiciliul în străinătate și sunt posesori de pașaport CRDS.

Potrivit Legii nr. 208/2015, Registrul electoral este un sistem informatic național de înregistrare și actualizare a datelor de identificare a cetățenilor români cu drept de vot și a informațiilor privind arondarea acestora la secțiile de votare. Registrul electoral este structurat pe județe, municipii, orașe, comune, pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în țară. Persoanele autorizate să efectueze operațiuni în Registrul electoral cuprinzând cetățenii români cu domiciliul sau reședința în țară sunt primarii sau persoanele desemnate de către primari, prin dispoziție, conform legii.

Anexa nr. 1 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 31 mai 2023, pe categorii de vârstă și în funcție de mediu (urban/rural).

Anexa nr. 2 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 31 mai 2023, aferent fiecărei localități.

Anexa nr. 3 cuprinde numărul de alegători români cu domiciliul în străinătate, posesori de pașaport CRDS, structurat pe țări. 

 

 

Direcția comunicare
06.06.2023

Comunicat de presă – Autoritatea Electorală Permanentă a demarat procedurile pentru pregătirea alegerilor din anul 2024

Comunicat de presă – Autoritatea Electorală Permanentă a demarat procedurile pentru pregătirea alegerilor din anul 2024

 

Având în vedere dispozițiile președintelui Autorității Electorale Permanente, domnul Toni Greblă, toate departamentele din cadrul instituției au inițiat și implementat procedurile pentru pregătirea alegerilor care vor avea loc anul viitor.

Ținând cont că 2023 este an preelectoral, ne concentrăm toate eforturile pentru pregătirea celor patru tipuri de alegeri din anul 2024. Procesul electoral de anul viitor va fi unul complex pentru toți actorii implicați, fapt pentru care am mobilizat toți angajații AEP, astfel încât, din timp, să facem simulări și să analizăm toate scenariile și potențialele situații cu care ne-am putea confrunta. AEP este o instituție serioasă, profesionistă, cu angajați dedicați, care se vor pregăti în amănunt pentru a răspunde tuturor așteptărilor acestui important test pentru democrație„, a declarat președintele AEP, Toni Greblă.

Totodată, pentru pregătirea alegerilor de anul viitor, președintele AEP a avut un schimb aplicat de informații cu omologul francez, domnul Sébastien Audebert, șeful Biroului pentru Alegeri Politice din cadrul Ministerului Afacerilor Interne al Republicii Franceze, cu domnul Tanor Thiendella Sidy Fall, președintele Rețelei pentru Competențe Electorale Francofone (RECEF), cu doamna Sena Latif, Însărcinat cu afaceri al Ambasadei României în Republica Franceză, și cu doamna Angelica Caraman, președintele Comisiei Electorale Centrale a Republicii Moldova.

În cadrul discuțiilor, președintele AEP și doamna Sena Latif au mulțumit domnului Sébastien Audebert pentru sprijinul acordat de către autoritățile franceze centrale și locale pentru buna desfășurare a proceselor electorale precedente, respectiv pentru punerea la dispoziție a spațiilor necesare pentru organizarea secțiilor de votare pentru românii din Franța. De asemenea, președintele AEP și-a exprimat dorința privind continuarea colaborării cu autoritățile franceze, în perspectiva anului 2024, și a menționat că autoritățile române depun eforturi semnificative din punct de vedere organizatoric și financiar pentru a sprijini comunitățile de români din străinătate să își exprime votul în număr cât mai mare.

Întâlnirile au avut loc în contextul participării președintelui AEP la Seminarul electoral privind metodele de vot folosite pentru facilitarea participării electorale și menținerea încrederii cetățenilor și la Adunarea Generală a Rețelei pentru Competențe Electorale Francofone (RECEF). Evenimentele sunt organizate de RECEF în parteneriat cu Biroul pentru Alegeri Politice din cadrul Ministerului Afacerilor Interne al Republicii Franceze și cu sprijinul Organizației Internaționale a Francofoniei (OIF).

AEP își dedică toate eforturile pentru consolidarea încrederii alegătorilor în procesele electorale. Consider că implementarea noilor tehnologii în sistemul electoral din România a ajutat la creșterea transparenței proceselor electorale, a eficienței acestora prin reducerea timpilor de așteptare la secțiile de votare, precum și a încrederii alegătorilor în corectitudinea și integritatea alegerilor. Trebuie să răspundem întotdeauna așteptărilor alegătorilor și să ne adaptăm la evoluția societăților noastre. Acest lucru ne impune să depunem eforturi concentrate pentru a îmbunătăți capacitățile și mecanismele instituțiilor noastre. Un standard înalt de eficiență a proceselor electorale este ceea ce ne dorim în mod clar și pentru anul 2024”, a afirmat președintele AEP, Toni Greblă, în cadrul prezentării sale susținute în fața membrilor RECEF.

De asemenea, președintele AEP a fost asigurat de tot sprijinul partenerilor din cadrul RECEF, care au apreciat că sistemul electoral românesc este pregătit să răspundă tuturor așteptărilor alegătorilor români din țară și din străinătate. Totodată, partenerii AEP din cadrul RECEF și-au arătat susținerea în privința promovării schimburilor de experiență și bune practici în administrarea alegerilor, inclusiv prin organizarea unor vizite de lucru în țara noastră.

Pregătirile și simulările privind organizarea alegerilor din anul 2024 vor continua pe parcursul lunilor următoare. Tot în perspectiva viitorului an electoral, AEP implementează proiectul “DIGI-EMB – Digitalizare pentru creșterea nivelului transparenței, eticii și integrității activităților de management electoral și finanțare a partidelor politice și a campaniilor electorale”.

 

 

Direcția comunicare
25.05.2023

Comunicat de presӑ privind subvențiile acordate partidelor politice în luna mai 2023

Comunicat de presӑ privind subvențiile acordate partidelor politice în luna mai 2023

 

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) aduce la cunoștința opiniei publice valoarea subvențiilor virate de AEP în contul fiecărui partid politic în luna mai 2023, în urma aplicării prevederilor Legii nr. 334/2006 privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, ale Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016 și a înregistrării fuziunii prin absorbție a Partidului Libertate, Unitate și Solidaritate de către Partidul „Uniunea Salvați România”  în Registrul Partidelor Politice și a radierii Partidului Libertate, Unitate și Solidaritate din Registrul Partidelor Politice, conform sentinței civile 80/DEC/P/30.10.2020, pronunțată de Tribunalul București -Secția a III-a Civilă, definitivă prin decizia civilă nr. 653A pronunțată  de Curtea de Apel București-Secția a IV-A Civilă  în 16.04.2021 și a prevederilor art.38 alin.(1) din Legea 14/2003-Legea partidelor politice, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Total subvenții de la bugetul de stat pentru fiecare partid politic în luna mai 2023 (lei) :

  1. PARTIDUL SOCIAL DEMOCRAT                     7.802.855,69
  2. PARTIDUL NAȚIONAL LIBERAL                      6.614.856,93
  3. UNIUNEA SALVAȚI ROMÂNIA                         3.565.929,39
  4. ALIANȚA PENTRU UNIREA ROMÂNILOR      1.579.236,63
  5. PARTIDUL MIȘCAREA POPULARĂ                   408.251,89
  6. PARTIDUL PRO ROMÂNIA                                 294.970,03

     TOTAL                                                                 20.266.100,56

 

 

 

Direcția comunicare
10.05.2023

Comunicat de presă privind întâlnirea președintelui Autorității Electorale Permanente cu ambasadoarea Tunisiei la București

Comunicat de presă privind întâlnirea președintelui Autorității Electorale Permanente cu ambasadoarea Tunisiei la București

 

 

Președintele Autorității Electorale Permanente, domnul Toni Greblă, s-a întâlnit cu Excelența Sa doamna Raja Jhinaoui Ben Ali, ambasadoarea Republicii Tunisiene în România, marți, 9 mai 2023, la sediul Autorității Electorale Permanente din București.

Întrevederea a prilejuit o trecere în revistă a bunelor relații bilaterale și a oferit premisele reiterării angajamentului de a implementa direcțiile de acțiune stabilite prin Memorandumul de colaborare dintre Autoritatea Electorală Permanentă și Instanța Superioară Independentă pentru Alegeri din Tunisia, încheiat la data de 11 februarie 2020.

Cu această ocazie, președintele Autorității Electorale Permanente, domnul Toni Greblă, a subliniat dorința de consolidare a dialogului instituțional în domeniul electoral, la nivel bilateral și multilateral, prin promovarea activă a schimbului de experiență și bune practici în administrarea alegerilor.

E.S. doamna Raja Jhinaoui Ben Ali și-a manifestat aprecierea față de sistemul electoral românesc și a subliniat interesul părții tunisiene cu privire la modul de funcționare a Sistemului informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal (SIMPV).

Unul dintre obiectivele stabilite de cele două părți pentru perioada următoare vizează organizarea, în a doua jumătate a anului, a unei reuniuni online între experții celor două organisme de management electoral pe tema soluțiilor tehnologice aplicate proceselor electorale din România. Totodată, în contextul pregătirii alegerilor care se vor desfășura în anul 2024 în cele două țări, a fost discutată posibilitatea organizării unei vizite de lucru a reprezentanților Instanței Superioare Independente pentru Alegeri din Tunisia la Autoritatea Electorală Permanentă.

undefined

 

 

Direcția comunicare
09.05.2023

Comunicat de presă privind numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 30 aprilie 2023

Comunicat de presă privind numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 30 aprilie 2023

 

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) aduce la cunoștința opiniei publice că totalul de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral este de 18.910.370, cu 22.304 mai mulți față de ultima informare publică realizată de AEP pe această temă, potrivit căreia, la data de 31 martie 2023, figurau în Registrul electoral 18.888.066 alegători români.

Diferențele apar ca urmare a operațiunilor curente efectuate de primari în Registrul electoral aferent unităților administrativ-teritoriale conduse de aceștia și a importului de date de la Direcția Generală de Pașapoarte (DGP).

Precizăm că, în perioada 01.04.2023 – 30.04.2023, la nivelul primăriilor au fost operate în Registrul electoral următoarele radieri:

  • 19.404 persoane au fost radiate ca urmare a decesului, conform prevederilor art. 37 din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare;
  • 47 de persoane au fost radiate ca urmare a încadrării în prevederile art. 39 din aceeași lege, referitor la radierea din Registrul electoral a alegătorilor cărora li s-a interzis exercitarea dreptului de a alege sau au fost puși sub interdicție.

Un număr de 89  de  persoane au redobândit drepturile electorale ca urmare a expirării perioadei de radiere.

Numărul de alegători care au împlinit 18 ani în perioada 01.04.2023 – 30.04.2023 este de 18.419, aceștia fiind înscriși în Registrul electoral din oficiu, de către Autoritatea Electorală Permanentă, pe baza comunicării Direcției Generală pentru Evidența Persoanelor (DGEP). 

Datele importate de la Direcția Generală de Pașapoarte în data 05.04.2023 relevă că au intrat în evidențe 23.445 de alegători noi, iar un număr de 198 alegători nu mai figurează în Registrul electoral ca urmare a decesului sau pierderii cetățeniei.

Menționăm că, din totalul de alegători români care figurează în Registrul electoral, un număr de 18.048.184 au domiciliul sau reședința în țară, iar 862.186 au domiciliul în străinătate și sunt posesori de pașaport CRDS.

Potrivit Legii nr. 208/2015, Registrul electoral este un sistem informatic național de înregistrare și actualizare a datelor de identificare a cetățenilor români cu drept de vot și a informațiilor privind arondarea acestora la secțiile de votare. Registrul electoral este structurat pe județe, municipii, orașe, comune, pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în țară. Persoanele autorizate să efectueze operațiuni în Registrul electoral cuprinzând cetățenii români cu domiciliul sau reședința în țară sunt primarii sau persoanele desemnate de către primari, prin dispoziție, conform legii.

Anexa nr. 1 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 30 aprilie 2023, pe categorii de vârstă și în funcție de mediu (urban/rural).

Anexa nr. 2 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 30 aprilie 2023, aferent fiecărei localități.

Anexa nr. 3 cuprinde numărul de alegători români cu domiciliul în străinătate, posesori de pașaport CRDS, structurat pe țări. 

 

 

Direcția comunicare
02.05.2023